Ciekawe doświadczenie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Quebec wykazało, że zwykłe gry komputerowe mogą być doskonałym narzędziem do walki z fobiami.
Raport opublikowany w październikowym wydaniu pisma "CyberPsychology and Behavior" dowodzi użyteczności gier w zwalczaniu lęków. Osoby dotknięte arachnofobią, klaustrofobią czy lękiem wysokości mogą przezwyciężać swoje obawy w bezpiecznym, w pełni kontrolowanym środowisku za pośrednictwem odpowiednio zmodyfikowanych gier. Pozytywne efekty takich działań są znane od lat, jednak do tej pory wirtualne środowiska terapeutyczne powstawały jako wyspecjalizowane systemy - ich koszt jest bardzo wysoki. Badacze z Kanady zaproponowali, by zastąpić je modyfikacjami istniejących, dostępnych na rynku gier.
Naukowcy użyli modyfikacji gry "Half-Life", aby stworzyć środowisko w którym gracze dotknięci arachnofobią byli narażeni na nieustanny kontakt z pająkami. Podobnej kuracji poddano osoby z lękiem wysokości i klaustrofobią - w tym celu użyto innej gry z perspektywy pierwszoosobowej, "Unreal Tournament". Za sprawą publikacji, programy TVEGD (therapeutic virtual environment derived from computer games - terapeutyczne środowisko wirtualne oparte na grach komputerowych) mogą stać się nowym, tanim i efektywnym narzędziem wspomagającym pracę psychologów klinicznych. Kto wie, może już wkrótce pacjenci będą opuszczać gabinet lekarski bez recepty, za to wyposażeni w płytę z grą?
K O M E N T A R Z E
Ja mam lęk przed bronią ... (autor: artih | data: 20/10/03 | godz.: 16:01) ... wsadzą mnie na jakąś planszę z Quake III buuehehe ...
Czyli inna nazwa... (autor: vasc | data: 20/10/03 | godz.: 17:05) gier to programy z terapeutycznym srodowiskiem wirtualnym :)
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.