Krótki test karty Asus GeForce 8800GTS Autor: DYD | Data: 12/12/06
| Od czasu oficjalnej, światowej premiery nowego dziecka Nvidii – układu GeForce 8800 minął już ponad miesiąc. Na początku listopada Nvidia zaatakowała na rynku wysokowydajnych układów graficznych, wprowadzając najszybszy układ 3D – model GeForce 8800GTX. Wraz z liderem wydajności, na rynku ukazał się także model niższy – GeForce 8800GTS. W momencie premiery zbadaliśmy możliwości wersji GeForcie 8800GTX, teraz przyszła kolei na wersję oczko słabszą - GTS. Zapraszam do testu karty Asus GeForce 8800GTS, którego przyrównaliśmy do konkurencji ze stajni ATI (a więc układu Radeon X1950XTX, który dostępny jest w porównywalnej cenie) oraz do silniejszego brata Nvidii (GTX). Krótki test Asus GeForce 8800GTS - kliknij, aby przejść dalej
|
|
GeForce 8800GTS
Do szczegółowego opis technologicznego nowego układu GeForce 8800 odsyłam do wcześniejszego artykułu - tam zamieszczone zostały informacje o nowym procesorze graficznym G80, na którym zbudowane są obecnie dwa modele: GeForce 8800 GTX i GeForce 8800 GTS. W skrócie przypomnę, że nowy procesor graficzny G80, to także nowa, ujednolicona architektura Nvidii zgodna z DirectX 10. G80 to pierwszy układ na rynku zgodny ze specyfikacją DX10 Microsoftu, który zostanie wprowadzony wraz z premierą systemów Windows Vista.
Nvidia w swojej architekturze GeForce 8800 zaprojektowała ujednolicony, zmiennopozycyjny rdzeń shader'a (shader core) z wieloma niezależnymi układami, w których każdy układ zdolny jest do przeprowadzenia dowolnej operacji cieniowania, w tym takich procesów jak cieniowanie pikseli, cieniowanie vertex, geometryczne cieniowanie czy cieniowanie fizyki. Układ graficzny w GeForce 8800 potrafi dynamicznie przydzielać moc obliczeniową w zależności od obciążenia daną aplikacją, zapewniając odpowiednią wydajność i skuteczność. W ten sposób przeliczony obiekt trafia do modułów ROP i dalej do pamięci. Wracając do tych niezależnych układów, które nazwane zostały procesorami potoków (stream processors). Można też je nazwać uniwersalnymi jednostkami cieniującymi. W wersji GeForce 8800 GTS jest ich 96 (w GeForce 8800 GTX jest ich 128). Rdzeń shadera pracuje z częstotliwościami 1200MHz (w GTS) oraz 1350MHz (w wersji GTX) .
Prosty schemat architektury G80
Zegar układu G80 w wersji GTS pracuje z częstotliwością 500 MHz (w modelu GTX ta wartość wynosi 575MHz). Różnice między GeForce 8800 GTX i 8800 GTS w poniższej tabelce.
Specyfikacja 8800 GTX i 8800 GTS
Asus EN8800GTS (GeForce 8800GTS)
Asus EN8800GTS (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTS (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTS (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTS (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTS (kliknij, aby powiększyć)
Karta Asusa jest w pełni zgodna z referencyjną specyfikacją układu GTS. Mamy więc rdzeń o częstotliwości 500MHz, 640MB pamięci DDR3 o częstotliwości 1600MHz. Sama karta nie jest już jest tak wyjątkowo długa, jak model GTX, dzięki czemu nie będzie z nią kłopotów przy montażu. Karta ma długość równą 230 mm, a więc tyle samo, co model ATI Radeon X1950XTX. W kwestii wagi, GTS Asusa waży niewiele, bowiem jedynie 673g, w porównaniu do 742g modelu X1950XTX oraz 845g w przypadku GTX. Karta zajmuje dwa sloty i posiada jedno gniazdo zasilające do podłączenia dodatkowego zasilania PCI-E. Producent na opakowaniu zaleca minimum 400-Watowy. Asus EN8800GTS posiada dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI, wyjście HDTV oraz zgodność z HDCP.
W kwestii systemu chłodzenia to mamy tutaj ten sam układ chłodzący, jak w modelu GTX. Masywny, aluminiowy radiator w całości przykrywa pamięci i rdzeń. Wiatrak pracuje prawie bezgłośnie zarówno w trybie 2D jak i podczas pracy 3D. Aby wprowadzić go na słyszalne obroty należy solidnie rozgrzać kartę (powyżej 80°C). Jednak podczas typowej pracy 3D rdzeń nie powinien rozgrzewać się powyżej 80 °C (w testach dochodził do 77°C). W 2D temperatura wynosiła około 60 °C. W kwestii overclockingu, poprzez aplikację SmartDoctor karta działa stabilnie przy ustawieniach 630/1920 (rdzeń/pamięci), co przenosiło się na wzrost o około 200 punktów w aplikacji 3DMark '06.
Wyposażenie jest identyczne jak w modelu GTX. W pudełku znajdziemy pełne wersje gier GTI Racing i Ghost Recon: Advanced Warfighter oraz pełny 3Dmark 06. Na pozostałych płytach są instrukcje, sterowniki (Beta ForceWare ForceWare 96.89) oraz aplikacje użytkowe Asusa. Aplikacja SmartDoctor podaje nam temperaturę rdzenia, prędkość obrotową wiatraczka, monitoruje pracę karty oraz posiada możliwość podkręcenia zegarów. Oprócz tego znajdziemy instrukcję instalacji, etui na płyty, przejściówkę zasilania PCIE-molex, kable TV oraz 2 x przejściówka DVI-VGA.
Pozostałe dwie karty biorące udział w teście: Asus EAX1950XTX (Radeon X1950XTX) oraz Asus EN8800GTX (GeForce 8800GTX) zostały opisane we wcześniejszym artykule.
Pełną specyfikacje i ceny trzech kart występujących w niniejszym teście zamieszczam w poniższej tabeli:
Testy
Platforma testowa
Sterowniki użyte przy GeForce 8800GTS to Forceware 97.02, w przypadku GeForce 8800GTX były to wcześniejsze Forceware 96.89. Dla ATI X1950XTX wykorzystałem sterowniki Catalyst 6.10. Testowy system Windows XP SP2. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu.
X3 demo Reunion. Pomiar przy pomocy wbudowanego benchmarku.
Przy testowaniu kart z najwyższej półki, tylko tryby najwyższe pokazują prawdziwy potencjał karty. W tym teście (2048x1536) wyniki GTS i XTX zbliżone. Remis.
Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
Leciutka przewaga GTS. Trzeba zwrócić uwagę, że w ostatnim teście Doom3 w GTS AA jest ustawione x8 a w XTX x6.
F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Analizując najwyższy tryb w tym teście, GTS i XTX idą łeb w łeb. Kolejny remis.
Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tutaj troszkę inaczej fpsy się rozkładają. Wyraźna przewaga XTX nad GTS.
Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tym razem zdecydowana przewaga GTS, konkurent XTX daleko w tyle.
Company of Heroes. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Świeży tytuł, posiada wbudowany benchmark. Minimalny fps uzyskany w GTS równy jest średniemu wynikowi z XTX. Jedynym słowem, GTS pokazał tutaj pazury.
Podsumowanie
Jesteśmy już po wynikach, pora na garść wniosków. Na początek spójrzmy na ceny testowanych kart, podane w sumarycznej tabeli. Układ GeForce 8800GTS w tej chwili cenowo jest zbliżony do Radeona X1950XTX z 512MB pamięci DDR4. Jeśli ktoś myśli o zakupie którejś z tych dwóch kart musi liczyć się z wydatkiem rzędu 1600 – 1700zł. To na pewno mniej, niż grubo ponad 2000 zł, które trzeba wyłożyć na potwora 8800GTX. Jednak oszczędzając na zakup GTX w portfelu około 20% gotówki, tracimy podobną wartość procentową w wydajności. No cóż, coś za coś. Wydajność jaką prezentuje GTS wydaje się być sumarycznie lepsza niż X1950XTX 512MB. W niektórych testach był remis, w innych lepszy okazał się GTS, lecz jedynie w Call of Duty 2 karta zbudowana na ATI była szybsza.
“Normalne” gabaryty karty (znaczy, że zmieści się w obudowie i nie będzie kolidować z płytą główną), cicha praca układu chłodzącego, możliwość overclockingu i wsparcie dla DX10 to zalety 8800GTS. Jak już wspominałem przy okazji modelu 8800GTX, nowa architektura w G80 sprawdza się nie tylko w aktualnym środowisku (DX9), ale jest także przygotowana na następne. Wsparcie dla DirectX10 jakie posiada G80 umożliwia skorzystanie z nowych technologii wprowadzonych w momencie premiery systemu Windows Vista. Kiedy już system będzie dostępny na rynku, a tym samym pojawią się gry wspierające DX10, wówczas trzeba będzie odświeżyć testy, być może także już z nowym układem ze stajni ATI. Na razie więc to Nvidia posiada pełniejszą ofertę w segmencie hi-end.
Asus EN8800GTS (nVidia GeForce 8800GTS)
Wysoka wydajność, ciche chłodzenie, technologia przygotowana dla środowiska DirectX10.
|
Sprzęt do testów dostarczyły firmy:
|
| | ASUS Polska | |