Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Wtorek 6 listopada 2018 
    

Seagate: dyski HDD 100TB z technologią HDMR w 2025 roku


Autor: Zbyszek | źródło: TechPowerUp | 16:20
(11)
Firma Seagate przedstawiła swoje zaktualizowane plany dotyczące rozwoju klasycznych dysków HDD. Producent w 2020 roku ma być gotowy do rozpoczęcia masowej produkcji dysków twardych o pojemności 20 TB wykorzystujących technologię zapisu magnetycznego wspomaganego ciepłem, o skrótowej nazwie HAMR (heat-assisted magnetic recording technology). Aktualnie pierwsze wczesne sample tych nośników są już dostarczane do kluczowych partnerów. Nośniki wykorzystujące zapis HAMR mają być nadal rozwijane, aby w 2022 roku zaoferować pojemność 36TB, a w 2023 lub 2024 roku pojemność 48TB.

Następnie w 2025 roku firma zamierza wprowadzić na rynek dyski HDD wykorzystujące technologię zapisu HDMR (Heated Dot Magnetic Recording), będącą dalszym udoskonaleniem technologii HAMR. Dyski te miałby zapewnić pojemność nawet 100 TB. Warto dodać, że jakiś czas temu Seagate zapowiadał, że dyski z technologią zapisu HAMR pojawią się na rynku w 2018 roku, a obecnie data ta została zmieniona na 2020 rok. Z tego powodu datę 2025 dotyczącą wprowadzenia na rynek dysków z zapisem HDMR należy traktować z odpowienim dystansem.


Wracając do technologii HAMR, prace nad nią w laboratoriach Seagate trwają od bardzo długiego czasu, i zdaniem Seagate będzie to technologia dopracowana bardziej niż rozwiązane MAMR (zapis wspomagany promieniowaniem mikrofalowym) lansowane przez Western Digital. Atutem rozwiązania Segate ma być mniejsze zapotrzebowanie na energię eklektyczną – laser używany do podgrzewania powierzchni dysku ma konsumować około 8W energii. Według Seagate, dyski Western Digital z technologią MAMR będą znacznie bardziej energochłonne.

Z kolei Western Digital jakiś czas temu podczas prezentacji swojej technologii MAMR skrytykował lansowane przez Seagate rozwiązanie HAMR, zarzucając że wymaga ono nowych materiałów i jest bardziej skomplikowane niż zapis z asystą mikrofalową, a podgrzewanie talerzy dysku do temperatur rzędu 400-700 stopni Celsjusza wpłynie na wzrost awaryjności dysków oraz obniżenie żywotności zapisanych danych.
Jesteśmy bardzo ciekawi, które z tych konkurencyjnych rozwiązań okaże się zwycięskie.


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. podgrzanie talerza dysku do 700 stopni??? (autor: Qjanusz | data: 6/11/18 | godz.: 16:32)
    a to bardzo interesujące jest :-)


  2. @temat. (autor: Mariosti | data: 6/11/18 | godz.: 17:01)
    Wow, czyli przełomowe nowe hdd ani nie będą wydajne, ani nie będą miały niskiego czasu dostępu, ani nie będą energooszczędne, ani nie będą niezawodne, ani dane na nich przechowywane nie będą trwałe...
    powodzenia...


  3. 2025 (autor: Conan Barbarian | data: 6/11/18 | godz.: 17:40)
    Bzdura, technologia HDD już jest na etapie ściany i za chwilę SSD załatwi sprawę raz na zawsze.

  4. Conan Barbarian (autor: Markizy | data: 6/11/18 | godz.: 18:38)
    szczególnie swoja ulotnością dla danych załatwi ssd sprawę. Dyski ssd oparte o technologie nand nie przeskoczą hdd jeśli chodzi o pojemność i opłacalność jeśli chodzi o TB.

  5. dlaczego nie? (autor: myszon | data: 7/11/18 | godz.: 08:48)
    kawałek krzemu vs. skomplikowana mechaniczna struktura z laserami i mikrofalami.

  6. Od dwóch lat (autor: rmarcin | data: 7/11/18 | godz.: 09:17)
    nie używam już HDD. Jak ktoś nie zajmuje się backupem internetu, czy obróbką wideo to pojemność SSD jest zupełnie wystarczająca.

  7. poco lasery i mikrofale (autor: Overlockers | data: 7/11/18 | godz.: 11:02)
    a wystarczyłoby robic talerze do serwerowni metrowej srednicy o pojemnosci całych petaflopów :D
    a tak serio dyski w formacie 5'25" wielkosci standardowych DVD :D prawie kazdy w obudowie ma taką zatokę


  8. @ 6 (autor: Muchomor | data: 7/11/18 | godz.: 13:38)
    Tak, bo producenci HDD, to akurat na odbiorcach domowych się skupiają... Te dyski nie są projektowane dla ciebie.

    @ 7
    Serwery, NASy i półko dyskowe takich zatok nie posiadają.


  9. @Conan Barbarian (autor: VP11 | data: 7/11/18 | godz.: 15:14)
    Cena zalatwia SSD. Tak mozna kupic juz w miara normalna pojemnosc -512GB za niekosmiczna cene. Ale Kup dysk o wiekszej pojemnosci i ty zrozumiesz kosmos blisko. A zastapienie HDD dyskami SSD jeszcze nie realne na dzien dzisiejszy. I nadal bedzie spora roznica ceny dyskow, robiacych SSD malooplacalne we wszystkich zastosowaniach.

  10. Niech wprowadzają (autor: grafenroot | data: 7/11/18 | godz.: 17:26)
    Na bardzo podobnej zasadzie działał MiniDisc, który Sony wprowadziło ponad 20 lat temu. Dzięki rozgrzaniu ścieżki wystarczy dużo mniejsze pole magnetyczne do przemagnesowania materiału, więc głowica przemagnesowuje tylko cieniutką ścieżkę która jest rozgrzana. Ciekawe jak będzie wyglądał odczyt, bo w MD był optyczny.

  11. @7 z czasem dostępu 600msek? (autor: Master/Pentium | data: 9/11/18 | godz.: 12:34)
    To może od razu lepiej użyć taśm. Im większy talerz tym większa pojemność ale gorszy czas dostępu i w zasadzie wszystkie możliwe współczynniki wydajnościowe. Nie bez powodu wydajne SAS'y to przede wszystkim 2.5". Choć w stosunku do SSD to zwykle są one tylko "wydajne".

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.