Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Wtorek 23 sierpnia 2022 
    

Załamanie sprzedaży kart graficznych, spadek cen, trudne chwile producentów


Autor: Zbyszek | źródło: DigiTimes | 13:47
(24)
Okres od jesieni 2020 roku do zimy 2022 roku był bardzo trudnym czasem dla wszystkich osób zainteresowanych zakupem karty graficznej. Nie dość że były one trudno dostępne, to ich ceny rynkowe były wyraźnie wyższe od rekomendowanych. Na szczęście począwszy od lutego tego roku obserwowaliśmy wyraźny spadek cen kart graficznych i stopniowe zbliżanie się cen do poziomów rekomendowanych przez producentów. Spadek sprzedaży kart graficznych i ich niższe ceny wyraźnie odczuła już Nvidia, która w 2. kwartale 2022 roku odnotuje wyniki finansowe znacznie słabsze od prognozowanych.

O spadku sprzedaży samodzielnych (pudełkowych) kart graficznych w 2. kwartale poinformowała także firma AMD, ale jednocześnie dział Gaming AMD odnotował w tym okresie przychód 1,7 mld USD, o 32 procent wyższy niż przed rokiem, głównie dzięki zwiększeniu zamówień na układy graficzne do konsol.

Z najnowszych danych wynika, że sprzedaż kart graficznych spadła o około 40 procent względem poziomu sprzedaży notowanego w zimie. Ich ceny obecnie często są niższe, od cen rekomendowanych. Przykładowo firma Sapphire sprzedaje karty Radeon RX 6700XT za 400 USD, a Radeon RX 6600 za 260 USD - w obu przypadkach o 70-80 dolarów poniżej cen sugerowanych. Z kolei Nvidia obniżyła ostatnio ceny sugerowana najbardziej wydajnych kart z serii GeForce RTX 3000, a liczni producenci kart graficznych oferują je i tak w niższych cenach niż sugerowane.

Według DigiTimes, obecna sytuacja na rynku GPU ma być szokiem, i ma być ekstremalnie trudna dla producentów kart graficznych takich jak MSI, ASUS, Gigabyte, ASRock, Sapphire i inni. Nam wydaje się, że po 1,5 rocznym okresie obławiania się na ekstremalnie wysokich cenach, producenci kart graficznych powinni być już dobrze przygotowani finansowo i odporni na chwilowe zakończenie tego eldorado.

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. oczywiście że producenci przygotowali sobie solidną poduszkę (autor: Qjanusz | data: 23/08/22 | godz.: 14:05)
    w czasie crypto eldorado.

    I absolutnie nie wierzę w to, że obecna sytuacja jest szokiem dla producentów kart graficznych - tymi firmami nie zarządza stado kóz płci męskiej


  2. @1. (autor: Mariosti | data: 23/08/22 | godz.: 14:50)
    Oczywiście że to żaden problem dla producentów, ale zawsze jest to okazja do płakania i uzasadniania wciąż bardzo wysokich cen w porównaniu do np 3 lat temu.

  3. gdzie to załamanie?? (autor: DrLamok | data: 23/08/22 | godz.: 15:23)
    ceny dalej z dupy... RTX3060 powinien kosztować poniżej 1000PLN a kosztuje 2 razy tyle...

    (2011 rok)
    GTX 560 Ti - pół roku po premierze, około 900PLN

    (2015 rok)
    GTX 960 - pół roku po premierze, około 900PLN


    RTX3060 - 1.5 roku po premierze... 2000PLN
    (cena w momencie wejścia na rynek to było 329USD za podstawową wersję)

    Więc... NADAL W CIUL ZA DROGO !!!!


  4. 329USD (autor: Wedrowiec | data: 23/08/22 | godz.: 15:29)
    to 1600 obecnie. Poza tym zakończyłeś na 2015 roku, czasy GTX 970 czy RTX 2070 to już wyższe pułapy cenowe. 970 ~1800 2070S ~2500 płaciłem

  5. @ 4 (autor: power | data: 23/08/22 | godz.: 16:17)
    1060 powinna byc, a nie 970 i 2070.


  6. @05 (autor: GULIwer | data: 23/08/22 | godz.: 16:55)
    dokładnie. W październiku 2017 1060 3G Zotaka za 850 kupiłem. 2060 już niestety miało cenę zaporową z tego co pamiętam bo RrrrTX

  7. @04 (autor: DrLamok | data: 23/08/22 | godz.: 17:11)
    przytoczyłem to co kupowałem... bo łatwo było sprawdzić ile zapłaciłem...

    karty z xx70 na końcu to już wyższa półka cenowa która mnie nie interesuje.

    329USD to 1600PLN obecnie... zgadza się... ale to jest cena z lutego 2021... minęło 1.5 roku... karty powinny być do kupienia za mniej niż 1000PLN... a nie 2000PLN


  8. DrLamok (autor: Markizy | data: 23/08/22 | godz.: 18:40)
    dwa lata temu dolar był po 4.4 dziś 4,77 na samym jego kursie masz wzrost ceny 9%, a w porównaniu z przełomu 2019 na 2020 to jest to 13%

  9. @8,4 (autor: Mariosti | data: 23/08/22 | godz.: 19:10)
    Nie wiem co staracie się bronić. Nowe procesy technologiczne pozwalają na coraz tańszą produkcję coraz bardziej skomplikowanych GPU, a różnica ceny reszty komponentów karty graficznej to już względnie niewielkie różnice.

    Jak porównujemy serię xx60 to tego się trzymajmy:
    GPU - TDP - Cena Premierowa - Kurs USD
    _________________________________
    560 - 150W - 199$ - 2,86 PLN
    660 - 140W - 230$ - 3,28 PLN
    760 - 170W - 249$ - 3,12 PLN
    960 - 120W - 199$ - 3,70 PLN
    1060 - 120W - 199$ - 3,77 PLN
    1660 - 120W - 219$ - 3,80 PLN
    2060 - 160W - 349$ - 3,77 PLN
    3060 - 170W - 329$ - 3,70 PLN

    Także jak widać, w ramach serii TDP trzymało się na poziomie 120-170W, co predestynuje mniej więcej koszty chłodzenia i całej karty graficznej na podobnym poziomie, niemniej jednak widać że "z powodu ŁAŁ RTX" nvidia podniosła ceny w segmencie o 60%, bez żadnego sensownego uzasadnienia, a to było przed pandemią, przed problemami z logistyką, produkcją itd.

    Wynika z tego definitywnie, że dla każdej osoby która pamięć dłuższą niż muszka owocówka, że normalna cena GPU w segmencie xx60 nvidii to poniżej 250$ premierowo, czyli de facto nawet z uwzględnieniem inflacji, to wciąż powinno być bliżej 200$ za kartę xx60 ponad rok po jej premierze (bo zwyczajnie nie jest już nowością i powinna tanieć przed premierą następców, takie prawo rynku).
    Owszem, aktualnie mamy fatalny kurs USD - 4,78PLN, to wciąż taki 3060 powinien teraz kosztować max 1170zł (po uwzględnieniu VAT i równaniu ceny do Euro, co historycznie zawsze było bardzo dokładną formułą wyceny elektroniki w Polsce).

    Jak w sklepach nowe 3060 będzie chodzić poniżej 800zł to będzie można mówić o trudnych chwilach dla producentów.








  10. @08 (autor: DrLamok | data: 23/08/22 | godz.: 19:17)
    To akurat rozumiem...

    ale najtańszy rtx 3060 jakiego widzę na newegg.com to jest dzisiaj 380USD... 1.5 roku po tym jak wszedł na rynek z ceną 329USD... więc te "trudne chwile producentów" z tematu artykułu to takie bardzo naciągane.... przyzwyczaili się bardzo szybko do zarabiania kokosów...


  11. Spadna... Musza spasc (autor: Kosiarz | data: 23/08/22 | godz.: 20:05)
    Bo nV stanie w sytuacji ze seria 4000 bedzie zbyt droga dla rynku lub seria 3000 zupelnie niekonkurencyjna i niesprzedawalna po premierze. Spokojnie, poczekajmy jeszcze te kilka miechow.

  12. Mariosti (autor: Markizy | data: 23/08/22 | godz.: 21:11)
    z jednej strony masz racje, że nowszy proces to mniejsze koszta. Tylko ostatnie procesy są coraz droższe a najnowsze układy coraz większe.
    560 - 40nm 332mm^2
    660 - 28nm 221mm^2
    760 - 28nm 294mm^2
    960 - 28nm 228mm^2
    1060 - 14nm 200mm^2
    1660 - 12nm 284mm^2
    2060 - 12nm 445mm^2
    Wiec układ większy o 56% kosztuje też proporcjonalnie więcej. Do tego 1660gddr5 a 2060 już gddr6. Wiec sensowe uzasadnienie jest, tylko trzeba sięgnąć głębiej. Tylko pytanie jest czy ten cały RT to dobry pomysł w kwestii rozwoju kart graficznych.


  13. @12. (autor: Mariosti | data: 23/08/22 | godz.: 23:40)
    Z jednej strony tak, z drugiej 445mm^2 2060 to ten sam chip co w 2070 i to już problem nvidii że pakują tak duży układ do 2060.
    Z kolei 3060 na GA106 ma tylko 276mm^2 powierzchni, więc zupełnie w normie względem poprzedników, a mimo to był na premierę o ponad połowę droższy też...

    GDDR analogicznie, cenowo się zastępują, to nie jest tak że teraz GDDR6 jest takie super drogie, a jak GDDR4 było nowością to było tanie - to jest bzdura, głównym wyznacznikiem kosztu pamięci na karcie graficznej była szerokość magistrali pamięci, bo ta określa koszt pcb i liczby układów pamięci i pod tym kątem to akurat przecież od paru lat jest tendencja do zmniejszania magistrali pamięci w segmentach, a nie jej powiększania, także tutaj znowu, robione są oszczędności, a karty są coraz droższe.

    Nie obronisz tego, bo jedne wyjaśnienie to pazerność korporacji i głupota konsumentów.


  14. Wistarczy spojrzec na (autor: piwo1 | data: 24/08/22 | godz.: 05:46)
    Generowane przychody nvidiikiedys kolo 2-3mld dolcow a obecnie kolo 6-9mld dolcow. Przychody nie biora sie z nikad a z gigantycznych marz. Jak przychody nvidii spadna znow do 2mld dolcow rocznie czyli 3-4 krotnie w dol to i ceny kart pojda w dol o polowe

  15. 2mld dolcow kwartalnie (autor: piwo1 | data: 24/08/22 | godz.: 06:08)
    2mld dolcow kwartalnie

  16. ... (autor: leosh | data: 24/08/22 | godz.: 07:15)
    ile powinien kosztować używany 3070 na gwarancji ?

  17. @16 kosztuje (autor: Apollo129 | data: 24/08/22 | godz.: 07:54)
    tyle ile jesteś w stanie dać. Zawsze tak było i będzie.

  18. Takie 1650 to powinno za max. 600zł chodzić (autor: rookie | data: 24/08/22 | godz.: 07:56)
    A nie minimum 950zł jak obecnie. 1630 to w ogóle ok.450zł winno być.

  19. @8: od lat w polskich hurtowniach, gdy dolar drożał o 10 groszy,... (autor: zartie | data: 24/08/22 | godz.: 11:10)
    to cena szła 10 % w górę, gdy dolar taniał o 10 %, to cena spadała o 10 gr na dolarze. A teraz jest jeszcze ciekawiej, hurtownie są zawalone sprzętem, ale towar jest dostępny "po uważaniu" menadżerów lub oficjalne ceny są zaporowe. Producenci znają sytuację, bo są o tym informowani przez autoryzowanych partnerów i nie mogą nic z tym zrobić!

  20. ojej bo sie poplacze (autor: bajbusek | data: 24/08/22 | godz.: 11:34)
    ze smiechu :)
    Obaj liczacy sie producenci GPU - zarowno nVidia jak i AMD to KURWY, ktore za pieniadze zrobia WSZYSTKO. Udowodnili to przy boomie pedofilskiego krypto ... a teraz ZDYCHAC.


  21. OJ ICH TRUDNE CHWILE (autor: pawel1207 | data: 24/08/22 | godz.: 16:51)
    to to ze nie sprzedadza za tyle co by im sie mazylo tylko wystarczy sobie przypomniej ze w nie tak dawno windowali ceny jak poryci tera sie okazuje ze ludzie wola zaplacic za prad i gaz niz rzucac sie na karty graficzne jakos ich mi nie zal..:D ceny spadly a kupuja tyko ci co musza ..

  22. Mariosti (autor: Markizy | data: 24/08/22 | godz.: 19:18)
    zgadza się ze to problem zielonych i przełożyli to na cenę. Ale jak widać chętni na taki układ byli.

    Zgadza się że szyna danych określa koszty, ale każde pamięci na początku swojego życia są droższe niż ich poprzednik dopracowany.

    bajbusek
    zakładasz że obydwaj sprzedawali karty po zawyżonych cenach, a zwłaszcza ich podwykonawcy msi, asus, gb, palit, evga itp. Bezpośrednio to nvidia i amd mało kart sprzedali do kopali bo ich w znakomitej ilości nie produkują.

    Widocznie tak producenci gpu zwalczają inflacje :P kopanie przestało się opłacać inflacja poszła w górę, przypadek nie sadze :)

    @rookie
    gtx1630 powinien być za 300zł, tak samo jak w tej cenie powinien być gt1030.


  23. "trudne chwile producentów" (autor: henrix343 | data: 25/08/22 | godz.: 00:13)
    avahavahahaaaaa ta trudne chwile. Marze sobie podniesli o 4x i teraz maja trudne chwile jak spadly do 3x :)

    Jak czytam takie teksty to co chjwila sprawdzam czy to nie pudelek :)


  24. @20 (autor: power | data: 27/08/22 | godz.: 02:56)
    Dobrze mowisz i masz racje.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.