TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
Gwarancja i rękojmia za zakupiony sprzęt - jak to jest? [długie] , Miro 10/02/04 14:14 Oto przykładowa historia. Załóżmy, że kupiłem sprzęt o wartości 350 zł i 24 miesięcznej gwarancji. Stało się tak, że po roku mój sprzęt poszedł do serwisu i okazało się, że jest nie-do-naprawienia. Czy w tym przypadku powinienem dostać nowy sprzęt od sprzedawcy o co najmniej takich samych parametrach i tej samej firmy? Mój konkretny egzemplarz jest nie do dostania, wyszedł już z produkcji i wszystkie nowe sprzęty są na nowszym układzie.
Jakie mam prawa? Załóżmy, że sprzedawca zaproponuje mi kilka trochę nowszych egzemplarzy, ale one mogą mi nie odpowiadać, gdyż mogą nie mieć konkretnie tych możliwości co były w moim padniętym sprzęcie... i w tym przypadku mogę prosić o dopłatę i wybranie sobie nowego sprzętu, takiego, który mi odpowiada? Tylko czy w przypadku dopłaty powinienem uwzględniać dzisiejsze ceny i kwotę, którą płaciłem przed rokiem? Czy też różnice powinny dotyczyć zapłaconej przeze mnie kwoty i cennika w dniu zakupu towaru? (w tym ostatnim przypadku w cenniku mogą być produkty, które też nie są już produkowane... może się tak zdarzyć).
A ostatnia opcja, która mi przychodzi do głowy to chyba się nazywa "rękojmia", ale nie jestem pewien. Gdy nie mogę dostać tego co zakupiłem (a to co teraz jest do wyboru mi nie odpowiada), to czy mogę prosić sprzedawcę o zwrot kwoty za sprzęt? Skoro gwarancja trwa 24 miesiące, to rękojmia też?- rękojmi już nie ma przy sprzedaży konsumenckiej , Matti 10/02/04 14:28
czyli "w sklepie". Jest za to niezgodność towaru z umową i trwa ona 24 miesiące. Jest niezależnia od gwarancji którą wydaje producent. Tu masz linka http://bap-psp.lex.pl/...31&ver=-1&jedn=-1 .- w szczególności dotyczy Cię art.8 ust.4 , Matti 10/02/04 14:30
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.- dzięki, to chyba jest to :) , Miro 10/02/04 14:38
u nas w kraju teoria z praktyką czasami nie idą w parze, ale dobrze znać te podstawy.
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|