Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 22 grudnia 2022 
    

Intel rozbija dział AXG na dwie części, nowa rola Raja Koduri


Autor: Zbyszek | źródło: Intel | 17:01
(10)
W 2017 roku, wraz z rozpoczęciem przez Intela zadania opracowania własnych wydajnych GPU (i konkurowania na tym polu z Nvidią i AMD), Intel powołał też swój nowy dział AXG - Accelerated Computing Systems and Graphics. Dział zajmował się opracowywaniem, produkcją i sprzedażą kart graficznych dla konsumentów oraz do zastosowań profesjonalnych / serwerowych. Był on księgowo rozliczany niezależnie, a wyniki finansowe działu AXG były publikowane oficjalnie począwszy od 1. kwartału 2021 roku, czyli okresu kiedy dział AXG rozpoczął jakąkolwiek sprzedaż, w postaci kart Intel DG1 będących faktycznie IGP wyjętym z procesorów Ice Lake (laptopowe Core 10. generacji) i zaopatrzonym we własne pamięci GDDR.

Latem 2022 roku analitycy podsumowali, że w całym swoim dotychczasowym okresie działalności dział AXG odnotował stratę w wysokości 3,5 mld USD, z czego strata 2,1 mld USD przypadła na 6 kwartałów w okresie od 1. kwartału 2021 roku do 2. kwartału 2022 roku, a pozostałe 1,4 mld. USD to środki wydane na prace projektowe i wynagrodzenia inżynierów w latach 2017-2020.

Teraz CEO Intela, Pat Gelsinger, postanowił na drastyczne zmiany. Począwszy od 1 stycznia 2023 roku dział AXG (Accelerated Computing Systems and Graphics) Intela przestaje istnieć, i zostaje rozbity na dwie części. Opracowywanie, produkcja i sprzedaż GPU dla serwerów zostaje częścią działu Data Center and AI, a wyniki finansowe będą rozliczna w ramach tego działu, natomiast opracowywanie, produkcja i sprzedaż kart graficznych Intel ARC dla graczy będzie rozliczana w ramach działu Client Computing, który sprzedaje głównie procesory dla komputerów stacjonarnych i laptopów.

Jednocześnie 4. kwartał 2022 roku będzie ostatnim, w którym wyniki finansowe działu AXG zostaną podane odrębnie. Decyzja jest prawdopodobnie próbą ukrycia strat finansowych działu AXG, i jednocześnie obciążenia nimi lepiej prosperujących działów Data Center and AI oraz Client Computing.


Dotychczasowy szef działu Accelerated Computing Systems and Graphics, czyli Raja Koduri otrzyma natomiast nową rolę, w której będzie miał mniej obowiązków menadżerskich, a więcej inżynierskich. Po sylwestrze Raja obejmie stanowisko jednego z głównych architektów firmy Intel, w zakresie procesorów, kart graficznych i sztucznej inteligencji, współpracując nadal z częścią inżynierów dotychczasowego działu AXG, ale przestając być dyrektorem wszystkich dotychczasowych pracowników tego działu. Role managerów dotychczasowych części działu AXG przejmą natomiast Jeff McVeigh, Masoom Bhaiwala, Vineeta Goela, Jason Gunderson, Anton Kaplanya, Taher Madraswala, Murali Ramadoss i Brijesh Tripathi.

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. no to się kolejny CEO poznał na siwym bajerancie (autor: Qjanusz | data: 22/12/22 | godz.: 00:27)
    jednak nawet w Intelu siła slajdów i PR nie jest tak silna jak pieniądz

    Ciekawe jak ogarną opracowywanie grafik dla serwerów i graczy w oddzielnych działach. Klasyczne podejście to opracowanie głównej architektury, która jest wspólna dla GPGPU i GPU, a następnie lekki szlif posiadanej architektury pod konkretne zastosowania. Tak robi AMD i nVidia.

    A newsa wynika że dwa działy będą opracowywać odrębne rozwiązania dla obu gałęzi. Zdecydowanie na optymalizacje kosztów to nie wygląda. Dziwne.

    Inna kwestia, to samopoczucie szefów Data Center i Client Computing, jak się dowiedzieli że zaraz po tym jak ich działy wyszły na prostą, dostały zgniłe jajo w postaci średnio udanego spadu po Kodurim


  2. @1. (autor: pwil2 | data: 22/12/22 | godz.: 10:04)
    Może znowu ubiją dział układów graficznych, a to co może się na coś przydać wchłoną te 2 działy. Raja zdegradowany, a jego praca zostanie oceniona przez grupę nowych managerów.

  3. c.d. (autor: pwil2 | data: 22/12/22 | godz.: 10:06)
    Dla Intela karty graficzne były potrzebne jako taka zapchajdziura dla akcjonariuszy na 5 lat tworzenia nowej architektury będącej odpowiedzią na Ryzeny. "W procesorach nam nie idzie, wydajność nie jest najważniejsza, ale będziemy zarabiać na grafikach".

  4. ... (autor: power | data: 22/12/22 | godz.: 12:08)
    Moze to nie jest taki zly pomysl, zeby produkowac specjalizowane chipy do gier i dla rynku pro?
    Jezeli w wyniku tego uda sie zmniejszyc rdzen lub powiekszyc go kosztem zbednych funkcji.
    Jestem ciekawy jakie rozwiazanie wybierze intel i czy przelozy sie to pozytywnie dla klientow?


  5. power i pwil2 (autor: Markizy | data: 22/12/22 | godz.: 16:14)
    amd zrobiło podobnie po architekturze GNC, rozdzieliła ścieżki rozwoju n a CDNA i RDNA
    https://images.anandtech.com/...93/GPU_Fission.jpg
    https://www.anandtech.com/...ture-for-data-centers

    Nie wiem czy podobnej ścieżki już nvidia nie obrała.


  6. @ 5 (autor: power | data: 22/12/22 | godz.: 16:46)
    Nvidia obrala podobny kurs pare lat temu, tylko nie nazwala tych specjalizowanych ukladow.
    Obecnie nvidia ma cztery glowne typy GPU:
    1)samochodowe - NVIDIA DRIVE (wkrotce Drive Thor)
    2)domowe - GeForce
    3)semi-pro - Tesla
    4)specjalizowane/pro - DGX itp.


  7. @ up (autor: Zbyszek.J | data: 22/12/22 | godz.: 17:24)
    tylko że dla GeForce i Tesla Nvidia ma te same układy graficzne, o tej samej architekturze. AMD projektuje inne dla Radeonów (architektura RDNA), i inne (architektura CDNA) dla semi-pro kart Instinct.

  8. RDNA vs CDNA (autor: Qjanusz | data: 23/12/22 | godz.: 14:18)
    RDNA i CDNA są to niby dwie odrębne architeltury, ale opracowane na podstawie tych samych CU. Przynajmniej MI100 była pierwszą grafiką PRO opartą na CDNA, gdzie do klasycznych CU (tych samych do liczą w Radeonach) dodany został cache L2, HBM, FP64 i chyba IF drugiej generacji.

    Mogę się mylić, ale raczej podstawa, czyli CU są opracowywane jako jeden projekt, a dopiero później wyniki tych prac służą jako baza do implementacji w RDNA i CDNA, z już własnymi mapami drogowymi


  9. @ 7 (autor: power | data: 23/12/22 | godz.: 17:52)
    O ile pamietam to GF i Tesla roznia sie calkiem spora iloscia rzeczy:
    - precyzja FP64 (Floating Point 64 bit)
    - iloscia obslugiwanych bitow na skladowa koloru
    - sprzetowym przyspieszeniem siatek wireframe w programach 3D
    - obsluga ECC Error Detection/Correction Support
    - dual DMA engine
    - GPU Direct RDMA
    - Hyper-Q
    - OOB (out of band monitoring)
    - NVML/nvidia-smi
    Oprocz tych roznic, jest jeszcze wiele zwiazanych z monitorowaniem dzialania pracy GPU i VRAM.
    Jezeli ktos chce poczytac o tym to podaje link:
    https://www.microway.com/...arger%20installations.


  10. OMG (autor: pawel1207 | data: 28/12/22 | godz.: 18:36)
    intel sie zorientowal ze raja to czysty scam ...

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.