Końcem czerwca firma Apple oficjalnie poinformowała, że w swioch przyszłych komputerach przenośnych i stacjonarnych zamierza całkowicie porzucić procesory Intela i architekturę x86. Zostaną one w niedalekiej przyszłosci, bo już w 2021 roku zastąpione przez własne procesory Apple oparte o architekturę ARM, projektowane przez Apple i wytwarzane w TSMC. Teraz okazuje się, że plan nie dotyczy tylko CPU, ale oprócz procesorów Apple zamierza zrezygnować również z układów graficznych od Nvidia i AMD.
Informacja ma zostać podana podczas zbliżającej się konferencji Apple WWDC 2020. Po wcześniejszym ogłoszeniu decyzji o rezygnacji z CPU Intela, rezygnacja z grafik Nvidia i AMD nie jest już tak szokująca i wygląda jak następstwo i kontynuacja pierwszej z tych decyzji.
Apple, projektuje nie tylko CPU, ale i całkiem wydajne GPU dla swoich smartfonów i tabletów, więc widocznie uznało, że posiada wystarczające zasoby i doświadczenie, aby zaprojektować bardziej wydajne GPU dla komputerów i laptopów.
Z drugiej strony ciekawe co na to graficy, którzy stanowią znaczą grupę użytkowników komputerów Apple
K O M E N T A R Z E
Jak to co (autor: piwo1 | data: 7/07/20 | godz.: 15:15) Przesiada się na inne marki. Na szczęście mają duży wybot
To chyba było oczywiste? (autor: GL1zdA | data: 7/07/20 | godz.: 16:28) Co mieli zrobić, dokładać GPU Intela do każdego ARMa? Po co? Te modelu, które miały zintegrowaną grafikę Intela dostaną Apple'ową. A najmocniejsze konfiguracje będą miały zewnętrzną grafikę tak jak teraz.
w sumie to by bylo ciekawe (autor: pawel1207 | data: 7/07/20 | godz.: 22:37) jak bysmy kupowali grafe od appla :D :D :D
apple cpu, apple igp, apple os (autor: Promilus | data: 7/07/20 | godz.: 22:41) Do tego apple api, apple apps, apple sdk i apple devs ;) Razem z apple users zamknięty ekosystem samonapędzającej się fabryczki pieniędzy. Tak długo aż szprychy polecą.
ARM ma własną grafikę więc nie trzeba wstawiać GPU od Intela (autor: pandy | data: 8/07/20 | godz.: 10:25) Ale jak rozumiem Apple nie będzie korzystać z Mali (autorskie GPU ARM'a) tylko rozwijać będzie własne GPU - znów logiczne i pewnie doprowadzi do poprawy jakość softu na Apple. Kontrola nad własnym CPU i własnym GPU pozwoli do maksimum wykorzystać potencjał developerów softu jakich ma Apple.
Jednak za stary jestem już na zostawanie wyznawcą Apple - jak dla mnie to jednak będzie firma głównie marketingowo-softowa bez większych innowacji hardware'owych na koncie.
@5. (autor: Mariosti | data: 8/07/20 | godz.: 11:08) Nikomu nie będą płacić za nic licencji i może uda im się przekroczyć 80% marży na wszystkim.
@6... (autor: Duke Nukem PL | data: 8/07/20 | godz.: 13:16) i o to chodzi, jeśli nie wiadomo o co chodzi xD
To nie tylko kwestia marży (autor: pandy | data: 9/07/20 | godz.: 09:39) ale też konieczność dopasowania sie do roadmap innych producentów, koneiczność utrzymywania wielu zespołów zajmujących sie produktami różnych producentów (wsparcie, drivery, oprogramowanie systemowe itd itp). Poza tym w krzemie mogą zaimplementować sobie wszystko, nawet to czego nie chcieli zrobić dla nich w innych firmach - nie zdziwię się jeśli za jakiś czas pewne rzeczy będą działać wyłącznie w ekosystemie Apple, własne formaty graficzne, video, drobne ale uciążliwe subtelności które Apple opatentuje i które będą niedostępne poza ekosystemem Apple. A najlepsze w tym jest to że cała masa ludzi nie będzie miała z tym problemu co więcej Apple jeszcze bardziej będzie elitarne i jeszcze bardziej pożądane - marże wzrosną bo spadną koszty R&D i maintenance. Co więcej, Apple może zachęcić innych do pójścia tą samą drogą. Będzie się działo, oj będzie.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.