Nvidia pokazuje Quake 2 bez Ray Tracingu i z Ray Tracingiem
Autor: Zbyszek | źródło: WccFTech | 17:00
(24)
W trakcie konferencji GeForce Developer Conference (GDC), do prezentacji możliwości Ray Tracingu w grach komputerowych Nvidia postanowiła wykorzystać Q2VKPT, czyli kultową strzelankę Quake 2 przeniesioną do nowego API Vulkan i wzbogaconą o efekty globalnego oświetlenia dzięki wykorzystaniu Ray Tracingu. Nvidia wykorzystała Q2VKPT prezentując różnicę pomiędzy grą włączoną bez śledzenia promieni oraz z włączonym śledzeniem promieni. Trzeba przyznać, że efekty przechodzą najśmielsze oczekiwania, a bark oświetlenia zachowującego się identycznie z naturalnym to faktycznie istotny i dotychczas brakujący element na drodze do zbliżenia się realizmu grafiki 3D do rzeczywistości.
Nawiasem mówiąc, za przeniesienie Quake 2 do API Vulkan odpowiada polski programista Krzysztof Kondrak, natomiast implementacja biblioteki VK_NV_ray_tracing to dzieło Christopha Schieda.
K O M E N T A R Z E
super jakość jak z przed 15 lat tyle że za extra kase (autor: Mario2k | data: 19/03/19 | godz.: 17:27) Przecież to są jakieś zarty dla nastoletnich blondynów LGBT+ zoofili
Nie no napewno lepiej wyglada niz to pamietam... (autor: gantrithor | data: 19/03/19 | godz.: 17:54) gracjac w quake 2 na playstation 1 ale to raczej nie zasluga raytrackingu heh.
Może to zabrzmi śmiesznie (autor: kombajn4 | data: 19/03/19 | godz.: 18:29) ale jak dla mnie to o niebo lepiej wygląda wersja bez RT
to ja poproszę (autor: Misiewicz.B | data: 19/03/19 | godz.: 20:07) Boulder Dasha z dodanym RT a potem jeszcze Arkanoid i Ponga
@3. (autor: bajbusek | data: 19/03/19 | godz.: 20:20) to nie brzmi śmiesznie ... duże wady wzroku to poważny problem.
Co do RTX ON na grze sprzed 20 lat to nie wiem czy się śmiać czy płakać ... z jednej strony dobrze, że nvidia nie wpadła na pomysł dodawania tej gry do swoich RTX 2080 Ti, z drugiej strony życzę tym głąbom aby AMD załatwiło ich RTX tak jak Freesync Gsynca - chytry dwa razy traci...
bajbusek (autor: kombajn4 | data: 19/03/19 | godz.: 20:26) Ale ja mówię o tym co jest pokazane na filmie czyli aktualna całkiem przyzwoita wersja GL Quaka 2 vs wersja RT i moim zdaniem wersja bez RT wygląda lepiej. Na screenach powyżej masz porównanie wersji RT do screenu z gołej wersji z 97r.
P.S. (autor: kombajn4 | data: 19/03/19 | godz.: 20:28) Nvidia na nic nie wpadła ta wersja to rozwiniecie portu Quake 2 Path Tracing
oczywiście że jest różnica (autor: Mario2k | data: 19/03/19 | godz.: 22:19) Ale to są jakieś żarty żeby robić blondynom wodę z mózgu pokazując dodane efekty RT na grze z przed 15 lat .
kombajn4 (autor: pawel1207 | data: 19/03/19 | godz.: 23:06) patch tracing a raytracing to zdeecydowanie nie to samo ..
@8. (autor: pwil2 | data: 20/03/19 | godz.: 00:15) Masz jakieś straszne kompleksy? Jakiś blondyn dał Ci kosza, że musisz to powtarzać? ;) To portal o IT.
RTX (autor: pwil2 | data: 20/03/19 | godz.: 00:17) Wersja RT jakby trochę przycinała? Na 2080Ti?
pwil2 (autor: kombajn4 | data: 20/03/19 | godz.: 04:39) bo "it just work" w przeciwieństwie do "it work really fine"
@kombajn4 (autor: VP11 | data: 20/03/19 | godz.: 15:59) tez bym wylaczy rt, o wiele lepiej wszystko widac.
Znajac ze RT odpalili na kartach AMD nie wiadomo co extra chciala osiagnac w tym NVidia ? A nowosc ze oni umozliwiaja taka sama rozgrywke na wlasnych kartach gdzie nie maja wsparcia robi sie nie zly cyrk.
Moja opinia (autor: Majster | data: 20/03/19 | godz.: 18:40) Quake 2 - osobiście wolę normalną wersję a nie jakieś dziwne, totalnie wypaczone modyfikacje. Po prostu... co oryginał to oryginał. Normalny Q2 wygląda tak jak powinien, czyli tak jak twórcy z id Software go oryginalnie wymyślili. To co widać na filmie z YT jest całkowicie przerobione (z przesadą). Miejscami jakieś czerwieniste, woda niesamowicie zielona, tekstury są zupełnie inne. Kto to robił? Moim zdaniem przesada to mało powiedziane.
Quake 2 ma świetnie zaprojektowane levele, różne ruchome schody, ukryte przejścia, ogromne wentylatory itd. Dawniej twórcy gier mieli naprawdę fajne pomysły. Obecnie deweloperzy zwiększają tylko wymagania sprzętowe, przy okazji wypuszczając buble niesamowitego rozmiaru. Nie mówiąc już o tym, że nowe tytuły traktują gracza jak typowego idiotę, który jest prowadzony "po sznurku".
Ten cały filmik z oświetleniem i tech. RTX to wierutna bzdura. To zaprzeczenie ogólnego wyglądu obcej planety, na której dzieje się akcja gry Q2. Przecież na wielu poziomach było widać ponury klimat, mocne, ciemno-brązowe "niebo", zupełnie odmienne niż to na Ziemi. Z daleka widoczne jakieś budynki, które stały na tej obcej planecie. Na filmie z RTX jest pokazane coś, co ogólnie nie pasuje do realiów Quake 2. Skąd takie intensywne oświetlenie? Promienie słoneczne? Naprawdę, niech nie psują tego co zostało zrobione ileś lat temu. Takie "udziwnione poprawianie" niczemu nie służy.
do 16 (autor: Atak_Snajpera | data: 20/03/19 | godz.: 19:24) Człowieku uspokój się! To tylko pokazówka. Cały kod będzie dostępny więc społeczność poustawia oświetlenie tak jak trzeba.
Piszę jak jest (autor: Majster | data: 20/03/19 | godz.: 20:40) Quake 2 i wypaczone oświetlenie - technologia RTX. Papatrzcie na mój zrzut ekranu.
Przecież u góry są 2 osobne "okna", przez które dostaje się światło. To w takim razie dlaczego na podłodze jest 1 duży pas światła? Nikt nie zwrócił na to uwagi? Powinny być 2 mniejsze i przerwa między nimi. Ciekawe kto spieprzył to i owo - nVidia zawaliła z RTX-em czy może ktoś inny? Naprawdę... "fachowość" pełną gębą.
To ja już jednak preferuję normalnego, tradycyjnego Quake 2. Bez żadnych bzdur, głupot, udziwnień i polepszaczy.
@ All (autor: ekspert_IT | data: 20/03/19 | godz.: 21:33) Młodzi chyba jesteście, gra miała premierę w grudniu 1997 r, czyli ponad 21 lat temu, a nie 15 :) Pamiętam jak porównywało się na s3 Virge, czy grać w 640x400 czy 512x384 :D Jakiś czas potem dostałem 3Dfx i odpalenie Q2 na VoodooI to było przeżycie :)
Q2 - ekspert_IT (autor: Majster | data: 21/03/19 | godz.: 11:30) ekspert_IT - popatrz na moje screenshoty, one były robione na karcie GeForce. Quake 2 pod OpenGL i rozdzielczość 1024x768. Świetna, po prostu rewelacyjna gra na PC.
Tutaj masz inną mapkę - KAMQ2DM1. Rozdzielczość 1280x960.
Oczywiście co innego akceleracja sprzętowa Glide i OpenGL, a jeszcze co innego jakieś "wynaturzenie i przeróbka". Pierwsze popieram, ale to całe RTX w przypadku Quake 2 to coś, co (moim zdaniem) w ogóle nie pasuje.
@temat. (autor: Mariosti | data: 21/03/19 | godz.: 11:31) Tekstury pozostały oryginalne, tylko mają bump mapping nałożony dzięki czemu zyskały jakby głębię.
Dobór koloru, pozycji i intensywności oświetlenia to kwestia konfiguracji scen, ale zasadniczo efekt jest wręcz oszałamiający.
Gdyby taki efekt faktycznie dałoby się uzyskać małym nakładem pracy to wtedy rtx miałby sens, ale prawdę mówiąc to głównie miałby sens właśnie w starszych grach bez milionów poligonów i przede wszystkim bez dobrej jakości oświetlenia typu global illumination. Tudzież nawet semi statyczne dawało radę w połączeniu ze "statycznym" rzucaniem cienia przez ruszające się obiekty, które to dawało niezły efekt.
W obecnych grach przy strasznie skomplikowanych obiektach, postaciach, mapach, terenach, wysokich rozdzielczościach renderowania, tekstur, obawiam się że dla sensownego rtx potrzebne będą co najmniej 20x wydajniejsze gpu i chodzi tutaj o moc obliczeniową a nie o tricki w sterownikach.
Tensory w rtx'ach z tego co wiem odpowiadają tylko za odszumianie wyniku niskiej rozdzielczości ray tracingu robionego normalnie przez SP'ki.
Żeby dać do zrozumienia dlaczego obecnie to w grach sensu nie ma mimo iż nvidia sugeruje inaczej - to w ich własnych demach na wstępne szybkie renderowanie na żywo klatki z faktycznie oświetleniem RTX można pozwolić sobie na max 2-3 próbki z każdego odbicia, a do wizualnie sensownej jakości potrzeba minimum 100 próbek.
A po raytracingu bedzie (autor: pandy | data: 21/03/19 | godz.: 19:41) radiosity... a potem jeszcze coś innego...
pandy (autor: pawel1207 | data: 23/03/19 | godz.: 22:25) zailes tam lat pewnie tak zreszta calkiem mozliwe ze opracujemy przez kolejne 20 cos lepszego
Mariosti (autor: pawel1207 | data: 23/03/19 | godz.: 22:29) wcale nie dla tego nie konczencznie trzeba tr urzywavc na kardzym obiekcie i wszedzie aczkolwiek taki bylby mile widziany koncept z akceleracja i tensorami jest swietny w zasadzie to nadaje sens dodawania rt do produkcji kwestia czasu rt przyspieszy sterowniki sie poprawia deweloperzy zacvzna ogarniac temat.. z czasem bedzie lepiej czego nie mozna powiedziec o obrazie tworzonym tradycyjnaymi metodami.