TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | nVidia integruje SLI - recenzja GeForce 7950 GX2 |
|
|
|
nVidia integruje SLI - recenzja GeForce 7950 GX2 Autor: Kris | Data: 28/06/06
|
|
Efektywność
Na początku zaznaczę, że skoro nVidia reklamuje produkt jak klasyczną kartę to potraktuję ją tak samo, jak inne badane produkty jednoukładowe. Idąc po najmniejszej linii oporu (niestety nie wynika to z lenistwa lecz ograniczeń wolnego czasu) poddałem GF7950GX2 tej samej serii nowszych testów, które przygotowałem do poprzedniej recenzji mimo, że jak wcześniej wspominałem przynajmniej kilka z nich nie było najlepiej dobranych i wcześniej czy później zostaną zastąpione innymi. Do porównań framerate wykorzystam wyniki osiągnięte przez testowane poprzednio topowe karty nVidia i ATI w postaci fabrycznie podkręconego BFG GeForce 7900 GTX oraz referencyjnego Radeona X1900 XTX (patrz: wcześniejsza recenzja). Różnice podstawowych parametrów zawiera poniższa tabela.
Warunki testowe pozostały bez zmian. Siedemnaście benchmarków opartych na czternastu grach. Po cztery tryby graficzne dla każdego testu. Sterowniki nVidia 84.21/91.28/91.31 oraz ATI Catalyst 6.4/6.5. Ustawienia domyślne oprócz wyłączenia vsync. Przy niektórych testach w nawiasach podaję wartości minimalne framerate. W przypadku gier, które dają niższe wyniki w trybach z FSAA niż z HDR, w zbiorczej klasyfikacji wykorzystuję te pierwsze. Pomiar po drugim przejściu procedury testowej. Wyniki testów prezentowane w kolejności alfabetycznej.
Battlefield 2: Pomiar na demonstracji gry w trybie wbudowanego benchmarka. Wyniki ściągane programem Fraps. Ustawienie filtrowania anizotropowego z poziomu sterowników.
Do 1280x1024AF nie dzieje się nic ciekawego. Karty nie są dociążone. Sterowniki i platforma ograniczają framerate. W 1600x1200AF Radeon zaczyna obniżać "loty" w stopniu większym, niż GeForce, ale na stosunkowo stałym poziomie. W 2048x1536AF GTX zaczyna wyraźnie słabnąć. Nie dotyczy to jednak SLI, które gromi rywali.
Call of Duty 2: Pomiar za pomocą demka dday_tpu i wbudowanej procedury testowej (timedemo). Ustawienia na maksymalną jakość obrazu.
Sytuacja jakby odwrotna niż w poprzednim teście. GTX zaczyna wcześniej słabnąć, ale powyżej 1600x1200AF Radeon nagle poddaje się. Znowu SLI godzi rywali.
Doom 3: Klasyczny test "timedemo demo1". Ustawienie jakości "Ultra". Najwyższy tryb wymaga ręcznej modyfikacji pliku konfiguracyjnego.
Zbliżone zachowanie kart jednoukładowych, niezależnie od trybu. GTX ma nad Radeonem niewielką przewagę średniego framerate wynikającą z nieco lepszego dostosowania sterownika. Powiedzmy, że jednoukładowe karty idą na remis. Natomiast GX2 czuje się jak ryba w wodzie. Można pisać o różnicy klas.
FarCry: Patch beta 1.4. Ustawienie HDR na wartość "7". Poprzez ustawienie FSAA na wartość "2" można włączyć na kartach Radeon efekt FSAA (już oczywiście poza konkurencją). Wewnętrzna procedura testowa nie odzwierciedla realnego framerate. Wyniki można przyjmować jedynie porównawczo.
Różnice pomiędzy kartami nie są duże, ale zwycięstwo GX2 oraz drugie miejsce GTX nie budzi wątpliwości. Do klasyfikacji zbiorczej użyję wyników z HDR.
F.E.A.R.: W obliczu potężnej dawki shaderów nawet najmocniejsze karty dostają czkawki w wyższych trybach. Pomiar za pomocą Fraps na początkowym odcinku demonstracyjnej wersji gry.
Wszystkie karty bardzo nerwowo reagują na włączenie FSAA. Teraz mamy już niemal remis choć oczywiście odnotowuję minimalne zwycięstwo Radeona. SLI niewiele zmieniło choć biorąc pod uwagę fakt niższego taktowania pojedynczego układu, coś jednak wnosi do gry.
Half-Life 2 - Lost Coast: Test za pomocą nagranego demka z przejścia całego poziomu i wewnętrznych procedur gry (timedemo). Metoda implementacji efektu HDR umożliwia łączenie go z FSAA również w wypadku kart GeForce.
Znowu GX2 błysnął klasą. Również GTX nie miał problemu z pokonaniem Radeona.
LockOn - Modern Air Combat: Pomiar za pomocą Fraps w czasie lotu F-15 na małej wysokości.
Dzięki zwiększeniu ilości obiektów naziemnych i wprowadzeniu wyższej rozdzielczości udało się w końcu dociążyć karty. Wraz z trybem GTX słabnie mocniej niż Radeon, ale prawidłowo działające SLI nie pozostawia wątpliwości kto jest najsilniejszy.
Need for Speed - Most Wanted: Pomiar za pomocą Fraps odcinka przejazdu gry w wersji demonstracyjnej. Nie udało mi się uruchomić trybu wyższego niż 1600x1200 AF więc dla zachowania spójności wprowadziłem niższy tryb.
Framerate praktycznie niemal cały czas "leży" na procesorze. Drobne różnice dopiero w najwyższym trybie. W zasadzie remis, choć na punkty minimalne zwycięstwo notuje GTX. W końcu udało się trafić na grę, w której nie sprawdza się technologia SLI. Pojedynczy G71 działający na niższym taktowaniu nie jest w stanie sprostać konkurentom.
Oblivion: Bardzo mi zależało na testach w tej grze, ale muszę przyznać, że to co wykombinowałem, aby uzyskać powtarzalność wyników mnie samemu się niezbyt podoba. Gra losowo generuje ruchome fragmenty sceny, a do tego ma dużą zmienność framerate w zależności od rodzaju przetwarzanego obiektu. Po dłuższej walce udało mi się znaleźć maleńki fragment przejścia bohaterem na otwartym terenie, który daje na Fraps powtarzalny średni framerate. Dodatkowo, aby nie było wątpliwości co do różnic daję w nawiasach kwadratowych wynik statyczny po wgraniu save'a.
W notowanych dla potrzeb zbiorczego porównania wyników z FSAA wraz z trybem Radeon goni GTX'a i w najwyższym osiąga nad nim przewagę. SLI jednak działa znakomicie i GX2 nie ma problemu z rozgromieniem obydwu przeciwników. Faktem jest lepszy obraz Radeona przy wsparciu HDR antyaliasingiem.
Serious Sam 2: Gra w wersji demonstracyjnej. Pomiar za pomocą wbudowanego benchmarka własnoręcznie nagranego fragmentu walki na otwartej przestrzeni.
Nieco niższe wyniki występują w trybach z FSAA zamiast HDR więc to one będą brały udział w konkursie. Tym bardziej, że sam HDR specjalnie się nie rzuca się w oczy na otwartych przestrzeniach. FSAA kosztuje karty sporą moc. SLI działa i GX2 odnotowuje kolejne zwycięstwo.
Splinter Cell - Chaos Theory: Wbudowany benchmark. Włączone wszystkie efekty.
Powyżej 1280x1024AF następuje dociążenie kart. SLI znakomicie się sprawdza. GTX na ostatnim miejscu.
The Chronicles of Riddick: Dedykowany programik testowy z własnym demkiem mierzący framerate. Nieprzypadkowo wybrany, bardzo obciążający fragment gry.
W obliczu efektów wykorzystujących UltraShadow via OpenGL karta ATI nie ma żadnych szans. Spektakularne zwycięstwo GX2. Muszę przyznać, że z dużą ciekawością podszedłem do tego testu bo w poprzednich SLI nie sprawdzało się w Riddick. Tym razem w końcu udało się nVidia opanować grę sterownikami. Brawo.
Tomb Raider - The Legend: Wersja demonstracyjna najnowszych przygód Lary Croft. Pomiar za pomocą Fraps na początkowym "filmiku" wprowadzającym.
SLI działa znakomicie. Kolejna wygrana GX2. Na drugim miejscu słabnący wraz z trybem GTX.
X3 - Reunion: Dedykowany benchmark oparty na silniku gry.
Stosunkowo stabilny framerate i spory zapas mocy. Wraz z wzrostem trybu GTX wyraźnie słabnie. Dorzucenie drugiego GPU w GX2 znowu daję przewagę nad konkurencją.
Przyszedł czas na zsyntezowanie zestawu wyników. Wybrałem po jednym, najbardziej obciążającym karty trybie, z każdej z czternastu gier testowych. Zwycięzca danej konkurencji otrzymuje 10 punktów natomiast przegrany proporcjonalnie (licząc od zera) mniej. Średnia z wszystkich konkurencji po przeliczeniu na skalę procentową (100% dla zwycięzcy) daje końcowy wynik kart.
GeForce 7950 GX2 rozprawił się z najmocniejszymi kartami jednoukładowymi bez większych problemów. Różnica 20% nie pozostawia wątpliwości. To już jest inna klasa mocy przetwarzania. Przypominam, że jest to średnia bo przykład NFS pokazuje, że nie w każdej grze GX2 będzie miał przewagę, co wynika z kwestii dostosowania technologii SLI do konkretnego silnika gry. Z ciekawości zerknąłem również do kilku cenników aby odnieść framerate do różnicy w cenie kart. Oczywiście w przypadku najdroższych kart na rynku kryterium optymalności rzadko jest brane pod uwagę.
Wstępnie wygląda na to, że ceny kart prawidłowo odzwierciedlają różnice w średnich możliwościach uzyskiwania konkretnych wyników w grach. Jako, że mamy do czynienia z produktami przeznaczonymi dla najbardziej wymagających graczy dysponujących dużym budżetem na zakup sprzętu to optymalne ustawienie ceny najmocniejszej karty wydaje się gwoździem do trumny topowych kart jednoukładowych. No chyba, że szykują się kolejne obniżki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|