TwojePC.pl © 2001 - 2025
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
[Rower] Jak ustawic biegi na dana trase? , beiks 20/09/11 18:30 witam!
mam w rowerze ustawienia biegow/przerzutek: 3 na przednia (chyba) 1-2-3 i 6 na tylna (1-6) - razem 18 kombinacji (przerzutki Shimano). Jak optymalnie (mniej wiecej) to ustawiec na plaskie trasy, a jak na jakies bardziej pagorkowate (lekko, wszystko w miescie i za miastem - zadne gory). Np. jak najlepiej ustawic na trase idealnie plaska jak stol, jak na jakis podjazd, jak na zjazd etc.
dzieki!- mam nadzieję, że jeja sobie robisz , kicior 20/09/11 18:34
123- hmm , beiks 20/09/11 19:30
czemu? nie, pytam powaznie - probowalem juz ustawien, ale nie znalazlem sam czegos, to by mnie na 100% zadowalalo - moze mam zrabany rower :/
generalnie chodzi o jak najmniej meczace ustawienie na plaskim + lekkie podjazdy
- Tak, aby ci się wygodnie kręciło. , laciak88 20/09/11 18:35
Po prostu jadę jak mi wygodnie, no chyba, że jest jakaś filozofia dot. jazdy na określonych przełożeniach. Ewentualnie jak chcę szybciej to daje cięższe i się bardziej męczę.
Teraz z racji tego, że mi 6 nie zaskakuje, to po płaskim lecę 2-5 lub 3-5 jak się trochę rozgrzeję."To Alcohol! The cause of, and solution to, all of
life's problems." - Chyba, że... , laciak88 20/09/11 18:36
...trolling is a art."To Alcohol! The cause of, and solution to, all of
life's problems." - an art , Demo 20/09/11 19:07
chyba powinno być?napisalbym swoj config,ale sie nie
zmiescil:( - .,. , JanTomasz 20/09/11 20:38
http://i722.photobucket.com/...olling-is-a-art.jpg(;,;) - hahaha , Padawan 20/09/11 23:26
owned ;-) - eeej nie znałem tegooooo , Demo 21/09/11 08:35
strzelam focha :Pnapisalbym swoj config,ale sie nie
zmiescil:(
- hmm , beiks 20/09/11 19:35
no wlasnie ja nawet nie wiem, ktore przelozenia sa ciezkie, a ktore lekkie.
np. 1-1 ???
1-2
1-3
2-1
2-2
2-3 etc
az do
3-5
3-6
chcialem, zeby ktos mi przyblizyl te przelozenia- A więc tak... , Remek 21/09/11 11:25
Najcięższe są wtedy, gdy z przodu jest największa zębatka, a z tyłu najmniejsza... stosuje się je wtedy, gdy suniesz po gładkiej, płaskiej trasie i nie pod wiatr... czyli krótko mówiąc wtedy, gdy chcesz zapindalać ile fabryka dała.
Najlżejsze są wtedy, gdy z przodu masz najmniejsze kółko, a z tyłu największe... możesz wtedy lekko kręcić, a i tak jedziesz, tyle, że wolno. Stosuje się je wtedy, gdy jedziesz stromym podjazdem i nie chcesz wyzionąć ducha.
Innymi słowy: z przodu masz z reguły 3 zębatki, z tyłu np. 8 czy 9. Największą z przodu stosujesz, gdy masz warunki do szybkiej w miarę jazdy, i wtedy tylnymi regulujesz sobie kadencję (czyli ilość obrotów na minutę), a co za tym idzie opór w duszeniu pedałów i szybkość jazdy.
Środkową z przodu stosujesz, gdy masz średnie warunki do jazdy, często zwalniasz itp. I tak samo tylnymi regulujesze sobie resztę.
Najmniejszna z przodu oznacza trudne warunki do jazdy i używasz jej wtedy, gdy nie chcesz się zamęczyć, a chcesz po prostu przejechać trudby odcinek, pod wiatr, pod górę itp.
Chyba tyle na ten temat.- ok. , beiks 21/09/11 21:42
dzieki za wyjasnienie - sporo mi rozjasnilo :)
czyli do jazdy po plaskim w dobrych warunkach np. 3-1 czy 3-2 moze byc ok? w ogole czy "tylna" wartosc moze byc mniejsza od przedniej jak tutaj np. 3-1, czy raczej powinna byc rowna/wieksza?- Zakładając, że , Remek 21/09/11 21:51
3 to największa z przodu, a 1 największa z tyłu, a 9 to najmniejsza z tyłu, tak naprawdę nie ma tutaj założenia, że coś powinno być mniejsze/równe/większe... po prostu jak chcesz szybko jechać i nie kręcić jak wariat, to wrzucasz z przodu 3 (największa), a z tyłu dobierasz w zależności od oporu w kręceniu i zakładanej prędkości jazdy. Wiadomo, że na najmniejszej z tyłu pojedziesz najszybciej, ale musisz mocno deptać, tyle, że kadencja jest wtedy mniejsza.- aha , beiks 21/09/11 22:15
ja myslalem, ze 1 to najmniejsza/najciezsza z tylu, a 6 (u mnie) czy 9 to najwieksza/najlzejsza. Czyli u mnie 3-6 bedzie najciezsze/najszybsze, nie 3-1? Czy tez NIE jest to regula, i zalezy od danego modelu przerzutki?- Numeracja nie ma znaczenia , Remek 21/09/11 22:30
Jest umowna... dla niektórych 9 jest najmniejsze, a dla innych największe... lepiej używać terminologii największa - najmniejsza, środkowa itp.. Sam popróbuj sobie.. wrzuć z przodu dużą i zmieniaj z tyłu po kolei, to zobaczysz jak to wpływa na kręcenie i prędkość.
- Ustawiaj tak żeby mniej palił. , Bart 20/09/11 18:42
Mniej palił gumy i mniej palił paliwo - proste. - btw masz juz ten wylacznik do hdd? , zgf1 20/09/11 18:48
dlugo nie zerkalem do tamtego watku...Leave me alone I know what I'm doing! - odp , beiks 20/09/11 19:28
nie mam jeszcze :/ - zrobilbys mi cos takiego lub dal namiar na gotowca, jak jest (nie wiem, po czym to szukac)?- wiesz nie ma problemu jak znajde u siebie wtyczke zasilania , zgf1 20/09/11 19:31
sata, gniazdo molex i wylacznik to moge zlutowac, powiedz jakiej dlugosci kable chcesz od dysku do wylacznika, od wylacznika do gniazda molex?Leave me alone I know what I'm doing! - nie , beiks 20/09/11 20:08
wiem, jakie konkretnie dlugosci - chyba typowe (buda midi-Tower wys. ok. 45 cm, dlugosc ok. 53 cm, dyski montowane w wolnych zatokach 5.25'' na gorze. Raczej nie za dlugie (kable). Btw czy w Windowsie trzeba cos ustawiac dodatkowo z tym wlacznikiem?- nie nic nie ustawiasz, pokombinuje cos, daj mi znac na @ , zgf1 20/09/11 21:13
bo tu masz ukrytyLeave me alone I know what I'm doing! - ok. , beiks 20/09/11 21:43
poszlo na @
- ustaw tak , myszon 20/09/11 18:59
abyś miał w miarę wysooą kadencję, ok 90 i żeby łańcuch pracował w miarę prosto.- hmm , beiks 20/09/11 19:33
obawiam sie, ze nie rozumiem (rowerowy n00b)- poważna odpowiedź , myszon 20/09/11 19:49
jak już jedziesz na rowerze :) to ustawiasz taką przerzutkę, która da ci około 90 obrotów pedałami na minutę. Czasami możesz ustawić parę przełożeń, które dają podobny wynik, np. 2-6 i 3-4. Wtedy lepiej jest wybrać to przełożenie, w którym łańcuch idzie po w miarę prostej linii (- ---- -)a nie po skosie (... / '''). Przerzutki możesz zmieniać w trakcie jazdy (musiałem to dopisać).
Jak już obczaisz powyższe to są też bardziej zaawansowane rady:
- Jak jedziesz po płaskim i zaraz będziesz miał ostry podjazd zmień przerzutkę na lżejszą przed samym podjazdem, inaczej może być ci ciężko ją zmienić
- Najmiejsze kółka kasety (kółka zębate z tyłu) szybko się ścierają dlatego czasami lepiej jest wybrać tą kombinację, która nie korzysta z najmniejszych zębatek.
- Na przednich zębatkach powinieneś mieć wyżłobienia, które pomagają w zmianie z mniejszego kółka na większe. Te wyżłobienia są zawsze w tem samym położeniu w stosunku do pedałów. Dobrze jest nauczyć się gdzie te wyżłobienia są i zmienić przednią przerzutkę na chwilę przed ich "wystąpieniem" wtedy zmiana przerzutki jest szybsza.
Miłego pedałowania.
- i pamiętaj: , Chrisu 20/09/11 19:09
teren zabudowany 50, poza zabudowanym 90, autostrada 140. /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - i obowiązkowo światła + pasy , Demo 20/09/11 19:19
j.w.napisalbym swoj config,ale sie nie
zmiescil:( - Dobrze , slanter 20/09/11 19:19
masz je ustawić dobrze.owoc żywota twojego je ZUS - hyhyh , sew123 20/09/11 19:22
hyhyhyhyhNine Inch Nails to jest TO :)
iRacing Driver :)
- hmm , beiks 20/09/11 19:26
prosze o powazne odpowiedzi :/ - serio pytam o sama zasade- to moze , beiks 20/09/11 19:27
napiszcie, jak Wy ustawiacie typowo na trasy j.w. (generalnie plaskie)- Ja ustawiam super , slanter 20/09/11 19:29
ewentualnie bardzo zacnie.owoc żywota twojego je ZUS
- Jechałeś kiedyś na rowerze? , slanter 20/09/11 19:28
Proponuje spróbować. Jeżeli pytasz poważnie (w co wątpię) - patrz odp. nr 5.owoc żywota twojego je ZUS - pytam , beiks 20/09/11 19:32
w 100% powaznie - patrz nizej
"ok, to dodam dla jasnosci - na rowerze (z przerzutkami) jezdze b. rzadko i malo, i kompletnie nie znam sie na temacie, skad pytam...
wiec naprawde prosze o powazne/konkretne odpowiedzi :))"
nie spodziewalem sie, ze moje pytanie spowoduje takie reakcje..- tak jak pisza , Carmamir 21/09/11 10:31
lancuch w miare prosto i jesli niedzielny rowerzysta w miare latwo...
(czyli patrz w dol jak 1-6/5, 2-4/3, 3-2/1).
Jak pod gorke to jak tam lubisz chociaz dobrze jezdzic na 2-4/5 i z rozpedu ja brac (dobrze wplywa na kondyche :D), na plaskim jakies 2-2/3 lub 3-2/3, z gorki ile fabryka dala (mozliwie najciezsza)No to się wkopałem...
- hmmm , beiks 20/09/11 19:31
ok, to dodam dla jasnosci - na rowerze (z przerzutkami) jezdze b. rzadko i malo, i kompletnie nie znam sie na temacie, skad pytam...
wiec naprawde prosze o powazne/konkretne odpowiedzi :))- Samochod prowadzisz? , Wolf 20/09/11 19:41
Jesli tak to traktuj biegi w rowerze tak jak w samochodzie, tyle ze z dwiema skrzyniami biegow, pamiętając ze duża tarcza z przodu lubi się z małymi z tylu, a mała z przodu lubi się z duzymi z tylu.
Środkowa tarcza z przodu teoretycznie może pokrywać wszystkie z tylu.
Dokładne info znajdziesz tutaj http://www.rower.com/porady-biegi.aspVey iz mir! - hmm , beiks 20/09/11 19:44
dzieki za link
tarcza z przodu to jest 1-3? a z tylu 3-6?
"duza tarcza" - duza, czyli wysoki numerek?- Tarcze z przodu/korba u ciebie 1-3 , Wolf 20/09/11 20:12
Tarcze z tylu wolnobieg lub kaseta(w zależności od tego jak stary jest rower) U ciebie 1-6
Mówiąc duża/mała tarcza mam na myśli ich fizyczny rozmiar.Vey iz mir!
- w takim razie , beiks 20/09/11 19:36
napiszcie, na jakich Wy zwykle jezdzicie, a ktorych unikac etc - np. , beiks 20/09/11 19:42
czym sie rozni przelozenie
1-1 od 3-6 (skrajne)?- Gościu, przeginasz. , slanter 20/09/11 19:55
Wsiądź na ten rower, spróbuj się na takich przełożeniach przejechać i napisz czy czujesz różnicę.owoc żywota twojego je ZUS - hmm , beiks 20/09/11 20:00
no wlasnie jezdzilem dzis (niedawno wrocilem), i co probowalem, to bylo to bani - to znaczy ciezko sie krecilo, a inni smigali (nie mam brakow kondycyjnych ;)) - moze mam cos z*banego w rowerze :/
probowalem np. 1-4(5,6) ew. 2-4(5, 6) i byla lipa - stad brak mi pomyslow i dlatego pytam.
w ogole jakos slabo wyczuwam roznice miedzy przelozeniami - wszystkie jakos slabo/ciezko mi chodza. Moze powinienem dac rower do serwisu..
- Ja pier.. daj sobie spokój z takimi kombinacjami. , michtar 20/09/11 19:59
Generalnie jeździ się z "miękkimi" przełożeniami/wysoką kadencją, ale bez przesady. Na początku może być ciężko, jedź jak Ci wygodniej. Trochę pojeździsz sam sobie dopasujesz. Ludzie są różni.
Aha tak na wszelki wypadek: oddychaj: wdech i wydech i przy chodzeniu: lewa, prawa.- hmm , beiks 20/09/11 20:02
fajnie, ale co to znaczy: "miękkimi" przełożeniami/wysoką kadencją"? Ktore sa "miekkie", a ktore "twarde"? Kadencja? To mi sie kojarzy raczej z muzyka ;)...- Jeździj chłopie tak , J@rek 20/09/11 20:08
żeby ci było ok... nie za wolno kręcisz albo nie za szybko... albo niezbyt ciężko / niezbyt lekko.
To tak jakbyś się zapytał na jakim biegu jeździć samochodem... po prostu to wiesz.
A najważniejsze w takiej rekreacji żeby miło się zmęczyć a nie zajeb.. .Aspire5, Honda NC700SD, Mustang M4, Orkan
3, Talon 4 - no wlasnie , beiks 20/09/11 20:12
dzis wrocilem zajeb... z roweru, wokol wszyscy smigali normalnie lekko krecac, stad stwierdzilem, ze chyba mam cos nie tak z przelozeniami - ale to co probowalem, nie pomagalo :/.
Generalnie nie wiem, czy mam uzywac przelozen o podobnych numerkach (np. 1-1, 1-2, 2-2, 2-3), czy bardziej skrajnych (1-6 etc). Od czegos trzeba zaczac testowanie, a nie wiem nawet, jakie sa typowe.- Kondycja się kłania , J@rek 20/09/11 20:15
ustaw sobie średnią z przodu i testuj tył w obie strony... na prawdę nie wiem jak to można wytłumaczyć.
Przód... czym większa to ciężej/szybciej. Tył... czym mniejsza ciężej/szybciej.Aspire5, Honda NC700SD, Mustang M4, Orkan
3, Talon 4 - Podajesz jakieś dziwne numerki... , Wolf 20/09/11 20:20
Nie oznacza się tarcz numerami ale ilością zebow.
Z przodu jest to duża tarcza "blat" 44t srodkowa 32z i mala "mlynek" 22z.
Z tylu w przypadku wolnobiegu 6sp jest to najczęściej kombinacja od 14 do 28/30.Vey iz mir! - hmm , beiks 20/09/11 20:24
podaje numerki, ktore mam na manetkach na kierownicy - po lewej 1-2-3 (przednia tarcza?), po prawej 1-2-3-4-5-6. Nie pamietam, jak bylo ustawione domyslnie, ale chyba 2-4 (przod/lewa - tyl/po prawej). Nie znam sie na rowerach, nie mam pojecia, na co to sie przeklada w samym mechanizmie (nie wnikalem w to nigdy/nie interesowalo mnie), ale bede musial sie przyjrzec.
- kondycja , myszon 20/09/11 20:27
może też ustawienie siodełka (idź do rowerowego i niech ci ustawią pod twój wzrost i przy okazji zobaczą czy wszystko chodzi ok). Pojeździsz z parę tygodni i dogonisz wszystkich. - monitor oplułem ;) , Chrisu 20/09/11 20:41
to podobnie jak ja. Wczoraj pojechałem po dzieciaki 2,5 km i po 300 metrach podjazdu pod górkę miałem dość.
A dlaczego - KONDYCHA! Powtórzę K0nDycH@!
Kiedyś robiłem dziennie po 200 km, a 30 km zajmowało mi 50 minut (na kiepskim jak na dzisiejsze czasy rowerze). Teraz po kilku cięższych kilometrach padam, a kolana czuję jakby mi miały eksplodować...
A dlaczego?? KONDYCHA!!
Jeśli chodzi o przełożenia. (nie musisz mnie słuchać bo może źle robię ;) ). Na płaskim przód największy - tył 2 najmniejsze. Czasami przy jakiejś górce - 3 i 4. Przodu prawie nigdy nie ruszam - w góry się nie wybierałem jeszcze :(
A to że najmniejsze się ścierają to OLEJ! I tak te 10 tys km powinny wytrzymać (u mnie w polskim starym dobrym passacie wytrzymały ponad 40 tkm). Jak już się zetrą dajesz <100 zł i kupujesz nową kasetę (albo taką gdzie najmniejsze możesz zmieniać). /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - Za zmiana kasety idzie zmiana lancucha... , Wolf 20/09/11 21:02
A jeśli jeździsz tylko na blacie to i zmiana blatu...
Generalnie radzisz zle.
Warto zmieniac biegi i trzymac w miare równo kadencje, co jest dobre dla zdrowia i lzejsze dla portfela...
Osobiście polecam jazdę na 2-3 łańcuchy i zmiane co około 500km na szosie i 200 w terenie.Vey iz mir! - szczerze to , Chrisu 20/09/11 21:17
brakuje nam jednej za....ście ważnej informacji...
Jak beiks chce jeździć na rowerze? /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - Jak... , Wolf 20/09/11 21:28
Z racji tego ze napędy 95% rowerów działaja tak samo, co za różnica jak?Vey iz mir! - ano taka, że , Chrisu 20/09/11 21:34
czy przejedzie 500, czy 2500 km na jednym lańcuchu nie zauważy różnicy...
Prawdę mówiąc ja zawsze wymieniam jak przeskakiwać zaczyna ;) /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - I właśnie po to się wymienia lancuchy... , Wolf 20/09/11 21:58
Zeby reszta napedu zuzywala się jak najwolniej...
To sprawdzony zabieg zalecany przez wiekszosc posiadaczy mocno "wylajtowanych" rowerów gorskich w których sam napęd często kosztuje nawet 3-5k PLN.
Ja sam po każdej wyprawie w góry sciagam łańcuch i wrzucam go do butelki z benzyna, a na umyty i przesmarowany rower zakladam drugi lancuch.
Po następnej wyprawie zakladam trzeci a przy jeszcze nastepnej znów pierwszy i tak w kolko.Vey iz mir! - to zapytajmy kolegę Beiksa , Chrisu 20/09/11 21:59
ile jego rower kosztował ;).
Bo jeśli <1000 zł, to uważam, że moje podejście jest zdrowsze ;) /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - Nie jest bo nie może być... , Wolf 20/09/11 22:12
Lancuch się rozciaga tym szybciej im mocniej i z mniejsza kadencja pedalujesz.
Jeśli jeździsz najczęściej na blacie i 3 najmniejszych koronkach kasety, naped(szczególnie budżetowy) znika w tym miejscu w oczach.
Wydawać by się mogło ze działa ok i dziala, ale nie na pozostałych, mniej zużytych koronkach korby i blatu.
Taki naped nie można nazwać sprawnym, a wymiana 2-3 koronek kasety sprawia ze stary lancuch przeskakuje już w całym jej zakresie.Vey iz mir!
- Tak jak napisał myszon - coś ok. 90 obrotów (kadencja) , michtar 20/09/11 20:21
Ale potraktuj to jako punkt odniesienia, na początek to z pewnością za dużo. Chodzi o kierunek i względne pomiary- zacznij spokojnie i raczej zwiększaj.
Na przykładzie: teraz jeżdżę całkowicie rekreacyjnie ale dawno temu raz próbowałem mierzyć i do 90 się nawet nie zbliżyłem (wydawało mi się że było dość szybko). Każdy organizm jest inny.
No i cele są istotne: chcesz sobie pojeździć dla przyjemności, Ziemię objechać czy mistrzem świata zostać za rok. Ogólnie mówiąc nie filozofuj.
- Oczywiscie , Birdman 20/09/11 20:17
tak aby kadencja wynosiła 80-90.ping? - Jak będziesz się stukał , slanter 20/09/11 20:21
z dziewczyną, też będziesz się pytał jak najlepiej wacka ustawić?owoc żywota twojego je ZUS - tnij, k.... tnij! , Pawelec 20/09/11 22:48
tak mi się przypomniało......Tom Drwal
LAS Ltd.
- Jestescie jak widownia TVNu , Mute 21/09/11 01:48
rece opadaja...- jesteś jak TVN , Chrisu 21/09/11 08:05
żadnych konkretów ;) /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - hmm , bartek_mi 21/09/11 09:48
jestes jak widownia tv trwam
swiete oburzenie :)dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj
- eh ;( a mi tam bardzo brakuje , Carmamir 21/09/11 10:16
jazdy na rowerze :( buuuuu ;(No to się wkopałem... - przyjedziesz do mnie , Maverick 21/09/11 10:55
to pojezdzimy, mam nawet 2 rowery :)- heh dzieki ;) , Carmamir 21/09/11 11:45
a jakies ciekawe terenki ?
W moim sasiedztwie niestety nie ma nic podobnego do terenow z PL :(No to się wkopałem... - oo pewnie, ze ciekawe , Maverick 21/09/11 11:54
u mnie na wiosce jest masa fajnych sciezek, jakies jeziorka itd. zaden hardcore, pelna rekreacja.- to w takim razie jak bede mial jakies wolne , Carmamir 21/09/11 17:39
i bede w poblizu to z checia sie wprosze :DNo to się wkopałem... - jestes zaproszony , Maverick 21/09/11 18:05
takze nie musisz sie wpraszac :)- Panowie , Demo 21/09/11 18:54
Wy tu sobie nie róbcie prywaty bo będę zmuszony się dopisać :Pnapisalbym swoj config,ale sie nie
zmiescil:(
- hehe, u mnie to wygląda tak , MTP 21/09/11 10:18
pod dużą górę: przód 1, tył 1-3
w terenie: przód 1-2, tył 2-5
miasto: przód 2, tył 3-6
szosa: przód 3, tył 5-8 - Jesteś anglojęzyczny? , Tig3r 22/09/11 10:08
http://coachlevi.com/...to-bicycle-gears-shifting/ |
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2025, TwojePC.PL |
|
|
|
|