Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 21 stycznia 2010 
    

Rok 2010 owocny dla gier w DX11 ?


Autor: Wedelek | źródło: Fudzilla | 10:17
(41)
W bieżącym roku zobaczymy przynajmniej osiem gier wspierających nowe biblioteki Microsoftu. Pierwsze, nowe gry wspierające w pełni API Microsoftu mają się pojawić jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Są to Alien vs Predator oraz Battlefield Bad Company 2. W późniejszym terminie do Battleforge'a, Colina McRae: DiRT 2 i Stalkera: Zew Prypeci (Call of Pripyat) dołączy kolejne sześć gier, w tym również nowy Crysis 2, Władca Pierścieni czy Dungeons and Dragons. Powyższe gry będą stanowić również łakomy kąsek dla testerów sprzętu, zwłaszcza po premierze GF100...

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. po premierze GF100 (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 10:31)
    to testami zadowolą się tylko wybrani testerzy sprzętu.

    Natomiast szary człowiek chcąc sobie potestować grę w DX11 i Fermi, będzie musiał poczekać do wakacji (wersja optymistyczna), albo do gwiazdki (pesymistyczna)


  2. Pytanie na ten rok to nie ile gier dx11 (autor: morgi | data: 21/01/10 | godz.: 10:41)
    ale ile gier nie spowoduje spadku fpsow na ati i bedzie mialo inne atrakcje jak psiks i stereo.

  3. @morgi (autor: tompo75 | data: 21/01/10 | godz.: 10:52)
    Chociaż miałem Cię ignorować bo dyskusje z Tobą jałowe i jak z dzieckiem ale... "ile gier nie spowoduje spadku fpsow na ati" no zastanów się czasem co piszesz ;) Czyli jak rozumiem na nv im lepszy obraz i więcej efektów tym fpsów przybywa? Takie perpetum mobile? Ty to masz jednak łeb, pogratulować :)

  4. Pomijając (autor: tompo75 | data: 21/01/10 | godz.: 11:00)
    już fakt, że na ATI możemy sobie pograć w gdy z DX11 a na nv... popatrzeć na słupki, karteczki, wykresy i ew podziwiać kunszt modelarzy ;) Ale żeby nie było... mi to rybka co mam w kompie, ma być wydajne i w dobrej cenie... a czy to zielone czy czerwone to mnie to ani grzeje ani ziębi, tylko nie lubię zakłamania i fanatyzmu.

  5. @morgi (autor: Drow | data: 21/01/10 | godz.: 11:14)
    leb jak sklep, tylko towarow brak.

  6. Granie w dx11 powoduje dramatyczne (autor: morgi | data: 21/01/10 | godz.: 11:36)
    spadki fpsow i albo to zonk samego dx-a, albo przypadlosc sprzetu na co przyjdzie czas weryfikacji dla Fermi, ktore podobno chwali sie rewolucyjna geometria.
    Samo stereo rosnie szybko w sile i wydaje sie, ze okularki 3d od Nvidia to nie do konca pudlo
    http://www.xbitlabs.com/...d_in_2010_Analysts.html


  7. .:. (autor: Shneider | data: 21/01/10 | godz.: 11:42)
    morgi - ale czym Ty sie martwisz?

    granie w okularach 3d? no chyba z konia spadles.

    pomysl stary jak swiat, ale jednej rzeczy nie da sie przeskoczyc. mianowicie glebi ostrosci.

    okulary to technologia stara jak swiat, ale sie nie przyjela. takze jak NV mysli ze wszyscy kupia fermi i okulary, oraz beda najszczesliwszymi ludzmi pod sloncem to znaczy ze zatrudnili malpy ktore nawet nie umieja radeona zainstalowac.

    a teraz powiedz mi, kto gra przy 20 ftpsach? nawet jak wychodzi gra z chorymi wymaganiami to sie ustawia ja tak by obraz byl plynny. wiec w czym problem?

    wszyscy wiedza ze przechodzisz zalobe po larrabee, ale glowa do gory, za pol roku bedziesz mogl kupic fermi, za 3,5 tys zl. ale najpierw musisz sie zglosic po numerek, bo bedzie dluga kolejka ;-D


  8. @morgi (autor: tompo75 | data: 21/01/10 | godz.: 11:47)
    "przyjdzie czas weryfikacji dla Fermi, ktore podobno chwali sie " no większego bicia piany już się nie dało? To po cholerę strzępisz sobie teraz język... poczekaj spokojnie, weź jakieś proszki, wyjdzie, kupisz za 3-4k, przetestujesz, to się wypowiesz. Oczywiście nikt tego nie weźmie poważnie i w tym czasie przeczyta jakieś wiarygodne opinie i testy niż Twoje;)
    p.s. za takie rozruszanie ludzi dużo się kasy dostaje od stron takich jak TPC? ;)


  9. Jak gra jest bardzo dobra... (autor: cris22 | data: 21/01/10 | godz.: 11:52)
    to i DX10 czy 11 nie jest jej potrzebny... Natomiast slabej grze i DX12 nie pomoze...

  10. a moze tak... (autor: Kosiarz | data: 21/01/10 | godz.: 11:59)
    ... porozmawiamy dla odmiany o grach a nie o wyzszosci zielonych nad czerwonymi badz nad odwrot i wzietymi w nawias do potegi niebieskiej?

    Ja osobiscie czekam na BF:BC2 i AvP, tak sie sklada ze mam akurat pol roku wolnego i wreszcie czas zeby sobie pograc. Z najwiekszym jednak utesknieniem czekam na SC2 ;)


  11. @Kosiarz (autor: Drow | data: 21/01/10 | godz.: 12:09)
    przed tymi tytulami beda jeszcze dwa killery: Mass Effect 2 oraz BioShock 2 :)

    Generalnie Q1 napiety, jesli chodzi o gry.


  12. .:. (autor: xernos | data: 21/01/10 | godz.: 12:10)
    No i co komu po Dx 11 fajnie że jest OpenCl, czy inne technologie pozwalające obciążyć karty graficzne przy zacofanych CPU w wydajności. Ale prawda jest taka że gry są robione pod Dx 9.0c bo zmiana numerka o 1 czy o 2 powoduje znaczne obcięcie potencjalnego rynku.

    Sam wolałbym aby wszystko pisali w OpenGL i nie było by problemów z grymasami M$ - zreszta jak cris22 wspomniał słabej grze to nawet Dx11 nie pomoże a niestety ostatnio prawie same takie wydają -pzdr.


  13. @Kosiarz (autor: xernos | data: 21/01/10 | godz.: 12:14)
    Ja jeszcze czekam na Diablo 3 niestety ostatnie przecieki sugerują że najwcześniej dostaniemy je w łapki 2012 i całość będzie oparta o Havoc'a co bardzo cieszy (nie będzie podziału z/w Dx).

    No i przydał by się jakiś nowy tytuł od THQ z uniwersum Warhhamer'a bo ostatnio wydana 2 niestety była jak nowela krótka .
    pzdr.


  14. Dobra uwaga (autor: tompo75 | data: 21/01/10 | godz.: 12:32)
    bo też mam wrażenie, że produkcja CPU została uśpiona. Słyszy się tylko o przełomowych architekturach, o 100000 rdzeniach... a na rynku wciąż ten sam, mało już wydajny i do tego drogi shit od dłuższego (za długiego) czasu. Się robi, ma wyjść, jest w planach... a na pułkach wciąż to samo, ja wiem że wdrożenie trochę trwa i to nie toster no ale bez przesady, żeby od chyba już 2-3 lat można było kupić tylko te same procki, ew podkręcone o całe wielkie np 0,16 GHz, nie licząc i5 czy i7 to nic się nie dzieje w dziedzinie CPU, które staje się coraz węższym gardłem w kompie.
    NV ma skopaną grafikę bo chciała wygryźć intela, intel ma skopane procesory (nie ma nowych) bo pomysł Larabee nie wypalił... a czas ucieka.


  15. @xernos (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 12:48)
    Po co komu DX11???
    Przede wszystkim Developerom, którzy daną grę zrobią kilka razy szybciej niż pod DX9

    DX11 jest o wiele bardziej elastyczny i bardzo user-friendly (właściwie developer friendly). Co z tego że pod DX9 zrobisz prawie to samo co pod DX11, skoro to zajmie kilka razy więcej czasu, a wyniki i tak nie będą tak dobre.

    Nie ma co się oszukiwać. DX9 właśnie przechodzi do historii.

    Poza tym efektów takich jak teselacja, nie osiągnie się z DX9. Wystarczy spojrzeć na różnicę w budowie szczegółów.

    http://game.amd.com/us-en/promotion_dx11.aspx

    czy

    http://www.hardocp.com/...ek04cDRMQWxfMV83X2wucG5n


  16. @cris22 (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 12:53)
    "Jak gra jest bardzo dobra" - dobra to pojęcie względne. Co dla jednego jest dobre, dla innego może być bez sensu.

    Dlatego dla developera liczy się liczba sprzedanych egzemplarzy. Dla niego to jest jedynym wyznacznikiem.
    A na ten wyznacznik składa się min. tzw "miodność" gry i jej rozgłos.
    Ten ostatni może mocno podpić właśnie hasełko typu DX11 - nowość itd..

    A gier pod DX11 będzie powstawało coraz więcej, bo nie dość że pisze się łatwiej pod ten standard, to jeszcze na rynku praktycznie w każdym segmencie można dostać odpowiedni hardware.


  17. Qjanusz neistety nie (autor: MacLeod | data: 21/01/10 | godz.: 13:07)
    dx9c nie przejdzie do historii, predzej wyjdzie dx12 niz on sie skonczy. Dlatego ze 90% gier na pc jest drugorzedna do xboxa, wiec to dx9 jest wlasnie developer friendly, bo robi sie szybciej na obie platformy. Dlatego ze dalej wiekszosc graczy posiada xp, dx11 nie sprzeda gry. Tesselacja to nic specjalnego, bo dziala kosztem fpsow ot zbedny bajerek, zwlaszcza dla graczy ze slabszymi kartami i maniakami ogolnie pojetego mmo (czyli wiekszoscia, ktora naprawde placi za granie)
    Dx11 pozostanie minor upgrade tak jak to bylo z dx10, bedzie dopiskiem na kazdym czerwonym a moze i wkrotce zielonym pudelku niczym wiecej. W skrocie - nie masz pojecia o GD :>
    Odpowiadajac na Twoje pytanie Po co komu dx11? Po nic, rewolucji nie ma dalej dx9c bedzie no1 - zrozum ze producentom gier chodzi dzis wylacznie o pieniadze, ci ktorzy maja prestiz juz go nie straca ani nie powieksza robiac gre dla 5% odbiorcow


  18. @Qjanusz (autor: Rajq | data: 21/01/10 | godz.: 13:13)
    Zejdz na ziemie. Poki rynkiem beda rzadzic konsole ktore ledwo obsluguja dx9 to developerzy nawet palcem nie kiwno po te user friendly dobroci dx 11. Kolejny oglupiony marketingiem. Przy dx 10 tez tak mowiles? A co do newsa to mozna powiedziec ze w bierzacym roku to TYLKO 8 gier w dodatku zadnej natwynie pisanej pod nowego directa. To wlasnie przez konsole od od 2 lat spokojnie do full hd starcza 8800 gt z wylaczeniem gta i crysis.

  19. @MacLeod (autor: Wyrzym | data: 21/01/10 | godz.: 13:20)
    A co ma robienie gier na PC do Xboxa? moze troche, ale powodem glownym ze sie robi na dx9 jest udzial w rynku systemow operacyjnych, XP koluje, a do niego nie ma dx10,11,milard :]

  20. .:. (autor: Shneider | data: 21/01/10 | godz.: 13:32)
    Wyrzym - ano to ze juz nie robi sie gier pod PC, tylko pod Xsa, a nastepnie przerabia na PC.

  21. Dzięki temu (autor: tompo75 | data: 21/01/10 | godz.: 13:46)
    są coraz głupsze, prostsze, krótsze itd itp. A dx11 rzeczywiście nie będzie miał prosto, wszystko zależy od tego jak się 7 przyjmie, no i jak będzie z wydajnością grafik.

  22. @MacLeod i @Rajq (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 13:56)
    DX10 był niesamowitą wtopa marketingową. Tak samo jak usprawiedliwiacz tego standardu - Vista.

    Bardzo dużo osób olało Vistę, pozostając na XP.
    A teraz? Teraz XP traci i to mocno na rzecz 7ki.

    Rozumiem że mając gorszy sprzęt siedzę na XPku bo 7mka nic mi nie da, tylko zabierze fpsy w ukochanej grze. A wszystko co jest powyżej DX9 jest bez sensu, bo dałem za kartę krocie i na siłę szukam usprawiedliwienia argumentującego mój wcześniejszy wybór. Takich ludzi jest sporo i nie zamierzam nikogo i do niczego przekonywać. Testy (nie)stety pokazują zupełnie coś innego.

    Oczywiście że nikt nie będzie robił gier tylko dla DX11. Będzie robił dla DX11 i wcześniejszych standardów. DX9 do starszych kart i konsol, a DX11 dla rozgłosu, dla prestiżu, lepszej szaty graficznej i tego magicznego dopisku na pudełku z grą.

    Zresztą już teraz w chyba wszystkich testach multi platformówek porównujących jakość grafiki, zawsze najlepiej wypada grafika generowana na PC. Wszystkie Xboxy były fajne, kiedy wychodziły. Ale czas idzie do przodu.

    Teraz developer chcąc konkurować na rynku gier na PC, nie może się ograniczać możliwościami konsol. Rozumieją to w studio GSC Games, jak samo jak choćby twórcy Crysisa. Silą się z implementacją CryEngine na konsole i zawsze wychodzi tak, że grafika na konsole jest okrojona grafiką z PC.
    I nikt nie zrównuje grafiki PC do poziomu konsolowej, tylko dlatego że te ostatnie są za słabe.

    Więc argument z konsolkami na szczęście nie ma takiej mocy, jaką Panowie przytoczyliście.

    DX11 mocno wchodzi na rynek i żadna pseudo popularność XPka, ani starsze karty graficzne, ani gadki z konsolkami tego nie zatrzymają. A to dopiero jest początek.


  23. cris22 (autor: komisarz | data: 21/01/10 | godz.: 14:12)
    takie rozumowanie nie ma sensu. Jak gra jest bardzo dobra, to moze obyc sie w ogole bez dx i wyswietlac grafike w ASCII albo byc tekstowka. A slabiej grze zaden DX nie pomoze. Tylko co wnosi takie filozofowanie?

  24. Qjanusz (autor: komisarz | data: 21/01/10 | godz.: 14:15)
    bardzo optymistyczny wodow. Ale chyba nie powiesz, ze 8 gier w roku, z czego praktycznie wszystkie beda zawieraly jedynie elementy nowych bibliotek, to ten przepowiadany przez ciebie boom?

  25. Schneider (autor: mikay | data: 21/01/10 | godz.: 14:36)
    ciagle robi sie gry na PC i to takie, ktore na konsole raczej nie zagoszcza, np. moj ukochany football manager, czy dluuugo wyczekiwany sc2. poza tym dochodzi cala masa strategii i gier troche niszowych jak chociazby world of goo. do tego kupa "malych gier (np. seria z Mortimerem Beckettem, czy Braid czy Machinarium), ktore nie wymagaja super grafiki, a przyjemnoscia z gry bija na leb np. przenudnego farcry2 czy innego shootera z przecudna grafika. konsole zdobywaja rynek gier, ale duza przesada byloby stwierdzic, ze wszystkie nowe gry powstaja najpierw na konsole, a pozniej na PC

  26. .:. (autor: Shneider | data: 21/01/10 | godz.: 14:48)
    mikay - gdzie widzisz c w moim nicku?

    Wyrzym sie dziwil co ma PC do Xboxa, wiec odpowiedzialem. To ze sie pisze gry tylko PC, jest normalne. Jednak sa to biedniejsze firmy, ktore predzej czy pozniej znikna z rynku.
    Gry na PC to tylko czesc rynku, coraz czesciej najpierw gra wychodzi na konsole a nastepnie na PC. Ten trend bedzie sie nasilac z prostego powodu. na PC latwiej o pirata, tym samym mniejsza kasa dla producentow.
    Ja nie twierdze ze wszystkie nowe gry powstaja na konsole, ale coraz wiecej powstaje na konsole.


  27. @komisarz (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 14:56)
    jak napisałem wcześniej, to jest dopiero początek.

    Chyba sam przyznasz, że to i tak sporo jak na standard, który ma kilka miesięcy na karku, oraz hardware tylko od jednego producenta, który dostępny jest tak na prawdę od 3 miesięcy.

    Trzeba jeszcze zaznaczyć że te 8 gier to nie jakieś niszowe i małe produkcje, tylko wielkie projekty, które mają za sobą ogromna kasę wpompowaną w reklamę.
    Boom dopiero nastanie. Wejdzie Fermi, Win7 będzie miał jeszcze większy udział w rynku, więcej developerów zrozumie że wyrównywanie na siłę grafiki dla PC i konsol jest krzywdą dla klientów, a tym samym i dla ich samych.

    A maruderzy i tak zostaną na swoich XPkach, gf8800 i będą twierdzić że na DX9 można wszystko. Tak samo jak na OpenGL. Jest najlepsze, można wszystko... tylko że ten standard w światku gier praktycznie juz nie istnieje.


  28. @Shneider (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 15:01)
    konsole to bardzo łakomy rynek. Ale jak podałem przykłady wcześniej, wersje na konsole są już pisane później, i to jako okrojone wersje z PC.

    To że na iPhone jest ta sama gra co na PC, to nie znaczy że jest jest to taka sama gra. Przykład trochę przejaskrawiony, ale dobrze obrazuje sytuację np Crysisa.


  29. hehe (autor: morgi | data: 21/01/10 | godz.: 15:29)
    proce sa tak mocne, ze nie ma gry ktora by obciazyla non stop CPU na 100%, moze silnik UE3-4 ale znowu tam jest fizyka, ktora dobrze zrobiona odciaza cpu, ale znowu nie taki myk jak z psiks. amd oskarza niby Nvidie o manipulacje tutaj, ale moze se skoczyc, jakby byli madrzy to sami by ulepili podobne dzielo pod stream, a tak to puste haselko.

  30. Qjanusz znow sie mylisz (autor: MacLeod | data: 21/01/10 | godz.: 15:30)
    Na konsole sie robi najpierw w 90% przypadkow a pc sluzy sobie tylko za wsparcie a czasem brakujacy testkit (albo jeszcze gorzej, tylko do odpalania microsoftowego xbox sdk i emulatora napedu hihi) Wersja pecetowa wychodzi pozniej konsolowa ma absolutne pierwszenstwo i powtarzam masz zle pojecie o GD. Aaa Grafika moze sobie wypadac lepiej na pc ale to konsolki sa maszynami do robienia kasy.

  31. Dramat amd firma pada na maksa (autor: morgi | data: 21/01/10 | godz.: 16:06)
    ostatni bastion obrony chwieje sie, tak to jest jak sie zaufa szejkom
    http://www.techreport.com/discussions.x/18333


  32. @MacLeod (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 16:19)
    wiem że tak tworzony był GTA IV i wiem jaki smród w związku z takim portem producent tej gry musiał wąchać.

    A z resztą, wiesz lepiej. Wytłumacz w takim razie chłopakom ze studia GSC Game World jak się robi gry, bo oni też chyba nie mają pojęcia:
    http://gamerblips.dailyradar.com/...efore-pripyat/


  33. Oj bardzo owocny (autor: Marucins | data: 21/01/10 | godz.: 17:33)
    Kilka tułów które to można wyliczyć na palcach jednej ręki. Już biegnę po GPu ze wspomaganiem DX11

  34. @Marucins - nie pobiegniesz :-) (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 18:07)
    ja zresztą też nie - jeszcze nie teraz.
    Poczekam sobie spokojnie na oFermę i ew. spadek cen.

    ale kilkanaście innych osób nie może się doczekać momentu wydania kaski na nowe GPU. A z tego co wiem, mimo dość wysokich cen HD5000, AMD raczej nie narzeka na przeładowane magazyny. Wszystko co utłucze TSMC sprzedawane jest na pniu.

    Wkurza mnie podejście że coś jest beee, bo ja tego nie mam.

    beee to odgłos charakterystyczny dla pewnego zwierzęcia a nie dla człowieka.


  35. morgi dramat to masz chyba Ty ,zrozumiales co tam pisze????? (autor: speed | data: 21/01/10 | godz.: 19:32)
    AMD dopnie swego pozbedzie sie balastu zainkasuje kupe kasy a nowy uklad z Intelem nareszcie im to umozliwil.
    Ale aby to ogarnac trzeba cos wiedziec i myslec logicznie co u Ciebie co raz trudniej znalezc.


  36. @all (autor: Wyrzym | data: 21/01/10 | godz.: 19:43)
    WY macie jakies dowody, zrodla, co kolwiek ze gry na konsole sie pisze pod dx9 ? :D bo ja myslalem ze tam sa dedykowane biblioteki, ps3, wii, ps2, no tak, wszedzie pisza pod dx9 bo to NIBY ma Xbox, a pozniej portuja na PC, ps3, ps2, wii... ? LOL Ja chce wiedziec tylko jedno, nic poza tym. Czy Wy na to sami wpadacie, czy ktos wam podpowiada? :D

  37. Tak sie teraz to nazywa (autor: morgi | data: 21/01/10 | godz.: 20:41)
    w cenie ati byla klauzula, pozbadzmy sie zbednych pracownikow, wywalmy stary zarzad i sprzedajmy najciezsze aktywa, czyli to wszystko byl balast, a nie ich wina, bledy i krecenie sie w miejscu po omacku.

  38. morgi ,napisz to albo normalnie po polsku albo po (autor: speed | data: 21/01/10 | godz.: 20:58)
    angielsku , bo za cholere nie idzie tego zrozumiec. Mam pytanie do Ciebie ,czy Ty sam rozumiesz to co piszesz?? bo mam wrarzenie ze nie.
    Jeszcze jedno nigdy to z.n przez pietnascie lat bedac na polskim internecie nie zapytalem sie ile rozmowca ma lat i zlamie ta passe i zapytam Ciebie ile Ty chlopie masz lat???


  39. @speed (autor: Qjanusz | data: 21/01/10 | godz.: 21:25)
    nie dość że Intel im to umożliwił, to jeszcze podarował pokaźną gotówkę, na rozpoczęcie nowej drogi rozwoju. AMD zgarnie kapitał za oddany udział i z kaską dołożoną do daniny od Intela i utarg za HD5000, będzie mógł się skupić na projektowaniu chipów

  40. Gotowka to byl pryszcz , reszta sie liczy (autor: speed | data: 21/01/10 | godz.: 21:49)
    Tym sposobem AMD nie musi praktycznie nic robic a rzeka kasy plynie .

  41. Shneider (autor: mikay | data: 22/01/10 | godz.: 08:50)
    sorki za przekrecenie Twojego nicka (takie zboczenie zwiazane z jezykiem niemieckim, ze to 'c' wchodzi z automatu :)

    owszem gier na konsole jest coraz wiecej, ale nie zgodze sie z twierdzeniem, ze gry jedynie na pc robia biedniejsze firmy, ktore z czasem znikna z rynku. nawet duze uznane firmy nie robia wszystkich gier w wersjach pc/konsole, a jedynie na pc.
    imo sa gry, ktore nie maja wrecz racji bycia grami konsolowymi, wszelkiego rodzaju strategie, menedzery, symulatory z prawdziwego zdarzenia. inna sprawa, ze czasem tak bywa, ze ta sam tytul na konsole i na pc to nie te same gry.
    poza tym nie oszukujmy sie to dzieki grom rynek it sie tak rozwija, sam rynek profi z pewnoscia nie spowodowalby tej ciaglej walki ati/amd z nvidia czy intelem w zakresie cpu/gpu. rynek gier na pc z pewnoscia ma tendencje znizkowa, ale to ciagle spory kawalek tortu :)


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.