Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » b0b3r 18:23
 » ligand17 18:22
 » DYD 18:21
 » resmedia 18:13
 » Dexter 18:12
 » john565 18:11
 » fiskomp 18:09
 » Brauni 18:08
 » NimnuL 18:08
 » PeKa 18:07
 » KHot 18:07
 » piszczyk 18:05
 » milekp 18:05
 » soyo 18:00
 » BONUS 17:56
 » rrafaell 17:52
 » jablo 17:47
 » g5mark 17:39
 » Kenny 17:38
 » kicior 17:36

 Dzisiaj przeczytano
 41130 postów,
 wczoraj 25974

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Jaki prosty język programowania? , Phate 15/04/12 10:57
No i stało się - syn chce poznać podstawy programowania. Ja tam kiedyś pisałem proste programy w różnych odmianach Basic'a i Pascalla, ale już od kilkunastu lat nie tknąłem niczego palcem.

Jest teraz jakiś prosty (i najlepiej darmowy) interpreter Basic?

Co możecie polecić?
Chodzi o absolutne podstawy i nawet Basic z poziomu Commodore C64 by wystarczył, no może SimonsBasic żeby były jakieś proste elementy grafiki wprowadzone :)

Pozdrawiam ;-)

  1. Idealnie by było , Phate 15/04/12 11:05
    Gdyby całość z edytorem była jednym prostym programem, jak mój ulubiony z czasów amigowych - AMOS :) - ciekawe czy ktoś z Boardowiczów go pamięta?

    Pozdrawiam ;-)

    1. AMOS rządzi :) , Tig3r 15/04/12 12:02
      Zawsze możesz odpalić go na WinUAE

    2. 10 Boom 20 Shoot , pachura 15/04/12 19:14
      Podstawowe komendy przy debugowaniu !

  2. Może SmallBasic? To taka nowsza wersja QBASIC na .NET. , Rhobaak 15/04/12 11:36
    http://msdn.microsoft.com/...eginner/ff384126.aspx

    Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
    G-forc 460 gietex,barakudy
    Children of Neostrada Association MVP

  3. do C niech zacznie , celt 15/04/12 11:45
    potem może Ruby, Groovy, Phyton

    Everything should be made as simple as
    possible, but no simpler

  4. Unikaj pascala i basica. , cp_stef 15/04/12 12:03
    Ja bym proponowal cos skryptowego na poczatek bash, sh.

    -|- www.lokir.org/blog
    -|- telnet lokir.org 2300 <-- MUD po
    polsku !

  5. python , arteqw 15/04/12 12:04
    obiektowy, prosty, darmowy

    Pozdrawiam, Artur
    digi-led.pl

  6. Logo , Remek 15/04/12 12:06
    ...

  7. hmm , myszon 15/04/12 12:27
    dla mnie Scheme jest bardzo fajnym językiem do nauki programowania jako takiego (książka: SICP). Fajny jako pierwszy język.

    Ruby (Why's (Poignant) Guide to Ruby) i Python są ciekawe i bardzo popularne teraz.

    Lego Mindstorms jest świetną opcją aby nauczyć się progamować.

    1. +1 na mindstorma , Deus ex machine 15/04/12 12:42
      tylko ostrożnie, bo dojdzie do tego, że dzieciakowi zabierzesz i sam będziesz budował .)

      "Uti non Abuti"

  8. zaden basic , RusH 15/04/12 12:35
    Python jak cos kuma
    jak nie kuma to netlogo albo scratch

    I fix shit
    http://raszpl.blogspot.com/

  9. Phate nie słuchaj głupot , kerad555 15/04/12 13:21
    ucz syna tych języków, które znasz (lepiej pamiętasz). Dla Ciebie będzie dużo prościej mu coś wytłumaczyć (przypomnisz sobie ewentualnie składnie) i nie będziesz musiał uczyć się od podstaw nowego języka. Chyba, że syn ma robić sobie sam a Ty najwyżej kupisz mu książkę.
    Jeżeli załapie podstawy w Basic'u lub Pascal'u ogarnie szybko i przypuszczam, że samodzielnie każdy inny język.

    Dla Ci co piszą: obiektowe, Pyhon, Ruby itd. to fantaści i chyba już zapomnieli od czego sami zaczynali.

    Pozdrawiam,
    ( K | e | r | a | d | 5 | 5 | 5 )

    1. basic , RusH 15/04/12 13:35
      niszczy mozg, potem przeda dobre pare lat aby oduczyc sie glupich przyzwyczajen

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

    2. taaa , myszon 15/04/12 14:10
      Javy też ma go uczyć jak zna? IMO Basic, C i Pascal słabo się nadają do nauki programowania bo mają ciężką składnię i nie mają REPLa. Widzę to po studentach, którzy po semestrze programowania ledwie ogarniają składnię, nie mówiąc o jakichkolwiek konceptach w programowaniu.

      1. Pascal jest za ciężki dla studentów... , pi_3-14 16/04/12 15:03
        Koniec świata :/

  10. zacznij od kartki, ołówka, gumki i rysowania typowych algorytmów w postaci schematów , bwana 15/04/12 14:18
    blokowych. W nauce programowania znajomość języka programowania to najmniej ważna umiejętność. Jeśli nauczysz syna jak dany problem rozłożyć na kolejne kroki, iteracje czy przepływy, pisanie programów w danym języku będzie dla niego później łatwe.

    Dlaczego tak? Bo np. nie trzeba tłumaczyć dlaczego na początku programu jest jakieś "include stdio.h", co to jest cout czy też co znaczy pragma "strict". Dlatego też, że znajomość języka programowania nie musi obejmować umiejętności programowania (pisania poprawnych algorytmów).

    "you don't need your smile when I cut
    your throat"

    1. +1... , Holyboy 15/04/12 15:52
      lepiej nie uczyć dwóch rzeczy na raz - programowania i języka

      przede wszystkim trzeba ułożyć ciekawy dla małego scenariusz do zanalizowania, coś w stylu "twojemu kotu chce się pić" - ma "request" i niech opisze co zrobić, żeby dać "response" i to z obsługą błedów (np. brak mleka w lodówce)

      jeden scenariusz roztrzaska to można kolejny, a dopiero poźniej programować

      sam język do nauki to lepiej o luźnym typowaniu (JavaScript, PHP), może nie wyrabia dobrych nawyków, ale na początku pamiętanie, że coś musi mieć taki, a nie inny typ jest frustrujące i przeszkadza - odciąga uwagę od analizy i realizacji problemu. Jak młody załapie wtedy można go uczyć typowania i optymalizacji.

      Strength is irrelevant.
      Resistance is futile.
      We wish to improve ourselves.

    2. +1 ale z komentarzem. , ptoki 15/04/12 22:21
      Sa rozni ludzie i jedni rzeczywiscie najlepiej zrozumieja najpierw papierowa filozofie by potem zajac sie przykladami. Ale IMHO to wyjatki.

      Reszta woli sie nauczyc najpierw "chodzenia po tabelkach", operowania ciagami znakow, wykonywania obliczen.
      Budowania warunkow i przykladow przeplywu w programach.
      Dopiero jak to przyswoja beda mogli wejsc na wyzszy poziom abstrakcji.

      To tak jak nauka mechaniki. Najpierw rozbierasz motorek, potem go skladasz i patrzysz jak dziala a dopiero potem czytasz o cyklu carnota...

      Wazne aby nie popelnic bledu i nie potraktowac dziecka nie pasowną metoda.

  11. logo , biEski 15/04/12 14:33
    zółwik to podstawa :)

  12. co Wy od pascala chcecie? , Chrisu 15/04/12 15:12
    ok, jest juz mozna by rzec archaiczny, ale bez jaj.
    Jak ktos napisal - kartka, olowek, schematy, pseudo kod.

    /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

  13. hmm , bartek_mi 15/04/12 15:44
    logo a najlepiej mindstorms

    dlaczego? bo WIDAC efekt.

    schematy blokowe.... taaaaaa. skuteczna metoda "jak zniechecic do programowania"
    dzieciak nie musi wiedziec po co sa includy. wiecej - on ma to w pompie.

    dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj

    1. widac widac , RusH 15/04/12 17:28
      http://www.youtube.com/...uery=Scratch+Programming

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

      1. hmm , bartek_mi 15/04/12 21:43
        no i to jest fajne

        dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj

  14. moim zdaniem , gorky 15/04/12 16:05
    najlepiej zacząć od jakiegoś w miarę intuicyjnego języka wysokiego poziomu - niech nauczy się myślenia a nie zastanawiania się ile pamięci trzeba alokować i co to jest garbage collector.

    mój typ: Python

    Ma prostą składnię, wymusza pisanie czytelnego kodu, moim zdaniem jest intuicyjny, a poza tym - co jest ogromnym plusem - posiada tryb interaktywny.

    1. jak ma myslec to niech zacznie od logo , biEski 15/04/12 16:29
      albo wyzej wspomniane mindstorms

      1. też prawda , gorky 15/04/12 16:48
        mindstorm wygląda idealnie, nie pomyślałem

  15. Scratch - język specjalnie do nauki , pachura 15/04/12 19:15
    http://scratch.mit.edu/

    Stosunkowo łatwo jakąś prostą gierkę napisać.

  16. Glos na starenkie borlandowe pascale i C. , ptoki 15/04/12 22:17
    Czylo borland pascal 7 (OIDP) albo borland C (bodaj 3.11 czy jakos tak).

    Do nauki idealne.
    Potem przyjdzie czas na inne potworki ale te dwa dosyc dobrze sie sprawuja na poczatek. W obu jest nawet pare koment udajacych zolwia.

    1. Eeee? , pachura 16/04/12 00:02
      W jakim sensie "do nauki idealne" ? Po co uczyć się na takich archaicznych i stosunkowo trudnych językach ? Chłopak ma chyba ogólnie podłapać o co chodzi w programowaniu a nie męczyć się ze wskaźnikami i null-terminated stringami... nie wspominając już o tym ile się trzeba namęczyć żeby wyświetlić głupi obrazek.

      1. Zeby sie nauczyc programowac nie trzeba sie babrac w "wskazniki" , ptoki 16/04/12 08:15
        No i czemu nagle do nauki programowania trzeba wyswietlac obrazki?

        Wystarczy prosta żąglerka tekstami.
        A co do wyswietlania obrazkow:
        http://pl.wikipedia.org/wiki/Portable_anymap
        plus proste funkcje z borlandowskiej biblioteki zrobia co trzeba...

        1. Żą - co? , bwana 16/04/12 10:00
          :-D

          "you don't need your smile when I cut
          your throat"

          1. ;-P , ptoki 16/04/12 11:25
            ...

  17. Polecam c# , Visar 16/04/12 02:11
    Bardzo fajny język, można pisać w nim "czysto". Darmowe środowisko, łatwe i szybkie tworzenie form. Polecam.

    Visar

  18. ja też jestem za tym , resmedia 16/04/12 08:22
    abyś synowi podsunął to, co sam kiedyś używałeś - będziesz miał wspólny język z synem:)
    Moim typem jest Pascal - prześmiewcy tego języka powyżej nie wiedza, po co ten język został wymyślony - to jeden z najlepszych języków _dydaktycznych_ (z tego co wiem to i obecnie na kierunkach informatycznych nadal studenci są nim katowani na I roku)
    Masz darmowy kompilator http://www.freepascal.org/ jak widać nadal rozwijany, Borlandowski Turbo Pascal 5.5 tez jest dostępny za darmowy.
    Polecam też zainwestować parę groszy w książeczkę "Turbo Pascal. Ćwiczenia praktyczne" - bardzo dobra pozycja do nauki tego języka, a właściwie podstaw myślenia programistycznego, język jest tylko narzędziem.
    A jak już załapie mocne podstawy, to zobaczysz w którym kierunku będzie chciał dalej iść.

    desipere est juris gentium

    1. to że został wymyślony , myszon 16/04/12 08:34
      jako język dydaktyczny nie znaczy że dobrze się jako taki sprawuje.

    2. popieram , kerad555 16/04/12 10:05
      Popieram w 100%. Najlepiej najpierw schemat blokowy programu a potem klepiemy w Pascalu.
      Wg mnie język ten idealnie nadaje się do celów dydaktycznych.

      Pozdrawiam,
      ( K | e | r | a | d | 5 | 5 | 5 )

      1. "najpierw schemat blokowy programu a potem klepiemy w Pascalu" , RusH 16/04/12 11:10
        tak sie uczylo informatyki w szkolach podstawowych, w ~1992 roku (nawet mam gdzies zachowany sprawdzian z ocena 5+, oczywiscie pisany na sucho bo uzycie komputerow podczas sprawdzianu byloby za proste, ot metody postPRL)

        Od tego czasu wiele sie zmienilo i wiemy lepiej jak sie to powinno robic, ale widac dinozaury wciaz beda orac drewnianym plugiem zamiast zaufac ludziom z MIT

        I fix shit
        http://raszpl.blogspot.com/

        1. zaufac ludziom z MIT , kerad555 16/04/12 12:25
          możesz podać jakiś konkretny program obejmujący naukę programowania od podstaw (w nawiązaniu do wypowiedzi Phate oczywiście). Do tej pory nie znalazłem w Twoich wypowiedziach żadnych konkretnych propozycji.

          Pozdrawiam,
          ( K | e | r | a | d | 5 | 5 | 5 )

          1. bo nie umiesz czytac , RusH 16/04/12 13:11
            Scratch

            I fix shit
            http://raszpl.blogspot.com/

            1. widzę, żę nie zrozumiałeś , kerad555 16/04/12 13:16
              widzę, żę nie zrozumiałeś jeżeli Twoją jedyną odpowiedzią jest Scratch, albo nie masz rzeczywiście nic więcej do powiedzenia/zaproponowania

              Pozdrawiam,
              ( K | e | r | a | d | 5 | 5 | 5 )

              1. reMnce opadajOM , RusH 16/04/12 13:25
                nawet czytajac moje posty nie wiedziales ze zaproponowalem "sprawdzone rozwiazanie opracowane przez MIT specjalnie do tego konkretnego celu"
                wreszcie dostales tym scratchem po twarzy
                http://www.youtube.com/watch?v=IhJQp-q1Y1s
                na tyle mocno ze bedziesz krytykowac MIT jako kiche? :)

                I fix shit
                http://raszpl.blogspot.com/

                1. nie zrozumiałeś , kerad555 16/04/12 14:13
                  nie krytykuję MIT/Scratch tylko twoje wypowiedzi :) bo rzucasz jakimiś ogólnikami a najlepszy dowodem jest to, że znowu nie byłeś w stanie zrozumieć co jest do Ciebie mówione załączony filmik :)

                  Postaw piwo myszonowi to może Ci wytłumaczy o co chodziło, bo ON zrozumiał dając sensowną i wyczerpującą odpowiedź.

                  Tym samym myszon zamknął temat. Dzięki.

                  Pozdrawiam,
                  ( K | e | r | a | d | 5 | 5 | 5 )

          2. tu masz przykłady , myszon 16/04/12 13:29
            http://home.adelphi.edu/.../class/hs/testimonials/

            Scheme powstało na MIT jako język do nauki programowania i do rozwiązywania problemów matematycznych.

        2. w zasadzie po tym co napisałeś muszę zmienić zdanie , bwana 16/04/12 14:29
          faktycznie uczyłem się "na dinozaura" w tamtych latach. Od tego czasu na pewno musiały powstać lepsze pomoce naukowe. To co wrzuciłeś z YT wygląda naprawdę całkiem-całkiem.

          "you don't need your smile when I cut
          your throat"

  19. a pamietacie , Lukx 16/04/12 10:57
    byla kiedys taka gierka w kosmosie na jakiejs planecie - mialo sie roboty i pisalo sie im proste komendy chyba w javie albo czyms podobnym w stylu jedz tu i tu zaczij wydobywac przynies i zapetl albo znajdz zestzrel obcego i patroluj itp nie najgorsze i masa frajdy u nas wydalo to cd project - widac efekt sprawia frajde i mozna bylo calkiem skomplikowane programy pisac pod koniec - ale nazwy nie pamietam

    ... geniusz ludzki jest ograniczony ,
    a głupota ludzka nie ...

    1. Colobot , Sienki 16/04/12 11:34
      jeśli dobrze pamiętam...

      It is nice to be important,
      but it is more important to be nice.

  20. Ja pamiętam jeszcze , Phate 16/04/12 11:09
    Jak na C64 sprite'y się liczyło na kartce w kratkę, do dzisiaj z pamięci wymieniam wszystkie potęgi dwójki 4096 :) (tak wiem że do sprite'ów były potrzebne tylko do 128)

    Ja się zatrzymałem w programowaniu na etapie, gdy większą część kodu trzeb było pisać samemu - chcesz okienko - to sobie napisz procedurę, która je będzie rysowała. Fajnie było później, jak człowiek po tygodniu stworzył własny zestaw procedur, pozwalający na tworzenie programów w takim własnym graficznym środowisku.
    Samemu się na ProTrackerze czy Octamedzie robiło muzykę. Na Briliancie grafikę - człowiek miał poczucie spełnienia jak już jakiś prosty program czy gre stworzył. Teraz studia tworzące gry/programy to często setki osób i większość z nich robi jakieś małe kawałki kodu... jakoś nie czuję już w tym tego "funu" i to był chyba główny powód, że zaprzestałem mojej przygody z programowaniem. Chyba urodziłem się 20 lat za późno :)

    Pozdrawiam ;-)

    1. bo fun , RusH 16/04/12 11:14
      jest gdzie indziej, na pewnym poziomie optymalizacja malej procedurki przestaje sie liczyc, wazniejszy jest dobor odpowiedniego algorytmu niz urwanie paru cykli w petli. Niestety wtedy intuicja juz nie wystarcza i potrzebna jest edukacja, lata spedzone na nauce algorytmow i matematyki (aby nie odkrywac na nowo kola)

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

      1. haha dobre i zabawne ... , Seba 16/04/12 13:55
        w czasach kiedy większość programowania opiera się na wykorzystaniu gotowych biblotek,api, engin-ów, framework-ów - które pisane są przez garstkę ludzi, którzy właśnie dopieszczają procedurki

        1. nie , RusH 16/04/12 15:23
          nie wiekszosc oprogramowania, a moze aplikacji, i nie tyle pisane co skladane :)
          Nawet banda malp w indiach moze wyklepac aplikacje uzywajac gotowych bibliotek, problem zaczyna sie gdy program musi robic cos nie trywialnego, gdy np trzeba zaimplementowac czyjas prace dyplomawa, badz co gorsza polaczyc wyniki badan kilku osob.

          Jest roznica miedzy klepaniem farting apps na Iphone a np http://punchcard.com.au
          Czasy siedzenia nad assemblerem sie skonczyly, dzisiaj mamy od tego wydajne kompilatory, dzisiaj najbardziej oplacalne jest zaprzeganie mozgow w wyzszych warstwach abstrakcji. Jak juz pisalem wyrwanie kilku cykli w petli jest NICZYM w porownaniu do implementacji lepiej skalujacego sie algorytmu.

          I fix shit
          http://raszpl.blogspot.com/

          1. taa "potęge" tych kompilatorów widać dokładnie ... , Seba 16/04/12 16:00
            w tej generacji konsol, bo na piecu ta "potęga" to od wielu lat dominuje. W większości aplikacji nawet gui jest mało wydajne, ja rozumiem że raytracing może trwać ale jak gui nie wyrabia ... , a już java to już taki poziom abstrakcji że nic w tym wydajnie nie działa.

    2. Widzisz, samo pisanie kodu to jedno, a korzystanie z bibliotek to prawie drugie tyle wiedz , ptoki 16/04/12 11:30
      y.
      Czasem nawet wiecej bo tabelki, typy czy metody ksztaltowania przeplywu w programie sa jednakowe w wielu jezykach a biblioteki trzeba czesto zmieniac jak rekawiczki albo wrecz w jednym programie uzywac dwu podobnych bibliotek przy czym jedna jest lepsza w pojedynczych zapytaniach do serwera a druga w robieniu calych scenariuszy.

      Tak wiec pozniej bardzo istotne zeby sie nauczyc poznawac i uczyc nowych bibliotek.
      Nie pisalem tu o tym bo dzieciakowi to jeszcze potrzebne nie jest ale w przyszlosci to wlasnie nauka poslugiwania sie kolejnymi bibliotekami bedzie w programowaniu dosyc sporym kawalkiem czasu.

      I tu warto nauczyc sie ze biblioteka ktora jest nieczytelna albo pomotana zazwyczaj nie jest warta zachodu...

  21. To może jeszcze dodam , Phate 16/04/12 12:36
    bo niektórzy się bardzo zapędzili (częściowo to moja wina, że nie sprecyzowałem wszystkiego):

    Syn ma lat 7 (tak siedem), dopiero nauczył się czytać i sam wyskoczył z pytaniem, czy pomogę mu napisać jakiś program/grę.

    Nie zależy mi na tym, żeby został programistą - chcę aby poznał wiele różnych dróg w życiu i sam później podjął decyzję.

    Nie będę więc go uczył na tym etapie bibliotek, procedur czy jakiś innych rzeczy - chcę mu pokazać jak za pomocą komend można z kółek, trójkątów i kwadratów narysować domek (pokazując mu jednocześnie co to są współrzędne), jak stworzyć prosty program gdzie np. komputer się go spyta jak ma na imię, a potem powie: "Dzień dobry (imię)" - aby nauczył się co to są zmienne, chciałbym mu pokazać co to są pętle i warunki - i tyle.

    Jak go to zaciekawi, to będę myślał co dalej. Schematy blokowe na kartkach odpadają - ja się uczyłem pisać bez takich rzeczy (nawet nie wiedziałem, że takie coś istnieje), a potem w szkole średniej na informatyce widziałem wiele osób, które taka informatyka na kartce skutecznie zniechęcała do nauki - wiem, że na pewnym etapie skomplikowania programu jego schemat jest niezbędny, ale ja nie mówię o tym etapie.

    Pozdrawiam ;-)

    1. to zacznij od , RusH 16/04/12 13:19
      lego (najlepiej technics, moga tez byc zestawy ala erector set) bo dla dziecka bardzo wazny jest dotyk (pomacac polizac polknac :P, albo pochwalic sie na podworku) albo minecrafta (tansza opcja, ten sam efekt)

      minecraft to taka gra przemycajaca po cichu idee programowania swiata wokol gracza, ludzie w tym nawet klepia kalkulatory
      http://www.youtube.com/watch?v=UF2Vk3RVUls

      albo po raz setny scratch

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

      1. minecrafta już rozpracował , Phate 16/04/12 13:36
        podobnie jak setlersów, transport tycoon i simcity :)

        Pozdrawiam ;-)

        1. a umie już robić , myszon 16/04/12 13:40
          układy logiczne? bramki, przerzutniki i takie tam. umie zrobić np wyświetlacz 7segmentowy? niech się pobawi np. sterowaniem takiego wyswietlacza kodem binarnym. potem może próbować liczniki, kalkulatory i takie tam.

        2. minecrafta nie da sie "rozpracowac" , RusH 16/04/12 15:42
          :)
          tak jak lego ograniczeniem jest tylko wyobraznia
          no chyba ze pod rozpracowal masz na mysli znudzil

          ssiesz mody do craftowania i jazda
          np
          http://www.youtube.com/watch?v=GQT6E5Wotn8

          aaa i podstawa, na komputerze wszystko po angielsku, nawet jak maly nie zna jezyka(a raczej szczegolnie gdy nie zna), mlody mozg jest genialnie wydajny w Unsupervised learning

          I fix shit
          http://raszpl.blogspot.com/

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL