TEST: Nowa technologia GeForce 8800GTX Autor: DYD | Data: 08/11/06
| Poniedziałek, 6 listopada, godzina 15.00 - do redakcji TwojePC przywędrowały dwa pudła - jedno kryje najwydajniejszą obecnie kartę ze stajni ATI (AMD), drugie - absolutną nowość z obozu Nvidii - mowa o GeForce 8800GTX. Czasu do oficjalnej premiery G80 niewiele, trzeba zatem czym prędzej zabrać się do pracy... Środa, 8 listopada, godzina 20.00 - o tej godzinie mija embargo prasowe na G80. Można zatem spokojnie pokazać go szerszej publiczności.
Co technologicznie wnosi ze sobą nowo wprowadzony procesor graficzny G80 oraz jak wypada w testach wydajności w porównaniu do konkurencji, o tym w niniejszej recenzji. Zapraszam na testy dwóch kart: Asus EN8800GTX (oparty na procesorze GeForce 8800GTX) oraz Asus EAX1950XTX (Radeon X1950XTX). TEST: GeForce 8800GTX vs Radeon X1950XTX - kliknij, aby przejść dalej
|
|
G80: GeForce 8800
Od premiery układu G71 minęło blisko 17 miesięcy - wówczas, 22 czerwca 2005 roku NVidia wypuściła pierwszą kartę opartą na tym układzie - GeForce 7800GTX. Dziś, 8 listopada wchodzi następna generacja procesorów graficznych NVidii - G80. Wraz z nim, w momencie premiery, dostępne są dwa modele wykorzystujące ten układ: potężniejszy GeForce 8800 GTX oraz mniej potężny GeForce 8800 GTS. Wraz z nowym procesorem graficznym wchodzi także nowa, ujednolicona architektura Nvidii zgodna z DirectX 10. Jest to więc pierwszy układ na rynku zgodny ze specyfikacją DX10 Microsoftu, który zostanie wprowadzony wraz z premierą systemów Windows Vista. A co niesie za sobą DX10 ? Jednym zdaniem trójwymiarowe postaci (obiekty) i środowisko 3D mają być bardziej zbliżone do rzeczywistości. Funkcje, które mają w tym pomóc, to geometryczne wygładzanie nierównych powierzchni, wraz z bardziej realistyczną animacją postaci, mimiką twarzy i odwzorowania włosów. Technologiczne główne różnice między DirectX 9 i DirectX 10 to:
- Geometry shaders - funkcja umożliwia dynamiczne generowanie geometrii przez GPU. Dotychczas układ graficzny miał tylko zdolność do obrabiania danych istniejących już w GPU.
- Stream output - umożliwia programistom dodanie większej ilości detali bez ponownego renderingu całych obiektów źródłowych.
- Shader Model 4.0 - umożliwia wykonywanie bardziej złożonych obliczeń przez GPU, skracając czas oraz ograniczając zużycie CPU.
Pierwsze zapowiadane gry mające wykorzystywać funkcje DX10 to strategia czasu rzeczywistego World in Conflict, przygotowana przez szwedzki zespół Massive oraz następca popularnej gry FarCry, czyli Crysis oparty na silniku CryENGINE 2 grupy Crytek.
Crysis i World in Conflict, w nich namacalnie mamy odczuć benefity DX10 (kliknij, aby powiększyć)
Adrianne - nowa maskotka NVidii (kliknij, aby powiększyć)
Układ G80 nadal jest produkowany w procesie technologicznym 90 nanometrów przy współpracy z firmą TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Rdzeń liczy aż 681 milionów tranzystorów, czyli prawie 2.5 razy więcej niż G71 (278 mln). Zwiększono także samą wielkość rdzenia - do 480 mm^2. Duża zmiana technologiczna nastąpiła w kwestii jednostek wykonawczych. W G80 nie znajdziemy dedykowanych jednostek PixelShader czy VertexShader, takich jak w dotychczasowych układach graficznych. W tym przypadku sprawa wygląda inaczej.
Nvidia w swojej architekturze GeForce 8800 zaprojektowała ujednolicony, zmiennopozycyjny rdzeń shader'a (shader core) z wieloma niezależnymi układami, w których każdy układ zdolny jest do przeprowadzenia dowolnej operacji cieniowania, w tym takich procesów jak cieniowanie pikseli, cieniowanie vertex, geometryczne cieniowanie czy cieniowanie fizyki. Układ graficzny w GeForce 8800 potrafi dynamicznie przydzielać moc obliczeniową w zależności od obciążenia daną aplikacją, zapewniając odpowiednią wydajność i skuteczność. W ten sposób przeliczony obiekt trafia do modułów ROP i dalej do pamięci. Trzeba jeszcze dodać, że pamięć komunikuje się z rdzeniem przez nową, szybką 384-bitową szyną pamięci (w wersji GTS szyna jest 320-bitowa).
Wróćmy do niezależnych układów, które nazwane zostały procesorami potoków (stream processors). Można też je nazwać uniwersalnymi jednostkami cieniującymi. W wersji GeForce 8800 GTX jest ich 128, zaś w GeForce 8800 GTS - 96. Rdzeń shadera pracuje z częstotliwościami 1350MHz (w wersji GTX) oraz 1200MHz (w GTS).
Prosty schemat architektury G80
Inne technologie NVidii zawarte w GeForce 8800 to:
- 384-bitowy interfejs pamięci z zaawansowaną funkcją kontroli (w GTS 320-bitowy)
- Technologia NVidia GigaThread zwiększa możliwości wykorzystania procesora graficznego (GPU).
- Silnik NVidia Lumenex zapewnia wysoką jakość obrazu oraz płynność przetwarzanych klatek. Dodano obsługę wygładzania AA z próbkowaniem 8x i 16x, a także HDR o 128-bitowej precyzji.
- Technologia NVidia Quantum Effects umożliwia obliczanie fizyki i interakcji obiektów w trójwymiarowym świecie
- Technologia NVidia PureVideo to jakość i klarowność obrazu HD video, płynności odtwarzania filmów oraz wierności kolorów
- Zgodność z HDCP pozwala na odtwarzanie dysków HD DVD, Blu-ray oraz innych z chronioną treścią w pełnych rozdzielczościach HD wraz ze zintegrowaną obsługą HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) – technologii ochrony treści.
- Technologia SLI.
Zegar układu G80 w wersji GTX pracuje z częstotliwością 575 MHz (dla GTS ta wartość wynosi 500MHz). Aby nie zamęczać stosem dalszych cyferek, pozostała specyfikacja GeForce 8800 GTX i 8800 GTS w czytelnej i strawnej tabelce.
Specyfikacja 8800 GTX i 8800 GTS
Na koniec jeszcze aktualny "dolarowy" podział układów graficznych w odniesieniu do cen (w USD dla rynku amerykańskiego).
- GeForce 8800 GTX - $599
- GeForce 8800 GTS - $449
- GeForce 7950 GT - $299
- GeForce 7900 GS - $199
- GeForce 7600 GT - $159
- GeForce 7600 GS - $129
- GeForce 7300 GPUs - <$99
Na razie starczy “technikaliów”, przyjrzyjmy się zatem naszemu głównemu bohaterowi, karcie zbudowanej na świeżym układzie Nvidia GeForce 8800 GTX w wykonaniu Asusa.
|