Pozycjonowanie stron internetowych oraz projektowanie i wdrażanie projektu graficznego tylko na pozór oka nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jak się jednak okazuje, od odpowiedniego web designu w dużym stopniu zależy skuteczność działań SEO. Aktywności te powinny być prowadzone zatem z równą starannością.
Znaczenie web designu
Użytkownicy portali internetowych w pierwszej kolejności zwracają uwagę właśnie na elementy graficzne, układ strony oraz odpowiednią nawigację. Grafik oraz specjalista SEO powinni zatem przed rozpoczęciem etapu wdrażania strony firmowej wspólnie ustalić sposób prezentacji contentu. Nawet najciekawsza treść nie przyciągnie uwagi Klientów, jeżeli jej wyświetlanie będzie się w nieskończoność przedłużało z uwagi na zbędne moduły flashowe czy inne efekty utrudniające prawidłowe poruszanie się po serwisie. Niezwykle ważna jest przede wszystkim wystarczająca (zapewniająca czytelność) wielkość czcionki, trafnie dobrana do tła kolorystyka, a także wyróżnienie najważniejszych elementów.
Projekt strony www powinien spełniać kryteria responsywności, czyli umożliwiać wyświetlanie zarówno w trybie webowym, jak i na różnego typu urządzeniach mobilnych. Aby tak się stało, web design należy przygotować z myślą o prostocie, szybkości nawigacji oraz łatwości poruszania się pomiędzy poszczególnymi zakładkami. Strona wpisująca się w kryteria User Experience to zazwyczaj pewność znacznego zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Jeżeli więc nie zależy Ci tylko na odwiedzinach portalu, lecz także częstych konwersjach – koniecznie zadbaj o ten aspekt.
Ostatnia aktualizacja alhorytmu Google świadczy nam (https://wezom.pl/blog/mobile-first-index-czyli_zielone-swiatlo-dla-urzadzen-mobilnych), iż w przyszłości przyjazność serwisu www dla urządzeń mobilnych zostanie jedną z głównych czynników rankingu Google. Teraz wciąż tak nie jest, ale też się liczy podczas indeksowania strony www.
SEO a web design
Myślisz sobie zapewne, że przecież pozycjoner pracuje jedynie z myślą o algorytmie Google, natomiast web designer stara się spełnić oczekiwania użytkowników odwiedzających stronę? Nic z tych rzeczy! Jak się bowiem okazuje, długo wczytująca się, nieczytelna i trudna w nawigacji strona będzie również gorzej widziana z punktu widzenia robotów Google.
Brak skutecznych działań w zakresie SEO sprawi zaś, że nawet doskonale przemyślany web design na nic się zda. Tak naprawdę strona będzie wówczas niewidoczna w Sieci, a przez to nie przyciągnie sporego ruchu. Zarówno specjalista od pozycjonowania, jak i osoba odpowiedzialna za web design dbają zatem jednocześnie o widoczność witryny dla wyszukiwarek oraz użytkowników.
Content marketing – spoiwo łączące web design oraz SEO
Tym co w największym stopniu zbliża do siebie SEO oraz web design są bez wątpienia elementy content marketingowe na stronie firmowej. Musisz jednak zdać sobie sprawę z fakt, iż marketing treści to nie tylko przekaz w postaci tekstowej. Otóż w jego zakres wchodzi również przygotowywanie atrakcyjnych ikonografik, wykresów, zestawień tabelarycznych oraz materiałów audiowizualnych. Podjęcie działań w zakresie content marketingu wpływa także naturalnie na zdobywanie wysokich pozycji – zwłaszcza z długiego ogona. W tym celu warto starać się o rozbudowę treści poszczególnych podstron – zarówno o wartościowe dla czytelników treści, jak i zachęcające do podjęcia akcji materiały graficzne.
(Czytaj więcej na temat Najbardziej skutecznych form promocji w Internecie.)
Z punktu widzenia SEO nie można także zapominać o tym, aby umieszczane na stronie grafiki podpisywać pamiętając o pozycjonowanych frazach. Taki zabieg nie wymaga poświęcenia zbyt wiele czasu, a może przynieść pozytywny efekt w postaci wyższych pozycji.
Podsumowanie
Jeżeli zatem chcesz, aby Twoja strona internetowa pozytywnie wyróżniała się wśród konkurencji, musisz koniecznie zainwestować swój czas i środki zarówno w jej nowoczesny web design, jak i działania SEO. Oba te elementy łączy szeroko rozumiany content marketing.
Paweł Korobov
Specjalista ds. SEO
Wezom Agencja Interaktywna |