Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 5 stycznia 2017 
    

AMD prezentuje architekturę Vega


Autor: Wedelek | źródło: AMD/VideoCardZ | 19:47
(19)
AMD podczas CES 2017 zaprezentowało najważniejsze założenia architektury Vega, która trafi do kart graficznych z wysokiej półki cenowej. Vega stanowi rozwinięcie stosowanego od lat GCN, a co za tym idzie podstawową jednostką budującą GPU są jednostki CU, nazwane tutaj NCU (Next Generation Compute Unit). Nadal jeden CU składa się z 64 procesorów strumieniowych, które w jednym takcie zegara mogą wykonać dwie, 32-bitowe operacje. Jednak w porównaniu do wcześniejszych wersji GCN jednostki te są bardziej uniwersalne i każdy z SP może też w jednym takcie przetworzyć dwie lub cztery 16-bitowe operacje.

Zmodyfikowano też budowę elementów odpowiedzialnych za generowanie geometrii. Teraz jednostki tego typu mogą w takcie zegara wygenerować do 11 wielokątów zamiast 4. Kolejne zmiany dotknęły rasteryzer, który teraz ma dostęp nie tylko do pamięci L1, ale i współdzielonej L2. W Vedze każdy z elementów, czyli Geometry Engine, Compute Engine oraz Pixel Engine mają własną pamięć podręczną typu L1, oraz dostęp do współdzielonej typu L2.

Ostatnim elementem, który wymieniono jest kontroler pamięci, nazwany teraz HBCC (High-Bandwidth Cache Controller). Element ten może zaadresować do 512TB pamięci i umie się komunikować z innymi, zewnętrznymi układami I/O. W Vedze AMD zrezygnowało z zewnętrznej pamięci typu GDDR5 na rzecz znacznie szybszej HBM2, która będzie umieszczana na tej samej płytce drukowanej co sam GPU. Na razie możliwe jest wlutowanie do czterech stosów pamięci po 4GB każdy, co łącznie daje maksymalnie 16GB pamięci. Ta może pracować z zegarem do 1GHz.

W swoich nowych kartach graficznych AMD wykorzysta nową technologię redukującą moc potrzebną do generowania wielokątów nazwaną mianem primitive shaders oraz wprowadzi technikę draw stream binning, która w procesie ustalania koloru piksela odrzuca te wielokąty, które mają na niego niewielki wpływ.


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Na papierze wygląda dobrze (autor: kombajn4 | data: 5/01/17 | godz.: 20:33)
    teraz trzeba poczekać na pierwsze testy żeby dowiedzieć się jak to "chodzi".
    Wedelek gdzies w ich materiałach znalazłeś informację że to kolejna generacja GCN? Ja słuchając tych krótkich wypowiedzi na ich stronie odniosłem wrażenie że to nowy silnik i dlatego zmienili nazwę na Next generation compute engine.
    A na dokąłdkę na stronie amd jest konkurs do wygrania jest karta oparta na gpu Vega:
    http://ve.ga/competition/
    (odpowiedzi dla leniwych gwiazda,zamknięte oko, schody)


  2. . (autor: Sony Vaio Zwracajo | data: 5/01/17 | godz.: 21:09)
    .

  3. Nvidia będzie podcierać tyłek amd (autor: grzegorzmce | data: 5/01/17 | godz.: 22:00)
    W stosunku do vegi gtx1080 to totalna padaka nie ma to jak AMD moc i energooszczędność przy niskiej cenie. Gry na DirectX 12 na AMD dopiero dostają kopa.

  4. To moment prezentacji tych (autor: raczek70 | data: 5/01/17 | godz.: 22:10)
    slajdów i "wielkiej Rebelii" odmierzał zegara AMD?. Serio?.
    Pytam, bo nawet nie chce mi się tego sprawdzać, może ktoś wie i szybko odpisze...


  5. I Vega działa z Ryzenem 3,6 GHz base, 3,9 GHz Turbo (autor: Zbyszek.J | data: 5/01/17 | godz.: 22:27)
    http://wccftech.com/...-clock-f4-stepping-4-0-ghz/

    Finalnie na premierę ma być 3,6 lub 3,7 GHz base i 4,0 GHz Turbo


  6. Troche sie zawiodlem (autor: Kosiarz | data: 5/01/17 | godz.: 22:50)
    Mialem nadzieje ze i ryzy i vega beda dostepne najdalej pod koniec stycznia a tu psikus.
    Vega 1H2017
    Ryzen 2 polowa lutego 2017

    patrzac na wstepne wyniki wyglada na to ze zmienie cala platforme ^^


  7. gdzieś tam (autor: Zbyszek.J | data: 5/01/17 | godz.: 23:59)
    piszą, że w zależności od testu IPC jest w najgorszym wypadku na poziomie Ivy Bridge, w najlepszym trochę lepiej niż Skylake.

  8. Zbyszek.J (autor: PCCPU | data: 6/01/17 | godz.: 13:56)
    Podejrzewam że Zen dużo zyska w szyfrowaniu dzięki podwójnym jednostką do tego typu obliczeń.
    Co do ogólnej wydajności to pewnie będzie tak że w jednych programach będzie lepiej w innych gorzej.
    Ciekawe jak wypadnie w AVX2 i FMA w porównaniu do Haswell/Broadwell/Skylake które to mają FPU 2x256b, ALU256 i cache L1/L2 o 2x większej przepustowości od SandyBridge/IvyBridge.


  9. @PCCPU (autor: Kosiarz | data: 6/01/17 | godz.: 14:20)
    Patrzylem wczoraj na troche testow porownawczych od Sandy do Skylake i zegar w zegar Skylake oscylowal pomiedzy 15% a 30% lepiej. Jezeli bedzie tak jak pisze Zbyszek.J to AMD moze spokojnie nawiazac walke cenowa i pchnac 8 jajowce dla mas. Nawet jak Zeny beda ustepowac znaczaco w jakichs specyficznych zastosowaniach to najwazniejsze jest jak bedzie wygladac sytuacja w tych najbardziej popularnych - czyli tych ktore AMD juz po czesci pokazalo - giercowanie, rendering, obrobka mediow.

  10. @kosiarz (autor: PCCPU | data: 6/01/17 | godz.: 14:32)
    Najciekawsze będzie porównanie w SSE2 ponieważ z tych instrukcji korzysta najwięcej Softu w tym gry.

    Wiadomo już coś z przecieków/plotek czy teraz na CES17 AMD coś zaprezentuje odnośnie Zen? Ujawni tatę premiery?


  11. Zapowiada się dobry układ (autor: grafenroot | data: 6/01/17 | godz.: 15:15)
    Vega wygląda naprawdę dobrze na papierze. Dawno żaden producent nie wprowadził tylu przełomowych zmian w architekturze.
    @ kombajn4 Tak, NCU to są nowe jednostki o dużo większych możliwościach (dlatego AMD nazwało je NCU a nie CU).
    Jeśli chodzi o Zen to mnie bardziej niż wydajność (ta powinna być OK) interesuje ilość i rozdział lini PCI-E.
    Patrząc na zaprezentowane płyty (z których wiele ma po dwa złącza M2) można mieć nadzieję, że będzie lepiej niż u intela (platforma 115x). Potrzebuję dwóch szybkich dysków do komfortowej pracy (1 na system i 2 na dane które obrabiam). Jeśli więc będzie lepiej jeśli chodzi o linie PCI-E a wydajność będzie trochę niższa niż Intela, wybiorę AMD Ryzen.


  12. @PCCPU (autor: Kosiarz | data: 6/01/17 | godz.: 17:34)
    chyba gdzies widzialem 17 lutego dla zena i am4

  13. na ile wydajnosci liczycie ? (autor: Mario2k | data: 7/01/17 | godz.: 23:45)
    Wzgledem Fury X ?
    30%
    50%
    Bo raczej na wiecej bym nie liczyl


  14. hmmm, stawiam 50-55% (autor: Zbyszek.J | data: 8/01/17 | godz.: 02:13)
    tyle samo procesorów strumieniowych, większe IPC architektury, taktowanie wzrasta z 1050 do 1528 MHz, przepustowość pamięci taka sama ale dochodzą algorytmy kompresji zwiększające efektywną przepustowość o 50-70% (3 generacje: najpierw algorytmy z Tongi dające 40% wzrost efektywnej przepustowości, plus te z Polarisa dające kolejne 15-20% i teraz dalsze ulepszenie z Vegi)

  15. VEGA (autor: pwil2 | data: 8/01/17 | godz.: 04:48)
    Wydaje się, że architektura przede wszystkim adresowana dla rozwiązań PRO, a przy okazji może pokazać pazur w grach.

    Ciekawie byłoby, jakby tak wykroili coś specjalnie dla XBOX Scorpio - np. 256GB kości flash dostępne z poziomu GPU, z których byłyby wczytywane potrzebne tekstury do 8-16GB wbudowanej pamięci HBM2 używanej jako cache.

    Niestety ze względu na $$ i dostępność w 2017r HBM2 w konsoli nieralne.


  16. c.d. (autor: pwil2 | data: 8/01/17 | godz.: 12:55)
    Wydaje się, że architektura w stylu AMD, czyli przyszłościowa i będzie kopiowana z czasem. GPU do renderowania z 1TB SSD i 16GB HBM2 "jako cache".

  17. @14 (autor: Kosiarz | data: 8/01/17 | godz.: 18:37)
    50% to masz na dzien dobry z taktowania (fury w nowym procesie z wyzszymi taktami)

    jezeli taki bedzie wzrost to G zmienili ^^


  18. @17 (autor: grafenroot | data: 9/01/17 | godz.: 01:31)
    Po dokładnych obliczeniach wyszło mi 80% wzrostu wydajnosci. 20% ze zmian w architekturze i 50% ze wzrostu taktowania.

    wróżbita Maciej ;)


  19. .... (autor: Wedelek | data: 9/01/17 | godz.: 07:01)
    wydajność będzie pewnie na poziomie planowanego GTX 1080Ti.

    NCU to są nowe jednostki, ale to nie oznacza, że AMD od razu wywaliło GCN do kosza. Po prostu znacząco zmodyfikowali to co już mieli.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.