TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
Fotografia - tabela czasów ekspozycji i przysłon w stosunku do oswietlenia otoczenia ... , NimnuL-Redakcja 15/07/03 22:48 Witam!
Pytanie - czy istnieje jakaś tabela która podpowiedziałaby w prosty sposób jakie parametry dobrać aby zdjęcie wyszło OK . . .
mam na myśli to, że mając np. błonę o czułości 24DIN jaką należy ustawić przysłone i czas ekspozycji aby zdjęcie wyszło dobrze ?
Powiedzmy jak dla dnia całkiem słonecznego, ttroche pochmurnego, całkiem zachmurzone, zachód słonca itd ? ? ?
No wiem, że dla całkiem słonecznego dnia przysłona 8 i czas 1/125s wystarcza ... dla mocno pochmurnego ta sama przysłona lub 5,6 i czas 1/60 zgadza się ? ? ?
Czy ktoś może potrafiłby mniej więcej rozpisać takie parametry ?
Może jakiś wzór ? patrzałem po różnych książkach o fotografii i niestety nie znalazłem jednoznacznej i pełnej odpowiedzi na moje pytania .
Po porstu czasem chce zrobić zdjęcie gdzie pierwszy plan jest ostro a tło zamazane ... wtedy w słoneczny dzień ustawić nalezy powiedzmy przysłone 2,8 a czas jaki ? 1/500 ? ?
Dzieki za odpowiedź .Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - miałem taką w latach 70'ch. była do kupienia w każdym sklepie foto. , fiber 15/07/03 22:55
Nazywała się tabela naświetlań. Teraz "na szybko" nie potrafię Ci pomóc, ale szukaj hasła "tabela naświetlań". pzdr.Analiza uryny może wykazać chorobę
jednostki, analiza urny chorobę
społeczeństwa - Wzoru nie znajdziesz , ZGreG 15/07/03 23:04
Że całkiem słoneczny dzień to pojęcie względne - przybliżone parametry są podawane zazwyczaj w pudełkach z filmem. Poza tym nie masz światłomierza? W gupimjasiu nie się czym martwić, a w lustrzankach jest światłomierz który mierzy Ci ilość światła w onietywie i to jest też powód - każdy obiektyw ma "swoje światło"... Nimnul - co Ty dorwałeś się do ZenitaB? Bo juz 11 miał pomiar przez fotoogniwo nad obiektywem... potem to już były układy TTL ... (-: Możesz spróbować jak dorwiesz gdzieś Smienę 8M to ona na obiektywie miała pokazane znaczki - dtak się dobierało przysłone (chmurka, słonko, deszczyk itp), tyle że czas o ile pamiętam jeden...podpis?
jaki podpis! - Zenit sucks , akustyk 15/07/03 23:12
Praktika rulez !! zwlaszcza VLC, z wymiennymi pryzmatami - mozna kurde portrety robic jak w srednim formacie. lzejsze to i nawet ostrosc sie daje ustawic, nie to co w Zenku ;-))http://akustyk.magma-net.pl - Mam Practica ;>> , NimnuL-Redakcja 15/07/03 23:17
fajna jest .... do tego kilka obiektywow ... ;> na początek starcza .Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Którą? , ZGreG 15/07/03 23:22
VLC, PLC ? One mają światłomierz - więc powinny Ci wskazywać jakie masz światło! Jak spojrzysz w okular to po prawej jest taki dingsik który w zależności od zmiany np. przysłony bedzie się huśtał góra-dół - masz trafić w drugi (nie pamiętam kształtu) i wtedy masz dobrze ustawione. Dajesz np. przysłonę 4 i celusz pokrętem czasów, albo dajesz czas 1/125 i celujesz zmieniając przysłone... Jakie masz obietywy? Pentacony? Bardzo dobre szkła. Pancolar itp -Zeissowska optyka - mniód... (-:podpis?
jaki podpis!
- za takie poglądy... , silverblues 16/07/03 10:28
to jeszcze w niektórych krajach wieszają na najbliższym drzewie :-PAll that you want
all that you need
you came here for kix...
- Co do GO , ZGreG 15/07/03 23:09
(GO - głebia ostrości) - im większy otwór (mniejsza wartość przysłony np. 2,8 - 2) tym mniejsza głębia ostrości czyli to co chcesz - ostry plan na którym ustawisz focus a nieostre wsyzstko inne - w zależności od obiektywu (prz standardowym 50mm to GO to jakiś 1m jest ostry dla przysłony 4). A czas to już Ci wyjdzie ze światła - znacznie krótszy niż dużych przysłonach - ale tu już warto mieć światłomierz... Bo na oko to chłop w szpitalu skonał...podpis?
jaki podpis! - Czym Ty te zdjęcia robisz? , ZGreG 15/07/03 23:10
To może da się pomóc?... I to by było na tyle zapytań... PZDR!podpis?
jaki podpis! - Practica LB , NimnuL-Redakcja 15/07/03 23:32
+ obiektywy :
Carl Zeiss Jena DDR 2,8/35
oraz 1,8/50
i teleobiektyw Pentacon 4/200 ...
Bede miałchyba tez 4/350.
Chyba na początki fotografii starcza ?
A swiatłomierz w aparacie mam, ale moim zdaniem źle pokazuje, bo w sloneczny dzien wskazuje, że mam uzyc przysłony 16 a czas 1/1000 i to nie pod slonce , tylko slonce za plecami . . . wiec to by na pewno nie wyszlo . . .
pozdrawiam
a tak BTW to jeszcze kilka informacji znalazlem tutaj :
http://www.prf-faq.prv.pl/Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - hmm , akustyk 15/07/03 23:40
wedlug ksiazek, przeslony 16 mozna uzywac na obiektywie 80, a najlepiej wiekszym. w zasadzie, to powinienes poczekac na ine slonce, albo zalozyc filtr szary ND, czy cos innego podobnego zeby zmniejszyc swiatlo (mozna wyprobowac niepogiete folie, takie jak do pakowania dyskow twardych - moga pomoc, o ile nie znieksztalcaja kolorow)
a propos starych Praktik:
http://home.tiscali.nl/~ferdix/history2.htm
jest jeszcze kilka innych stron w sieci nt. tych aparatow. wystarczy w Google'ach poszukac ;-)http://akustyk.magma-net.pl - a orientujesz sie ile moze kosztuwac obiektyw , NimnuL-Redakcja 16/07/03 08:49
2,8/135 ? bo chcialem sobie dokupić ....
dzieki i pozdrawiamGdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
- Wszystko jest względne , ZGreG 15/07/03 23:45
Światłomierz może dobrze pokazywać - weź pod uwagę że on mierzy światło które wpada do obiektywu - więc jeśli masz w kadrze dosyć jasny motyw to takie parametry mogą być prawdziwe. Spróbuj to sprawdzić z kimś kto też ma lustrzankę jakąś nową - jak wam wyjdą podobne parametry (odchyłka np. +- pół przysłony) to jest OK. Praktika LB? Idę popatrzeć jaka to..(-:podpis?
jaki podpis! - Fajnusia! , ZGreG 15/07/03 23:52
To okienko po lewej to pomiar światła? Czyli nie przez obiektyw tylko przez (prawdopodobnie) fotoogniwo. To tym bardziej takie parametry ekspozycji mogą być... Trzeba brać poprawkę ale już masz bazę..(-:
tu masz linka: http://www.praktica-users.com/.../l/lb2manual.html (to jest LB2 ale manual prawie ten sam będzie)podpis?
jaki podpis! - tak, to z lewej to fotoognisko . . . , NimnuL-Redakcja 16/07/03 08:49
ogólnie robi się nią foty genialnie . . .
a widze, że sporo znasz się na fotografii ;)
to mam pytanie :
od dziadka dostałem 2 klisze firmy FOTON (zielone opokowanie FOTO 65 jest na nich napisane)
klisze czarno białe. "Błona produkcji ZSRR, konfekcjonowana przez ORGANIKA - FOTON" tak na nich jest napisane ;)
czułość obu - 20 DIN w słońcu i 19 DIN przy lampie .
Jedna jest w kasecie a druga na szpuli, wiec bede musial to przelozyc do kasety ... jakos ;>
ale glownie chodzi m io to , czy one się jeszcze nadają do popstrykania ;> bo data produkcji jednego to 09.1989 a drugiego to 02.1991 ;)
przez cały czas były schowane w lodówce w odpowiednim pojemniku . . . ale czy upływ czas uich nie zniszczył ? dziadek mówi, że powinny działac, ale pewnie czułośc im nieco spadła i trzeba liczyc nieco mniej . . .
co Ty na to ?
dzieki i pozdrawiamGdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - hmm , akustyk 16/07/03 09:09
ja obiketyw 2.8/135 kupilem dosc okazyjnie za 75zl. w granicach 120zl na pewno sie zmiescisz, a powinno sie trafic taniej.
co do filmow - nie ryzykowalbym! glupi Ilford PAN 100 kosztuje 10zl, wiec chyba nie ma co bawic sie w stare filmy. zostaw je sobie na pozniej, jak bedziesz chcial "poodjezdzac".
ale jesli nie chcesz sie bawic w samodzielne wywolywanie (ten Ilford i Foton sa na klasyczny proces czarno-bialy, a to juz niewiele labow robi) to zacznij od koloru, albo od filmu BW na proces C-41 (Kodak T400CN, Ilford HP5) - te ostatnie sa wzglednie drogie (Kodak - okolo 25zl). wtedy przynajmniej bedziesz mogl zaniesc rolke do labu, a nie meczyc sie z nia samodzielnie.http://akustyk.magma-net.pl - a TY wywolujesz samemu klisze ? , NimnuL-Redakcja 16/07/03 15:45
ja czarno biale bede wywolywal samemu z tym nie ma problemu . . .
dzieki za info . . . chyba nie bede ryzykowal . . .chociaz .. ;> kusi ;)Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Ja samemu , ZGreG 16/07/03 18:40
ale bardzo rzadko. Za te klisze to bym się juz nie brał - dwa lata to może ale nie 14 i 12!!! Kiedy indziej...((-: A co do filmów prostych w obróbce samodzielnej to wciąż polecam Kodak Academy - tani (po ok 7zeta za rolkę - 10paku), dobry do nauki (200ISO - w sam raz) - może być i ziarnisty i gładki - zależy czy go poforsujesz czy nie, prsoty w chemii ciemniowej - nie ma jakichś super wymagań... POlecam. POtem pobaw się Ilfordami - to już klasę wyżej... (-: Zapraszam tez na www.plfoto.com ... Znajdziesz tam i Akustyka i mnie...(-: I co ważniejsze tysiące dobrych i bardzo dobrych zdjęć...i dużo mądrych ludzi i dobry porad..(-:podpis?
jaki podpis! - dzieki wielkie ... , NimnuL-Redakcja 16/07/03 23:28
jutro moja pierwsza klisza idzie do wywolania ... i kupie jakas inna . . . spodobalo mi sie to - cholernie ciekawa sztuka . . .
Kamil_W dziekuje bardzo . pozdrawiamGdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
- a co powiesz o tym : , NimnuL-Redakcja 16/07/03 08:54
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=14645862
?Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
- hmmm , akustyk 15/07/03 23:10
czasy naswietlania przecietnego aparatu to: 1s, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 - to ma kazdy aparat od Zenita 12 poczawszy.
mozliwe do uzyskania przeslony we w miare dobrych obiektywach to: 2.8, 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.6, 6.7, 8, 9.5, 11, 13.5, 16, 19, 22.
i to wyznacza Ci dokladnie kroki w fotografii. przy identycznym swietlne mierzonym przez obiektyw, zmiana czasu o jeden krok wymusza zmiane przeslony o jeden krok w druga strone (dluzszy czas -> wieksza przeslona, czyli mniejsze otwarcie). tak wiec f=8, t=1/125 powinno w teorii odpowiadac f=5.6, t=1/500 albo f=22 i t=1/2. w praktyce to trzeba zawsze oceniac na oko (w cyfrze) albo skorzystac ze wskaznika ekspozycji (w analogu) albo jeszcze lepiej - ze swiatlomierza.http://akustyk.magma-net.pl - dobrze prawisz , ZGreG 15/07/03 23:17
tylko to nie zawsze tak jest że wyjdzie przy 1/125 przysłona 4 a potem to już łatwo. Bo skąd wiedzieć ma bidny Nimnul że akurat 4? A może 8, albo 11? Trz światłomierza! A VLC - fajna jest!! Młoda ma taką po dzidku i czasem tym się bawimy... tylko straasznie deliktane ma przełączanie pomiaru światła... łatwo się zrywa....)-:podpis?
jaki podpis! - począwszy do 12? , ZGreG 15/07/03 23:18
Toć już Zenit B miał do 1/500, a 11 fotoogniwo dostała... A co do ostrości - no, ale czasem ię trafiło i mogło być ostro...(-:podpis?
jaki podpis! - VLC ma pomiar w obiektywie... , akustyk 15/07/03 23:22
a to jest rocznik 1976!! lezy maszynka na polce z zalozonym wypasionym Pentaconem 2.8/135. obok Pancolar 1.8/50 a w torbie Rubinar 8/500 ;-) po przejsciowce to nawet do EOS-a te szkla zakladam.
tylko, ze teraz, gdy dorobilem sie cyferki ta Praktika bedzie musiala poczekac az dojrzeje do BW. mam w niej zalozonego APX-a 100 a w lodowce czekaja dwie Delty 400, wiec az prosi sie, by przysiasc i zrobie zonie portfolio BW. niestety, na razie nie czuje sie dostatecznie pewnie w tej dzialce... trza pocwiczyc ;-)http://akustyk.magma-net.pl - Taaaa , ZGreG 15/07/03 23:28
to o czym mówię to przejście z trybu automatycznego na manual - po lewej - razem z pokrętłem do zwijania filmu - tam się też lampę mocuje na takich patentowych widełkach i przy tej okazji łatwo zerwać pierścien.... A ten pancolar 1.8 to owszem mniód!!! Miałem też 20mm 1.4 - ależ miał branie!!!! Ja teraz zamęczam w Pentaku T-Maxa 3200 - czujesz to ziarenko? Nie moggę się doczekać..(-:podpis?
jaki podpis! - fiu fiu... , akustyk 15/07/03 23:34
pokaz jak wywolasz!! pewnie na odbitce 15x21 bedziesz mial ziarno jak groch ;-)) mniodek.http://akustyk.magma-net.pl
- zgadzam sie a ja od siebie dodam ze mozna nie operowac czasem migawki , Thadeus 16/07/03 00:01
tylko zmieniac wielksoc przeslony w zaleznosci od zmieniajacego sie swiatla w zakresie 1 do max 2 punktów. zdjecia wychodza jakby migawke zminiac a operuesz prostym pokretlem przy obiekrywie nie zmieniajac polozenia aparatu :)
Zreszta jak by cos nie tak bylo to zawsze ojcic naprawial to przy naswietleniu - wogole cuda mozna tak ze zdjatkami robic juz po pstryknieciu :) jescze mam w piwnicy sprzet do wywolywania gdzies :) A aparat to Zenicik ale z lat 50-pocztek 60 z naciagiem na pokretełku nie na wajsze :) stary kawal dobrzego rzemiosła. Tak sobie wspominajac to z nowszych walasie u mnie Fed5 nie uzywany praktycznie i ruski aparat - pierwszy model z automatyka (a jaki fajny :) - mozna ustawic wsio recznie jak i zmienic na automatyke :) rok produkcji cos pocztek lat 70 :) )...
- dorwalem takie cudo .. , NimnuL-Redakcja 15/07/03 23:18
http://tatarzynski.prv.pl/tabela_naswietlen.htmGdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Może być , ZGreG 15/07/03 23:25
ale nie ufaj temu zbytnio - mówię Ci zawierz pomiarowi aparatu, dodaj do tego swoje doświadczenie którego nabierzesz (kiedy niedoświetlać kiedy przeswietlać i co z tego będzie) i będziesz klepał niezłe fotki... Kup sobie tani film na próby i trzaskaj...(-:podpis?
jaki podpis! - errata , akustyk 15/07/03 23:32
jeszcze chlopak jakas Konice VX kupi, a potem bedzie placz i zgrzytanie zebow :((((
z tanich filmow polecam Superie (zawsze walilem na 200, ale na lato moze byc 100) w trojpakach po 24zl. na gieldzie we Wrocku mozna tez kupic Reale 100 za 12.50 (fantastyczny film z drobniutkim ziarnem).
Nimnul - pierwszy film, to generalnie zrob na straty. porob takiej "ogolnorozwojowki" - troche architektury, jakas przyrode, krajobraz, portret (pamietaj o dobraniu swiatla) , itp. itd. bedziesz widzial, co poszczegolne obiektywy potrafia i jakiej sa jakosci. na upartego mozesz nawet oddac film do zeskanowania (20zl za rolke to nieduzo) - na monitorze lepiej widac mankamenty szkiel.
no i generalna uwaga - UV-ka na kazdy obiektyw!! lepiej stluc szkielko za 20zl niz obiektyw za kilkaset (czy nawet kilkadziesiat).http://akustyk.magma-net.pl - No KOnika to ja też odradzam , ZGreG 15/07/03 23:40
Mają dobre tylko papiery to fotdruków (ale nie wszystkie) - Superia rulez! Jakbyś Nimnul chciał potem zakosztować smaku slajdu to sięgnij na początek po Sensię (100 i 200) - bardzo dobry i znacznie tańszy od tych sławnych Velvii... Polecam też Kodaki -a le są trochę przecenione, Agfa też OK (przynajmniej dawniej). A BW to Ilford, Kodak Academy (b.dobry do nauki), Foma może być - każdy z nich ma swoją charakterystykę szczególną...(-:podpis?
jaki podpis! - Velvia droga ?? , akustyk 15/07/03 23:49
to tak krotko o filmach:
Kodaka - jest bardzo goofniany w amatorskich filmach (podobnie jak z Konikiem: niechlubne przyklady z kilkoma podprocesami w obrebie jednego rodzaju filmu - koszmar laborantow!!) natomiast profesjonalne (Ektachromy i Portry) sa odjazdowe. tyle, ze swoje kosztuja.
co do Agfy... Vista i Optima - szmelc (ta druga potwornie cukierkowa) ! natomiast APX i Ultra to sam miodek. slajdow (RSX-ow i Skali) nie badalem. podobno RSX knotowaty.
Fuji - mniodek. nawet tanie filmy (Superia, znaczy) sa ladnie stonowane i dobrze pracuja w plenerze. mialem tez kilka rolek Reali, ze slicznym drobnym ziarenkiem - ciutke kwasne kolory, ale sliczne wysycenie. jak na negatyw bomba.
Foma - polecam martwa nature Michala Ludwiczaka z plfoto robiona na Fomie R (slajd BW) - mniodek mniodkowaty ;-))http://akustyk.magma-net.pl - NO w Krakowie , ZGreG 15/07/03 23:59
droga jest. Poza tym ja się zaopatrywałem w Niemczech i kupowałem filmy przecenione - "bo data się skończyła dwa dni temu" - za 50% ((-: Miałem całą paczkę Ektachromów 100 i 200 - bardzo dobre filmy - lubię je na równi z Sensią. Kodaki -gówniane? Zależy co kto lubi. Goldy są OK IMO. Do tych marketowych pack'ow Agfy to nawet nie podchodzę ale RSX jest bardzo fajny - mi wyszedł spoko (choć gościu w labie dawien dawno skoncił mi jedną rolkę dodając niezamierzony efekt solaryzacji!!). BW też miłe. Fuji - dobry do plenerów - choć ma mocniejsze odwzorowanie zieleni i błękitów niż inni - to już trzeba lubić...(-: Ale ogólnie to owsze Fuji ma najlepszą ofertę i tych specjalizowanych i tych tanich popularnych filmów.... Spadam. PZDR!!!podpis?
jaki podpis! - A jeszcze Elitechrome , ZGreG 16/07/03 00:00
też dobry slajd IMO. Ciepłe barwy ładnie robi.podpis?
jaki podpis!
- poszukaj , Kamil_W 16/07/03 08:58
na pl.rec.foto, jakis czas temu - miesiac, dwa, moze trzy kolega "dizel" podawal linki do takiej tabelki jego autorstwa.i might fight this sickness, find a
cure... - no wlasnie tam pytalem , NimnuL-Redakcja 16/07/03 09:04
i mnie odeslali do Dizela ... ale jak go szukac ? ? ?Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
- zaraz , Kamil_W 16/07/03 22:40
ci to znajde :)i might fight this sickness, find a
cure... - prosze , Kamil_W 16/07/03 22:44
oto jedna http://tatarzynski.prv.pl/tabela_naswietlen.htm druga sie gdzies wciela, ale moze ja wygrzebie z otmetow ;)i might fight this sickness, find a
cure... - i jeszcze , Kamil_W 16/07/03 22:46
http://lech.pse.pl/...ar/tabela_naswietlen/ev2.jpgi might fight this sickness, find a
cure... - oraz , Kamil_W 16/07/03 22:47
http://foto.vip.interia.pl/ev.html :)))))))i might fight this sickness, find a
cure... - no nieeee.... ale ta jest coool! ;))) , fiber 16/07/03 23:07
123Analiza uryny może wykazać chorobę
jednostki, analiza urny chorobę
społeczeństwa
- ale tej wlasciwej - dizla , Kamil_W 16/07/03 22:52
nie ma, link nie dziala do niej, widac zdjal ja ze strony swojej, napisz do niego maila, to ci przysle zapewne.i might fight this sickness, find a
cure... - dzieki za fatyge ... , NimnuL-Redakcja 17/07/03 09:10
zrobe jak mowisz ... pozdrawiamGdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|