TEST: Nowa technologia GeForce 8800GTX Autor: DYD | Data: 08/11/06
| Poniedziałek, 6 listopada, godzina 15.00 - do redakcji TwojePC przywędrowały dwa pudła - jedno kryje najwydajniejszą obecnie kartę ze stajni ATI (AMD), drugie - absolutną nowość z obozu Nvidii - mowa o GeForce 8800GTX. Czasu do oficjalnej premiery G80 niewiele, trzeba zatem czym prędzej zabrać się do pracy... Środa, 8 listopada, godzina 20.00 - o tej godzinie mija embargo prasowe na G80. Można zatem spokojnie pokazać go szerszej publiczności.
Co technologicznie wnosi ze sobą nowo wprowadzony procesor graficzny G80 oraz jak wypada w testach wydajności w porównaniu do konkurencji, o tym w niniejszej recenzji. Zapraszam na testy dwóch kart: Asus EN8800GTX (oparty na procesorze GeForce 8800GTX) oraz Asus EAX1950XTX (Radeon X1950XTX). TEST: GeForce 8800GTX vs Radeon X1950XTX - kliknij, aby przejść dalej
|
|
G80: GeForce 8800
Od premiery układu G71 minęło blisko 17 miesięcy - wówczas, 22 czerwca 2005 roku NVidia wypuściła pierwszą kartę opartą na tym układzie - GeForce 7800GTX. Dziś, 8 listopada wchodzi następna generacja procesorów graficznych NVidii - G80. Wraz z nim, w momencie premiery, dostępne są dwa modele wykorzystujące ten układ: potężniejszy GeForce 8800 GTX oraz mniej potężny GeForce 8800 GTS. Wraz z nowym procesorem graficznym wchodzi także nowa, ujednolicona architektura Nvidii zgodna z DirectX 10. Jest to więc pierwszy układ na rynku zgodny ze specyfikacją DX10 Microsoftu, który zostanie wprowadzony wraz z premierą systemów Windows Vista. A co niesie za sobą DX10 ? Jednym zdaniem trójwymiarowe postaci (obiekty) i środowisko 3D mają być bardziej zbliżone do rzeczywistości. Funkcje, które mają w tym pomóc, to geometryczne wygładzanie nierównych powierzchni, wraz z bardziej realistyczną animacją postaci, mimiką twarzy i odwzorowania włosów. Technologiczne główne różnice między DirectX 9 i DirectX 10 to:
- Geometry shaders - funkcja umożliwia dynamiczne generowanie geometrii przez GPU. Dotychczas układ graficzny miał tylko zdolność do obrabiania danych istniejących już w GPU.
- Stream output - umożliwia programistom dodanie większej ilości detali bez ponownego renderingu całych obiektów źródłowych.
- Shader Model 4.0 - umożliwia wykonywanie bardziej złożonych obliczeń przez GPU, skracając czas oraz ograniczając zużycie CPU.
Pierwsze zapowiadane gry mające wykorzystywać funkcje DX10 to strategia czasu rzeczywistego World in Conflict, przygotowana przez szwedzki zespół Massive oraz następca popularnej gry FarCry, czyli Crysis oparty na silniku CryENGINE 2 grupy Crytek.
Crysis i World in Conflict, w nich namacalnie mamy odczuć benefity DX10 (kliknij, aby powiększyć)
Adrianne - nowa maskotka NVidii (kliknij, aby powiększyć)
Układ G80 nadal jest produkowany w procesie technologicznym 90 nanometrów przy współpracy z firmą TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Rdzeń liczy aż 681 milionów tranzystorów, czyli prawie 2.5 razy więcej niż G71 (278 mln). Zwiększono także samą wielkość rdzenia - do 480 mm^2. Duża zmiana technologiczna nastąpiła w kwestii jednostek wykonawczych. W G80 nie znajdziemy dedykowanych jednostek PixelShader czy VertexShader, takich jak w dotychczasowych układach graficznych. W tym przypadku sprawa wygląda inaczej.
Nvidia w swojej architekturze GeForce 8800 zaprojektowała ujednolicony, zmiennopozycyjny rdzeń shader'a (shader core) z wieloma niezależnymi układami, w których każdy układ zdolny jest do przeprowadzenia dowolnej operacji cieniowania, w tym takich procesów jak cieniowanie pikseli, cieniowanie vertex, geometryczne cieniowanie czy cieniowanie fizyki. Układ graficzny w GeForce 8800 potrafi dynamicznie przydzielać moc obliczeniową w zależności od obciążenia daną aplikacją, zapewniając odpowiednią wydajność i skuteczność. W ten sposób przeliczony obiekt trafia do modułów ROP i dalej do pamięci. Trzeba jeszcze dodać, że pamięć komunikuje się z rdzeniem przez nową, szybką 384-bitową szyną pamięci (w wersji GTS szyna jest 320-bitowa).
Wróćmy do niezależnych układów, które nazwane zostały procesorami potoków (stream processors). Można też je nazwać uniwersalnymi jednostkami cieniującymi. W wersji GeForce 8800 GTX jest ich 128, zaś w GeForce 8800 GTS - 96. Rdzeń shadera pracuje z częstotliwościami 1350MHz (w wersji GTX) oraz 1200MHz (w GTS).
Prosty schemat architektury G80
Inne technologie NVidii zawarte w GeForce 8800 to:
- 384-bitowy interfejs pamięci z zaawansowaną funkcją kontroli (w GTS 320-bitowy)
- Technologia NVidia GigaThread zwiększa możliwości wykorzystania procesora graficznego (GPU).
- Silnik NVidia Lumenex zapewnia wysoką jakość obrazu oraz płynność przetwarzanych klatek. Dodano obsługę wygładzania AA z próbkowaniem 8x i 16x, a także HDR o 128-bitowej precyzji.
- Technologia NVidia Quantum Effects umożliwia obliczanie fizyki i interakcji obiektów w trójwymiarowym świecie
- Technologia NVidia PureVideo to jakość i klarowność obrazu HD video, płynności odtwarzania filmów oraz wierności kolorów
- Zgodność z HDCP pozwala na odtwarzanie dysków HD DVD, Blu-ray oraz innych z chronioną treścią w pełnych rozdzielczościach HD wraz ze zintegrowaną obsługą HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) – technologii ochrony treści.
- Technologia SLI.
Zegar układu G80 w wersji GTX pracuje z częstotliwością 575 MHz (dla GTS ta wartość wynosi 500MHz). Aby nie zamęczać stosem dalszych cyferek, pozostała specyfikacja GeForce 8800 GTX i 8800 GTS w czytelnej i strawnej tabelce.
Specyfikacja 8800 GTX i 8800 GTS
Na koniec jeszcze aktualny "dolarowy" podział układów graficznych w odniesieniu do cen (w USD dla rynku amerykańskiego).
- GeForce 8800 GTX - $599
- GeForce 8800 GTS - $449
- GeForce 7950 GT - $299
- GeForce 7900 GS - $199
- GeForce 7600 GT - $159
- GeForce 7600 GS - $129
- GeForce 7300 GPUs - <$99
Na razie starczy “technikaliów”, przyjrzyjmy się zatem naszemu głównemu bohaterowi, karcie zbudowanej na świeżym układzie Nvidia GeForce 8800 GTX w wykonaniu Asusa.
Asus EN8800GTX (GeForce 8800GTX)
Asus EN8800GTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EN8800GTX (kliknij, aby powiększyć)
Pudło i wyposażenie Asus EN8800GTX (kliknij, aby powiększyć)
8800GTX w obudowie i problemy z miejscem (kliknij, aby powiększyć)
Podwójne zasilanie PCI-E (kliknij, aby powiększyć)
Karta Asusa jest w pełni zgodna z referencyjną specyfikacją układu GTX. Mamy więc rdzeń o częstotliwości 575MHz, 768MB pamięci DDR3 o częstotliwości 1800MHz. Sama karta jest wyjątkowo długa. Płyta PCB mierzy dokładnie 268 mm długości, przez co może powodować utrudnienie przy jej montażu w obudowie. W moim przypadku, aby karta poprawnie została umieszczona na płycie, musiałem w obudowie zdemontować koszyk na twarde dyski oraz wyjąć kabel IDE (od nagrywarki) z płyty. Dopiero wówczas czarny "demon" wszedł poprawnie w slot PCI-Express. Po zważeniu karty otrzymałem wynik 742 g (a więc o 103g mniej niż Radeon X1950XTX). Karta zajmuje dwa sloty i posiada aż dwa gniazda do podłączenia dodatkowego zasilania PCI-E. Producent na opakowaniu zaleca minimum 450-Watowy zasilacz, ale lepiej mieć mocniejsza jednostkę zasilająca do obsługi tego potwora. Asus EN8800GTX posiada dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI, wyjście HDTV oraz zgodność z HDCP. Masywny, aluminiowy radiator w całości przykrywa pamięci i rdzeń. Wiatrak pracuje prawie bezgłośnie zarówno w trybie 2D jak i podczas pracy 3D. Aby wprowadzić go na słyszalne obroty należy solidnie rozgrzać kartę (powyżej 80°C). Jednak podczas typowej pracy 3D rdzeń nie powinien rozgrzewać się powyżej 80 °C (w testach dochodził do 78°C). W 2D temperatura wynosiła około 60 °C.
W pudełku znajdziemy pełne wersje gier GTI Racing i Ghost Recon: Advanced Warfighter oraz pełny 3Dmark 06. Na pozostałych płytach są instrukcje, sterowniki (Beta ForceWare ForceWare 96.89) oraz aplikacje użytkowe Asusa. Aplikacja SmartDoctor podaje nam temperaturę rdzenia, prędkość obrotową wiatraczka, monitoruje pracę karty oraz posiada możliwość podkręcenia zegarów. Oprócz tego znajdziemy instrukcję instalacji, etui na płyty, przejściówkę zasilania PCIE-molex, kable TV oraz 2 x przejściówka DVI-VGA.
Asus EAX1950XTX (Radeon X1950XTX)
W konkurencji dla GeForce 8800GTX wystąpił Asus EAX1950XTX zbudowany na układzie ATI Radeon X1950XTX. Układ ten został wprowadzony przez ATI już 21 lipca 2006 roku i na razie jest wydajnościowym liderem ATI i zarazem najszybszym układem w rodzinie X1000. Układ w odróżnieniu od 1900XTX charakteryzuje się wykorzystaniem szybkich pamięci GDDR4 oraz zwiększonymi częstotliwościami rdzenia i pamięci. Asus EAX1950XTX wyposażony jest w 512 MB pamięci typu DDR4 o częstotliwości aż 2GHz. Pełną jego specyfikację podałem w tabeli w następnym rozdziale.
Asus EAX1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EAX1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EAX1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EAX1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Asus EAX1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Sumaryczne cechy GTS i XTX
Testy
GeForce 8800GTX vs Radeon X1950XTX (kliknij, aby powiększyć)
Platforma testowa
Sterowniki dla GeForce 8800GTXto Beta Forceware 96.89. Dla ATI X1950XTX wykorzystałem sterowniki Catalyst 6.10. Testowy system Windows XP SP2. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu.
3DMark05 v1.2.0. Pomiar Default.
Na początek 3DMark05. Pierwsze zwycięstwo GTX-a, spora różnica zwłaszcza w benchmarku GT3.
3DMark06 v1.0.2. Pomiar Default.
Nowszy 3DMark i już większa różnica w wynikach. Pierwszy test HDR1 i prawie dwukrotna przewaga GTX-a.
X3 demo Reunion. Pomiar przy pomocy wbudowanego benchmarku.
W tym teście wyniki na początku w miarę zbliżone. Wyraźniejsze dysproporcje widoczne są jednak w trybie 2048x1536.
Doom3 v1.3. Pomiar przy pomocy demka Demo1. Ustawienia "Ultra Details".
Tutaj też w miarę zwiększania rozdzielczości, przewaga GTX-a rośnie.
F.E.A.R. Pomiar przy pomocy wbudowanego testera wydajności. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Tutaj GTX krótko mówiąc rozgromił swojego konkurenta. Warto także zwrócić uwagę na wykres minimalnych fps.
Call of Duty 2 v1.3. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Wreszcie troszkę zmiany, ale nie na długo. W niższych trybach ATI szybsze, jednak do momentu trybu 2048x1536...
Half-Life 2: Lost Coast. Pomiar przy pomocy timedemo i specjalnego demka hoclost_coast.dem. Ustawienia dla grafiki "Maksimum".
Podobnie jak wcześniej, przy wysokich trybach GTX pokazuje pazury.
Podsumowanie
Wyniki uzyskane w testach wydajności jednoznacznie wskazują, iż GeForce 8800GTX solidnie dystansuje od siebie Radeona X1950XTX. Nie można jednak zapominać, że X1950XTX jest już obecny na ryku od lipca i jego cena (~1790 zł) z kolei dystansuje 8800GTX, który w wersji od Asusa zapowiedziany został w cenie ~2299 zł. Jednak póki ATI (AMD) nie wykona kolejnego kroku w walce o szczyty wydajności, zwycięzcą na arenie wydajnych kart graficznych pozostaje bez wątpienia GeForce 8800GTX. Można narzekać, że karta jest droga, długa i wymaga dwóch złączy zasilających, a co za tym idzie, trzeba zrobić jej dużo miejsca w obudowie i zaopatrzyć się w mocną jednostkę zasilającą. Zyskujemy jednak obecnie najwyższą wydajność pojedynczej karty – wedle zapewnień Nvidii, GTX także pokonuje pojedynczą kartę GeForce 7950GX2 oraz GeForce 7900GTX w trybie SLI.
Lepsza wydajność to nie wszystko. Nowa architektura w G80 sprawdza się nie tylko w dzisiejszym środowisku, jest także przygotowana na następne. Wsparcie dla DirectX10 umożliwia skorzystanie z nowych technologii wprowadzonych w momencie premiery systemu Windows Vista. To w nim mamy się rozkoszować nowymi, jeszcze bardziej realistycznymi efektami 3D oferowanymi przez środowisko graficzne DX10. Na razie jednak nie ma możliwości sprawdzania, jak karta będzie sobie radzić w nowym środowisku 3D. Być może ATI wykorzysta właśnie tę niewiadomą i swój następny produkt wypuści na czas - wówczas będziemy mogli sprawdzić jak się sprawy mają...
To jednak przyszłość, choć nie tak odległa. Już teraz G80 światło dzienne ujrzał. Zapowiadana nowa technologia wypłynęła na powierzchnię. Wielu producentów ma już w swojej ofercie nowe dziecko Nvidii i raczej mimo kłopotów w momencie premiery z pewnymi egzemplarzami G8800, które miały problemy z rezystorami (z tego powodu trzeba było część kart wycofać), karty zagoszczą niebawem w sklepach. Oprócz GeForce 8800GTX, także model 8800GTS powinien być osiągalny. Jak będzie z dostępnością u nas w kraju oraz jaka będzie rozpiętość cenowa nowych modeli najbliższe dni pokażą. Ceny podane przez producentów kształtują się na poziomie ~2300zł za wersję GTX oraz ~1800zł za GTS. Nvidia nie zamierza na razie wypuścić innych modeli z serii GeForce 8800 na pokładzie, a także tańszych wersji z 512MB lub 256MB.
Jedym zdaniem zatem - punkt dla NVidii za wydajną nowość technologiczną w dziedzinie kart graficznych.
Asus EN8800GTX (nVidia GeForce 8800GTX)
Wielki zapas mocy i niesamowita wydajność. Bardzo ciche chłodzenie i nowa technologia przygotowana dla środowiska DirectX10.
|
Sprzęt do testów dostarczyły firmy:
|
| | ASUS Polska | |