Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 16 kwietnia 2021 
    

GeForce RTX otrzymają sprzętowy limit szybkości kopania kryptowalut


Autor: Zbyszek | źródło: WccFTech | 18:09
(19)
Wraz z wprowadzeniem kart Nvidia CMP dedykowanych do wydobywania kryptowalut, Nvidia zdecydowała się o podjęciu kroków chroniących graczy przed nadmiernym wykupywaniem kart GeForce RTX dla celów kopania kryptowalut. Ma w tym pomóc programowe obniżenie wydajności obliczania haszy przez karty GeForce RTX dokładnie o połowę, co powinno uczynić nieopłacalnym zakup GeForce RTX do wydobywania kryptowalut. Pierwszą kartą Nvidia, która otrzyma wspomniane ograniczenie, jest dostępny w sprzedaży od kilku tygodni GeForce RTX 3060.

Niestety szybko okazało się, że wydobywający krytowaluty znaleźli sposób na obejście tego limitu. Wystarczyło wpięcie do wyjścia obrazu karty specjalnej wtyczki, udającej obecność monitora.

Nvidia postanowiła pójść za ciosem, i według najnowszych informacji wyda nowe wersje wszystkich kart graficznych GeForce RTX, w których obniżenie wydajności obliczania haszy o połowę będzie limitem sprzętowym. Pomogą w tym zmodyfikowane wersje dotychczasowych GPU.

Pierwszą kartą, jaka otrzyma sprzętowy limit szybkości wydobywania kryptowalut będzie GeForce RTX 3060. Nowe dostawy tych kart zostaną wyposażone w układ graficzny GA106-302-A1, zamiast dotychczasowego GA106-300-A1.

W przypadku, jeśli zabezpieczenie nie zostanie przełamane przez wydobywców kryptowalut, modyfikacja sprzętowa obniżającą wydajność obliczania haszy o połowę zostanie wprowadzana do pozostałych GPU z serii Ampere. Tym sposobem za jakiś czas karty GeForce RTX od modelu 3060 Ti do 3090 otrzymają GPU: GA102-302, GA102-202, GA104-302 i GA104-202.


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Nie ma takiego zabezpieczenia, którego nie da się złamać... (autor: Kenjiro | data: 15/04/21 | godz.: 13:35)
    Czasem po prostu samo rozwiązanie jest na tyle drogie, że jego łamanie się nie opłaca... chyba, że dla zabawy lub szpanu.

  2. Sprzętowy lock (autor: Mario2k | data: 15/04/21 | godz.: 14:35)
    Może utrudnić złamanie ,miejmy taką nadzieję .

  3. ciekawe (autor: GULIwer | data: 15/04/21 | godz.: 15:00)
    o ile przytną wydajność w grach.

  4. Gorzej jak ten sprzętowy Lock zadziała także (autor: Mario1978 | data: 15/04/21 | godz.: 16:45)
    na gry typu p2p gdzie jest potrzebne stałe połączenie internetowe.

  5. ... (autor: pwil2 | data: 15/04/21 | godz.: 23:13)
    Haha, nVidia i troska o graczy. Po prostu chcą sprzedawać to samo za 2x więcej.

  6. pwil2 (autor: kombajn4 | data: 16/04/21 | godz.: 04:36)
    A co ma piernik do wiatraka? Tobie się naprawdę wydaje że wszyscy nic nie robią tylko te kretyńskie kryptowaluty kopią?

  7. @06 (autor: KamieniKupa | data: 16/04/21 | godz.: 07:55)
    Poza kryptowalutami, ludzie uzywaja tych kart do innych zastosowan obliczeniowych. Jak tam spadnie wydajnosc to straca sporo klientow

  8. @7. (autor: Mariosti | data: 16/04/21 | godz.: 11:40)
    Jest duopol to robią co chcą.

  9. @6. (autor: pwil2 | data: 16/04/21 | godz.: 15:01)
    Zwyczajnie cena wyjściowa kart do kopania będzie 2x wyższa, a przy ograniczonych mocach produkcyjnych które korpo będzie ograniczało produkcję układów przynoszących znacznie większe zyski? Kasa musi się zgadzać.

    2x większa cena to więcej niż 2x wyższa marża, bo koszt sprzętu praktycznie nie rośnie. Przeciwdziałać temu mogłaby tylko znacznie większa konkurencja. I to nie 2-3 graczy, a bardziej 5 lub więcej, by zawsze ktoś się wyłamał.

    Starsi pamiętają jak karty "dla graczy" oferowały nieograniczaną wydajność FP64. Do czasu, gdy się okazało, że bardziej się opłaca podzielić rynek na tych, którzy są skłonni za to więcej zapłacić i resztę.


  10. c.d. (autor: pwil2 | data: 16/04/21 | godz.: 15:05)
    Podobnie w przeszłości obcinano obsługę SLI w tańszych kartach, bo 2 słabsze karty czasem miały by znacznie większą wydajność od 2x droższej jednej.

    Obcinano programowo głębię kolorów, by z 10-bitowych składowych mogli skorzystać tylko te osoby, które więcej zapłacą. Blokowano obsługę FreeSync, by "chronić graczy" przed tanimi monitorami ;-)


  11. pwil2 (autor: Markizy | data: 16/04/21 | godz.: 17:56)
    piszesz bzdury.
    1. na rynku nie brakuje nie tylko układów do kart graficznych ale sporej liczby nawet mikroprocesorów. Terminy dostawy już dziś niektórych modeli są podawane na styczeń 2022!. Taki zwykły układ BT NRF52810 https://pl.mouser.com/...Vq1C4ykfpvypn%2FnAA%3D%3D
    w większej trochę szybciej ale trudno dostać niektóre elementy od ręki.
    https://pl.mouser.com/...UVyoHkiU5%2FNj2cWvQ%3D%3D

    2. dziwisz się że podnoszą korporację ceny jak wiedzą że i tak cały towar mają wykupiony lub prawie cały? Tylko idiota by nie ciągnął ceny w górę jak się nadarza okazja, w końcu tak działa upragniony wolny rynek. Zwiększenie liczby graczy kompletnie nic tu nie zmienia bo patrz punkt 1.

    3. I do czego to szary gracz miał użyć FP64? Do dziś FP64 to zainteresowanie dla stosunkowo wąskiej grupy ludzi. FP64 nie są programowo przycięte tylko już sprzętowo ograniczone ze względu na zainteresowanie

    GeForce RTX 2080 Ti (TU102-300-K1-A1) DP 367.20 / 420.24 i SP 11 750.40 /13 447.68
    Nvidia TITAN RTX (TU102-400-A1) DP 388.80 / 509.76 SP 12 441.60 / 16 312.32
    Quadro RTX 6000 (TU102-875-A1) DP 509.8 SP 16312
    Patrząc na wartości podane dla RTX i titana wyższe są wartości szczytowe i nie widzę żadnego ograniczenia w stosunku do quatro!

    GeForce RTX 2080 Super (TU104-450-A1) DP 316.80 / 348.50 SP 10 140.00 / 11 150.00
    Quadro RTX 5000 (TU104-875-A1 ) DP 348.5 SP 11151
    Nawet w układach niższych nie ma żadnych cieć pod tym względem, mało tego współczynnik FD do SP jest taki sam.

    Radeon VII (Vega 20) SP 13,824 DP 3,458.
    Radeon Instinct MI60 (Vega 20 GL) SP 14725 DP 7362.5
    Jedynie w przypadku profesjonalnych kart AMD jest przycięta moc obliczeniowa o polowe dla DP. Ale amd rozdzieliło akceleratory obliczeniowe na te dla graczy (RDNA) i obliczeniowe (CDNA) wiec i tutaj skończą z sztucznym zmniejszaniem mocy obliczeniowej. Natomiast VEGA to ostatnie tchnienie GNC a karty amd do najpopularniejszych jednak nie należą, wiec pewnie to nie o DP idzie.

    4, SLI i CF były pomyłkami w rozwoju, dla średnich kart było to nie opłacalne, a dla H-end było to dobra opcja jak się kupiło drugą kartę stosunkowo szybko. Chociaż wiecznie trzeba było liczyć na profile od producenta który to wprowadził lepszą bądź gorszą obsługę danego tytułu przez sterownik. Wiec poza najmocniejszymi GPU te złącza nie miały sensu. Gwoździem do trumny tych technologi był Vulkan i DX12 gdzie cała robota spadła na barki programistów gier a ci po prostu to olali.


  12. Cieszmy się, że Chińczycy robią wszystko by stać się konkurencją (autor: Mario1978 | data: 16/04/21 | godz.: 18:13)
    w każdej dziedzinie nie tylko dla USA a wtedy nie trzeba będzie przepłacać za produkty chociażby od Nvidia. Dla konsumenta to najlepsze co może być i każdy miał prawo wyboru. Przepłacać często za gorszy sprzęt lub kupować taniej i lepiej co między innymi Chiny mogą zagwarantować nam.
    Oni póki co nie Zgnili jeszcze Zachodem dlatego apetyt na marże mają sporo niższy.
    https://cntechpost.com/...n-historic-breakthrough/


  13. @09 (autor: kombajn4 | data: 16/04/21 | godz.: 20:35)
    "Zwyczajnie cena wyjściowa kart do kopania będzie 2x wyższa" Mam nadzieję że będą nie 2 razy a 10 razy droższe i ten cały sajgon z krypto walutami wyhamuje lub przeniesie się wyłącznie na dedykowane koparki

  14. @13. (autor: pwil2 | data: 17/04/21 | godz.: 11:05)
    Nie wyhamuje, bo i tak moce produkcyjne są ograniczone i priorytetowo będą realizowane zamówienia na karty do kopania z większą marżą.

  15. @Markizy@11. (autor: pwil2 | data: 17/04/21 | godz.: 12:01)
    1. A jakie ma to znaczenie? Możliwość produkcji większej ilości kart jest ograniczona i to jest najważniejsze. Z tego powodu nie da się rzucić większej ilości kart na rynek, by sprzedać je graczom dysponującym gotówką, ale nie mogących jej wydać.

    2. Gdzie pisałem o rosnącej ilości graczy?

    3. Widać, że nie mogłeś pamiętać od czego to się zaczęło. Karty graficzne pierwotnie szły masowo dla graczy, stopniowo moce obliczeniowe próbowano zaprzęgać do innych zadań promując je. Zaczęto zachęcać przeprowadzanie obliczeń na kartach graficznych. Moc kart graficznych rosła i rosła. Gdy obliczenia na GPU zaczęły na siebie zarabiać, stopniowo przekierowywano klientów na wyższe półki kart graficznych. Do 2D/CAD Quadro, zwykłe Geforce, bo w sterowniku było m.in. odblokowane wspieranie antyaliasingu linii i wyższa wydajność rysowania. Wiele pospolitych kart dało się odblokować. Do zastosowań graficznych przynętą było odblokowanie (zablokowanie w zwykłych) 30-bit koloru. Gdy zaprzęgnięto karty do bardziej naukowych zadań/obliczeń, wymagających większej precyzji i przy okazji z większym budżetem okazało się, że zwykły Geforce za tanio się sprzedaje. Więc zaczęto ograniczać moc obliczeniową FP64, by oferować z początku te same chipy po znacznie lepszej marży.

    GTX 580 - 1600/ 200 GFLOPS FP32/FP64
    GTX 780 - 3100/ 130 GFLOPS FP32/FP64
    GTX 780Ti - 5045/ 210 GFLOPS FP32/FP64 <- ten sam chip
    GTX Titan - 4500/1500 GFLOPS FP32/FP64 <- ten sam chip, zablokowane jednostki
    GTX Titan Black- 5120/1700 GFLOPS FP32/FP64 <- ten sam chip

    HD7970 - 4300/1075 GFLOPS FP32/FP64

    Titan był i tak w bardzo promocyjnej cenie, względem kart "pro". Gdy popyt na różnego typu karty wzrósł, zaczęło się opłacać projektować osobne układy, by nie marnować dużej powierzchni chipu na zablokowane jednostki. Teraz nadeszła kolej, by za "kopanie" liczyć 2x drożej. Najwyżej będą się kopaczom dłużej spłacać. Problem jest taki, że ciężko ze 100% pewnością rozróżnić co karta obecnie liczy.

    4. SLI było problemowe w użyciu i różnie się skalowało, ALE byli mimo wszystko klienci, którzy woleli dla wybranych gier w wysokiej rozdzielczości kupić tanie/tańsze sumarycznie karty.

    RTX3090 vs RTX3080
    10496 121% 8704 100%
    $1499 214% $699 100%

    RTX3090 vs RTX3070
    10496 178% 5888 100%
    $1499 300% $499 100%

    Ograniczając dostęp do SLI zapewniają klientom wrażenie, że kupując kartę za ~1500$ mają TOP w grach i nikt na żadnym forum nie podskoczy, że "ma więcej klatek w Crysisie" (za mniej). Jest grupa osób w społeczeństwie, która jest niewrażliwa na cenę i/lub będzie jadła chleb z wodą, byleby mieć te ostatnie 10% lepiej, niż inni. Tak działała magia Titana, Titana Black na zwykłych userów.


  16. c.d. (autor: pwil2 | data: 17/04/21 | godz.: 12:05)
    Intel podobnie podzielił swoje procesory na Core oraz Xeony, bazujące na tych pierwszych, ale z odblokowanym ECC. Dla domowego użytkownika to mała strata jeśli czasem się pojawi jakiś artefakt w jednym ze zdjęć, makrobloki w filmie, plik się uszkodzi albo system czasem sypnie bluescreena. Profesjonaliści są skłonni za minimalizację ryzyka wiele dopłacić.

  17. debilne pole tamatu (autor: henrix343 | data: 17/04/21 | godz.: 12:32)
    nVidia to jednak musi sie nauczyc dostajac prosto w zeby.

  18. pwil2 (autor: Markizy | data: 17/04/21 | godz.: 14:20)
    1. jak nie możesz wyprodukować więcej niż jest chętnych to cena idzie w górę normalnie.
    2. tutaj
    "Przeciwdziałać temu mogłaby tylko znacznie większa konkurencja. I to nie 2-3 graczy, a bardziej 5 lub więcej, by zawsze ktoś się wyłamał."
    W obecnej sytuacji i tak nikt się by nie wyłamał.

    3. Pamiętam cuda nie ducuda (openCL) i inne bajery, ale dlaczego to umarło? Nie przez to że karta nie miała wydajności DP tylko przez ograniczenia sprzętowe samych kart graficznych oraz szybkiemu podwojeniu liczby rdzeni w procesorach. Proponuje do porównania odgrzać 20 letnie jeszcze karty graficzne. GTX780ti to rok 2013 a radeon 2012. Nie wiem po co szukasz sensacji w czym czego już od dawna nie ma, skupmy sięna tym co obecnie mamy na rynku.

    4. Tak był 1-2% graczy, wiec nie specjalnie wiele. Z czego 90% posiadało topową kartę danej serii. Już przy serii 2000 były wymagane specjalne mostki aby jako taka ta technika działała sensownie, wiec sama zaczeła ona migrować w kierunku tylko dla entuzjastów. AMD postanowiło użyć portu PCI do skomunikowania gpu, z jakim efektem to już niepamiętam ale raczej świata nie zawojowali.


  19. @18. (autor: pwil2 | data: 20/04/21 | godz.: 04:35)
    1. nVidia twierdzi, że odpędzi kopaczy od kart dla graczy. W rzeczywistości dla graczy wznowili 1050Ti ;-)

    3. nVidia kolejny raz powtarza stary schemat, jeszcze twierdząc, że robi to dla dobra graczy. A prawda jest taka, że robi to dla znacznie lepszej marży i tyle. Dla "dobra graczy" to produkuje 1050Ti ;)

    Wystarczyłoby wypuścić mocniejsze karty w wersji 4GB i kopacze by je omijali szerokim łukiem jako mało przydatne.

    4. nVidia też zrezygnowała z mostka SLI. Nawet był patent na uruchomienie kart w stylu 1030 w SLI. Pamiętam, że mając 2 sztuki miałem zrobić eksperyment na modowanych sterownikach, ale brak czasu przeszkodził.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.