TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Środa 14 stycznia 2015 |
|
|
|
10- i 12-rdzeniowe SoC jeszcze w tym roku? Autor: BK | źródło: NextPowerUp | 12:11 |
(15) | Do tej pory w urządzeniach przenośnych stosowane są procesory z 4-rdzeniami. Oczywiście są też konstrukcje 8-rdzeniowe, ale w rzeczywistości układ taki zawiera dwa 4-rdzeniowe CPU. Teraz z nieoficjalnych informacji wynika, że firma MediaTek pracuje nad układami zawierającymi 10 i 12 rdzeni. I układy takie prawdopodobnie będziemy mogli zobaczyć jeszcze w tym roku. O samych procesorach na razie nie ma żadnych informacji - nie wiadomo nic na temat ich architektury czy taktowania.
Całkiem inne podejście do mobilnych procesorów ma firma Qualcomm. Nie skupia się ona na powiększaniu ilości rdzeni, ale na zwiększaniu ich wydajności.
Czyżby kolejny wyścig? Wygląda na to, ze tak. Tylko dawniej chodziło o ilość MHz, a teraz o ilość rdzeni. |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- czyli powtorka z rynnku pc (autor: piwo1 | data: 14/01/15 | godz.: 13:21)
najpierw walka o wydajnsoc jednego rdzenia.potem mnozenie rdzeni az do osmiu. a na koniec powrot do korzeni i chwila opamietania czy lepiej wiecej rdzeni czy wydajnosc jednego watku.
i wygra ten co postawi na cztery mocne rdzenie a nie 16 slabych rdzeni .
widac army nie ucza sie na bledach x86 i musza odczuc na wlasnej skórze czego potrzeba powszechnemu oprogramowaniu.
- @piwo1 (autor: VP11 | data: 14/01/15 | godz.: 14:09)
Wszystko zalezy od softu, czyli jezeli wykozystuje wielordzeniowosc to bedzie wydajniejszy. Lecz uwazam jak na razie wiecej niz 8 rdzeni jest bezsensowne. Nawet 8 jest lekka przesada. Bardzo malo aplikacji w androidzie, ktore tak naprawde wykorzystuja 6-7 rdzeni.
Raczejbym powiedzial na androidzie jest problem z dopasowaniem wydajnosci do czasu dzialania. Wsadzaja mocny procesor, duzy ekran z przesadna rozdzielczoscia. Co w konsekwencji odbija sie na szybkim rozladowaniu baterii.
- rozój (autor: Rafuncio | data: 14/01/15 | godz.: 14:41)
a mnie cieszy to, że produkują coraz więcej rdzeni. Programy pod wiele rdzeni pisze się trudniej niż pod jeden. Jeżeli będą procesory 16, 32 a może i 1024 rdzeniowe to warto będzie się wysilić i sięgnąć po tę moc. Ludzie też nauczą się programować i powstaną platformy ułatwiające programowanie.
Niestety ilość rdzeni nie można powielać w nieskończoność. Zużycie energii będzie hamowało ten trend.
- @uo (autor: rookie | data: 14/01/15 | godz.: 16:42)
Ale pamietaj, ze 2 rdzenie na rynku PC sa od ponad 10 lat, a wciaz wiekszosc programow uzytkowych (np.typu freeware przez malych developerow) korzysta jedynie z jednego rdzenia. Wiele gier rowniez nie wykorzysta wiecej niz dwa rdzenie...
- pisząc o czymś trzeba coś wiedzieć by nie wpisać bzdur (autor: Sławekpl | data: 14/01/15 | godz.: 18:30)
"Oczywiście są też konstrukcje 8-rdzeniowe, ale w rzeczywistości układ taki zawiera dwa 4-rdzeniowe CPU."
od blisko 2 lat są 8-rdzeniowe procki tego producenta, i nie jest to "sklejka" 4+4
- ++5, 'Do tej porty' (autor: RusH | data: 14/01/15 | godz.: 20:01)
jesli ktos bardzo chce to moze uruchomic 8 rdzeni na raz, steruje tym scheduler kernela
co do gier to praktycznie wszystkie wieloplatformowe gry obecne na rynku sa pisane od podstaw na minimum 3 rdzenie :) a wszystkie nowe na 6 rdzeni ~1GHz
Cpu wielordzeniowe nie sa czyms pozadanym, sa zlem koniecznym. Stoimy na ~4GHz z IPC >1 juz od 4 lat? Tyle ze nawet na i7 kilka cache misses i z ipc 2 zwalniamy do 0.5 na kilkadziesiat tysiecy cykli, tak samo w przypadku zmiany kontekstu (wszelkie wywolania systemowe, kod driverow = przejscie z ring3 do ring 0). Jedyny sposob na wiecej mocy obliczeniowej to albo wielordzeniowosc albo akceleratory dedykowane (SSE/AVX, obecnie chyba 64 operacje w jednym cyklu).
Pisanie kodu wielordzeniowego nie jest niczym przyjemnym, synchronizacja/wymiana danych pomiedzy watkami, lockfree, to wszystko jest malo wygodne i elastyczne. Pozostaja naiwne implementacje takie jak pipelining, gdzie kazdy rdzen liczy kolejna klatke gry - w efekcie dostajemy przyspieszenie kosztem opoznienia i mamy slynne xboksowe 200ms konsolowego laga :/
- @RusH (autor: PrEzi | data: 14/01/15 | godz.: 20:56)
Nie do konca tak... w grach pamietaj, ze nie tylko grafika jest liczona, ale i muzaka, fizyka, AI itd... a to wszystko da sie pieknie na wiele rdzeni rozwalic.
Nie wspomne juz o poczatkach HSA do ktorego AMD dazy... i jak dla mnie ma to sens.
A co do big.LITTLE to byl to tylko tzw. dirty hack, ktory umozliwial uruchomienie 8 rdzeni naraz... i nie jest to absolutnie oficjalnie wspierane przez Androida... Choc faktycznie - komus sie to udalo, i nawet dzialalo to w miare stabilnie.
Z drugiej strony - wiecej niz 8 rdzeni Mediateka, ktore bazuja chyba jeszcze na A7 naprawde nie ma sensu... tu sie zgodze po czesci z VP11 @2.
Wiekszy przyrost + oszczednosci daje wlasnie big.LITTLE, problem tylko taki, ze jeszcze nie do konca dopracowali scheduler... nadal jest problemem, zeby inteligentnie gospodarowac mocnymi i slabymi rdzeniami...
- @01 (autor: KamieniKupa | data: 14/01/15 | godz.: 20:57)
W androidzie każda aplikacja jest uruchomiona na osobnej maszynie wirtualnej, a wątki przydziela kernel. Więc programista nie ma tu nic do gadania.
Ograniczenia fizyczne (powierzchnia układu i mała przewodność cieplna krzemu) powodują, że dalsze zwiększanie częstotliwości, mimo, że możliwe, to układ będzie się przegrzewał.
Dodawanie większej ilości potoków też nie zwiększa wydajności (przykład intel i arch. intel pro[czyli aktualna]).
- @ PrEzi (autor: kombajn4 | data: 15/01/15 | godz.: 10:41)
"ktore bazuja chyba jeszcze na A7 naprawde nie ma sensu" aktualnie to już nie A7 ale Cortex A53 + Mali-T760 i wydajność na poziomie Snapdragona 800.
- AFAIR to 4 rdzenie A7 (autor: pwil2 | data: 15/01/15 | godz.: 14:04)
mają powierzchnię jednego rdzenia A9 (lub A15), więc łatwiej i taniej wyprodukować takie 12 rdzeni (12/4=3), niż 4 o większym IPC.
- mam pytanie? (autor: OBoloG | data: 15/01/15 | godz.: 21:33)
posiadam tablet lenovo ideatab s6000, który posiada czterordzeniowy procesor mediateka 4x1,2 GHz i mam aplikację która pokazuje mi na bierząco i częstotliwość taktowania poszczególnych rdzeni i które rdzenie pracują a które odpoczywają i niestety praca podczas działania jakichkolwiek programów tablet nie wykorzystuje więcej niż dwóch rdzeni czyli rdzeń nr.1 jest zawsze obciążony a jeśli wyk. jest jeszcze jeden to obciążenie przechodzi co chwilę i zmienia się cały czas pomiędzy pozostałymi rdzeniami np. rdzeń 1+rdzeń 2 v rdzeń1+rdzeń3 v rdzeń1+rdzeń4 ale nigdy nie pracują 3 lub 4 rdzenie naraz i dlaczego tak jest - czy to wina procesoraa mediateka? wersji androida (oryginalny nie jakiś rottowany custom), czy poprostu android nie potrafi tak naprawdę korzystać z więcej niż dwóch rdzeni. Dodam że przez to mi gry kuleją bo wcześniej miałem kiano pro 10 dual na rokchipe 30xx 2x1,6 GHz z porównywalną grafiką mali400r4 i tablet działał szybciej.
- pewnie rom (autor: RusH | data: 16/01/15 | godz.: 03:47)
mozliwe ze fabrycznie podkastrowany zeby sie SoC nie przegrzewal i nie zawieszal
- Wiesz raczej nie bo (autor: OBoloG | data: 16/01/15 | godz.: 15:55)
To jest mój drugi taki tablet z wymiany gwarancyjnej bo w poprzednim gniazdo od karty SIM przestało działać i dali mi nowy a na tamtym było to samo i ciekawe jestem czy jest jakiś sposób na odblokowanie tych pozostałych rdzeni. Tak czy inaczej dzięki za zainteresowanie i poradę :) pozdrawiam
- MediaTek? (autor: TeXXaS | data: 17/01/15 | godz.: 18:48)
To raczej dziękuję. No, przynajmniej do czasu aż źródła driverów upublicznią.
- rom - firmware (autor: RusH | data: 17/01/15 | godz.: 20:25)
jak dostales drugi taki sam to bedzie dzialac tak samo na tym samym romie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|