Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Jak makiem zasiał, czyli zestawienie cichych coolerów
    

 

Jak makiem zasiał, czyli zestawienie cichych coolerów


 Autor: GregorP | Data: 14/05/04

Jak makiem zasiał, czyli zestawienie cichych coolerówCzy mój komputer mógłby działać cicho?, Czemu ten wentylator taaak wyje??. Często zadajesz sobie tego typu pytania? Być może, na część z nich, znajdziesz odpowiedź w niniejszej publikacji.

Z przyjemnością przedstawiam naszych bohaterów: arctic-cooling Copper Silent 2, arctic-cooling Copper Silent 2M, arctic-cooling Copper Silent 2TC (dostarczone przez firmę COOLING.PL), oraz Spire WhisperRock IV (od polskiego dystrybutora - firmy SPEED). Za punkt odniesienia, coś z wyższej półki - cooler poważanej na całym świecie marki Thermalright - SLK-947U (którego obszerna recenzja pojawi się już wkrótce).







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Jak makiem zasiał, czyli zestawienie cichych coolerów
 
 » Testowana Gromadka
 » arctic-cooling Copper Silent 2 revision 2
 » arctic-cooling Copper Silent 2M
 » arctic-cooling Copper Silent 2TC revision 2
 » Spire WhisperRock IV
 » Procedura i warunki testowe
 » O naszym punkcie odniesienia słów kilka
 » Wyniki
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu
 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Pierwszy (autor: Glock19 | data: 14/05/04 | godz.: 00:17)
    recka ok.

  2. Pierwszy/drugi... Na czym polega ta zabawa? (autor: muminisko | data: 14/05/04 | godz.: 00:46)
    ... Fajna recenzja.

  3. Grzesiu - fajno, ale trzymaj paluszki przy sobie... (autor: spieq-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 00:56)
    Czasami przesadzasz z nadmiarem przecinków, ale przecież nie będziemy tu...

    Do Arctica zdołałem już parę osób na boardzie przekonać... Mam nadzieję, że Twoja recenzja powiększy liczbę zadowolonych szkodników.

    Gratuluję płodu. Miło się czyta.


  4. Zdaję sobie sprawę z nadprogramowych przecinków, spieq.. (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 01:08)
    ..nie pierwszy raz tak wyszło przecie.... ..ale się poprawię! (z przymrużeniem oka, nie dowierzając
    własnym słowom..)


  5. Arctic Cooling (autor: Vindex | data: 14/05/04 | godz.: 01:10)
    Jedna uwaga - arctic-cooling Switzerland AG
    jest firma szwajcarska a nie niemiecka :)


  6. Mea culpa, Vindex. (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 01:28)
    Masz rację - arctic-cooling jest firmą szwajcarską.

    Zmyliła mnie możliwość wyboru języka, na
    stronie producenta..


  7. Dodam tylko, że... (autor: marcin79 | data: 14/05/04 | godz.: 02:02)
    ...WhisperRocka można dostać już za niecałe 40 pln. Jeśli chodzi o moje odczucia to jego poziom hałasu jest dla mnie zadowalająco niski - nie używam grilla. Muszę powiedzieć, że mam bardzo podobne temperatury (10x 200), więc wyniki nie są wyssane z palca ;) Jak dla mnie dobra recenzja tylko jakaś... sucha... jeśli mogę się tak wyrazić :)

  8. Gregorku, wlasnie sle DYDowi fotki do (autor: NimnuLka | data: 14/05/04 | godz.: 11:25)
    tej drugiej recki ... On Ci je przekaze. Laczymy sily?/ Ja poczte sprawdze dopiero wieczorem. Teraz sle sie od kobiety ... no wiec ... ??

  9. C/W ?? (autor: perlin | data: 14/05/04 | godz.: 11:48)
    Sprawdziłem ten C/W i wychodzi, że gdzieś jest błąd... Weźmy tabelkę "Tryb Load A7N8X", procesor TB 51W i cooler Spire. Temperaturka jest 50C. Czyli wzorst ponad temperaturę otoczenia wynosi 50-21=29C, moc to 51W ...czyli otrzymujemy C/W=29/51=0,57. Współczynnik C/W mówi nam o ile wzrośnie temperatura, jeśli obciążenie zwiększy się o 1W (w naszym przypadku, wg powyższych wyliczeń będzie to 0,57C). To teraz idziemy do drugiego wiersza tabelki i ten sam procesor ma 87W. Różnica w stosunku do poprzedniego ustawienia to 36W - biorąc pod uwagę nasze C/W=0,57 temperatura powinna skoczyć o 0,57*36=20,5C. Dużo no nie? Wg pomiarów płyty Asusa skoczyła o 4C (!!). Wniosek stąd taki, że albo Asus ma źle skalibrowany odczyt z diody termicznej, albo rzeczywista temperatura otoczenia jest znacznie wyższa. Wychodząc z założenia, że różnica przy wzroście o 36W (po podkręceniu proca) wynosi 4C, mamy C/W=0,11. Wychodzi wtedy, że temperatura otoczenia (a właściwie powietrza wlatującego do radiatora) wynosi ponad 40C. Dziwne, no nie? Podobnie wygląda sytuacja z innymi temperaturami (choć w tym przypadku jest najbardziej rażąca). Co na to autor?
    Druga rzecz, to dane techniczne wentylatora "Copper Silent 2M" ..przy 2800 obr/min, żaden wentyl 80mm (lub odpowiednik w rozmiarach) nie da rady przetoczyć 61,6CFM. Nawet nie każdy 92mm to potrafi.
    A tak poza tym, to tekst bardzo fajny :-)


  10. perlin wentylator 92x38mm DeltaFFB0912EHE (autor: NimnuLka | data: 14/05/04 | godz.: 12:00)
    przetacza 110CFM. Da rade. Nie wiem jak jest akurat z 80x80, choc wydaje mi sie, ze jakis Papst mignal mi przed oczami, model 80x80 ktory przetaczal chyba 70CFM ...

  11. No chyba, ze miales na mysli (autor: NimnuLka | data: 14/05/04 | godz.: 12:01)
    ta sama predkosc obrotowa ...

  12. bardzo mila recenzja (autor: Meteor | data: 14/05/04 | godz.: 12:05)
    czas teraz na podobna, ale w odniesieniu do P4. Wiem, ze sa produkty Zalmana, ale chetnie poczytalbym cos o cichych wentylatorach do 100 zl, o ile takie istnieja.

  13. Re: NimnuLka (autor: PiK@TwojePC | data: 14/05/04 | godz.: 12:14)
    Nie ma co porowynywac delty do tego wentylatorka z AC ;-) To troche inny poziom...(decybeli) ;-)))

  14. a gdzie produkty GlacialTech????? (autor: guess2good | data: 14/05/04 | godz.: 12:34)
    No wlasnie, gdzie? SilentBreeze albo Igloo. wiem ze malo popularne w Polsce ale wygrywaja w zagranicznych zestawieniach i mozna je u nas dostac. Sam uzywam silentbreeze i jest nie do pobicia jezeli chodzi o glosnosc (19db) i wydajnosc. Igloo tez sa niezle, szczegolnie ostatni model 18dba do AMDXP3200+

  15. perlin, weź pod uwagę, że podałem temperaturę otoczenia, a nie temperaturę (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 13:26)
    powietrza w obudowie. Karta graficzna, obydwa
    mostki, MOSFET, oraz pamięć RAM, w przypadku
    obu płyt, wyposażone były w pasywne radiatory,
    a więc szybko oddawały ciepło powietrzu w
    obudowie.
    MOSFET przy Vcore, powyżej 1.8V grzeje się
    już dość znacznie, podobnie rzecz ma się w
    przypadku SPP, przy 2GHz..
    Do tego _zaledwie_ dwa wentyle 80mm@5V,
    "wentylujące" obudowę (prawdopodobnie ok
    600 RPM), jeden dodatkowo zdmuchujący
    ciepło z BIV do wnętrza obudowy. Poza tym
    PSU. I to by było tyle, jeśli chodzi o wiatraki
    (na procu nie liczę).
    Jedno mi uświadomiłeś - w takim przypadku,
    w zasadzie nie będzie można miarodajnie
    określić współczynnika CFM, biorąc pod uwagę
    temperaturę, panującą w pomieszczeniu
    pomiarowym. Zbyt wiele zmiennych - ciepło,
    oddawane przez resztę konfiguracji
    komputera, rezystancja termiczna obudowy,
    jej przewiew..

    Ale masz rację, co do 2M i przepływu
    powietrza - strona producenta jest przygotowana
    dość niestarannie i chaotycznie, a jednostki
    nie są znormalizowane, co wprowadziło mnie
    w błąd....
    Tak więc 26.5/48.8/61.6 to nie CFM, a m3/h.
    Wg moich obliczeń, CFM wynosić będzie
    odpowiednio: ~15.6/28.8/36.4~.


  16. NimnuL, (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 13:28)
    recki będą połączone. Moja już w tym głowa..

  17. powtorze NimnuLowi, (autor: NimnuLka | data: 14/05/04 | godz.: 14:40)
    chyba ze wczesniej tu zajrzy...
    Pozdrawiam


  18. Grzes (autor: sofolok | data: 14/05/04 | godz.: 16:36)
    calkiem fajne .
    Pozdro


  19. W poście do perlina: (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 16:41)
    zamiast "współczynnika CFM" ma być oczywiście
    "współczynnika C/W"....


  20. Nimnul/Nimnulka i GregorP (autor: perlin | data: 14/05/04 | godz.: 16:48)
    Mnie chodziło o wentylator obracający się z prędkością 2800obr/min - bo to akurat jest pewne w przypadku wentylka AC. Ja wiem, że Delta czy Vantec Tornado 92mm mogą pompować ponad 100CFM (zresztą posiadam te wentyle i wiem co potrafią), tyle że one mają ~5000obr/min, a nie 2800. Przy takich obrotach Panaflo 92x25mm ma 56CFM.

    GregorP - masz racje, że temperatura w obudowie jest podniesiona dzięki flakom komputera. Jednak w takim przypadku bez sensu jest podawanie temperatury otoczenia, bo nic z niej nie wynika i tak nie wiadomo jak ciepło jest naprawdę w obudowie.


  21. czyli tak jednym słowem - który kupić? :) (autor: Auror | data: 14/05/04 | godz.: 18:15)
    jeżeli zależy mi przedewszystkim na ciszy jak komputer w nocy ściąga pliki z mułka? a nie na O/C.

  22. a ja sie czepne jednego (autor: bartek_mi | data: 14/05/04 | godz.: 19:37)
    czemu nie ma wykresow?
    tabelki sie zle czyta

    recka bardzo ok
    tak trzymaj Grzesiu


  23. Auror (autor: perlin | data: 14/05/04 | godz.: 21:24)
    Kup sobie Arctic Cooling albo TC albo 2M. Ja bym tak zrobił... Widziałem w akcji wszystkie opisywane coolery i AC są najcichsze. Zresztą w podsumowaniu masz to napisane. Chyba że stać Cię na Thermalright'a ;-)

  24. zabralko (autor: rapra | data: 14/05/04 | godz.: 22:56)
    Glacialtecha 2470 Light - 36zl, iwatraczek 80mm.

  25. a ja mam inne pytanie... (autor: Okota | data: 14/05/04 | godz.: 23:24)
    czemu w tych samych warunkach proc na plycie 8rda ma nizsza temperature? i to zawsze?
    ja rozumiem 2 - 3 stopnie.. ale po 7?
    ???


  26. a ja (autor: Marmi | data: 14/05/04 | godz.: 23:27)
    polecam GlacialTech SilentBreeze II (pojawił się już podobno III). Wygrywa wydajnością z WRIV i jest równie cichy jak AC.
    Wielka szkoda że zabrakło go w porównaniu. Jest droższy o 20-30zł od opisywanych ale warto dopłacić.


  27. Okota, (autor: GregorP-Redakcja | data: 14/05/04 | godz.: 23:56)
    ponieważ 8RDA ma kiepski sensor, umieszczony
    na dnie socketu. Nie ma nawet fizycznego
    kontaktu z CPU. Natomiast ta rewizja A7N8X
    mierzy temperaturę bezpośrednio z rdzenia
    procesora..


  28. Grześ... (autor: mrówa | data: 15/05/04 | godz.: 07:26)
    ... zasłużyłeś na sporą porcję kredek...

  29. minimalizuje ona tarcie statyczne, a tym samym żywotność wentylatora (autor: RusH | data: 15/05/04 | godz.: 07:57)
    minimalizuje ona tarcie statyczne, a tym samym żywotność wentylatora

    ... taaa :) prawie logiczne :P

    "maksymalna obliczeniowa moc cieplna" ???? rofl


  30. Tekst jest ok, ale (autor: teplex | data: 15/05/04 | godz.: 10:34)
    trochę mi tu brakuje innych cichych wentylatorów (cnps7000a-al, tt silentboost, coolermaster hhc-l61 alps). Wiem że to trochę inny pułap cenowy ale warto by je skonfrontować z tym co tu było opisane. Poza tym jest jeszcze swiftech seria mcx462, thermalright sp97 - do nich samemu dobiera sie wiatrak, więc poziom hałasu można obniżyć dość znacznie. Sam używam radiatora od spire 5e34b3h, a nad nim wisi sobie zalman f2 na ramieniu, jest cicho i całkiem wydajnie. A i tak zbieram sie na tt volcano12 extreme.

  31. RusH, (autor: GregorP-Redakcja | data: 15/05/04 | godz.: 12:53)
    zasupłałem się we własne myśli, he he..
    Miało być oczywiście tak:
    " minimalizuje ona tarcie statyczne, a tym samym hałas, oraz _wydłuża_ żywotność wentylatora".

    "???? rofl" - ja tej nazwy nie wymyśliłem.. -->
    --looknij--> http://www.amd.com/..._Specification_Rev07_POL.pdf


    Radek,
    nie liczy się ilość, a kol...jakość..


    teplex,
    część z podanych przez Ciebie coolerów była
    już opisywana na łamach TPC..


  32. No Grzesiu... (autor: mrówa | data: 16/05/04 | godz.: 02:21)
    ... Innych niż zielone przecież nie mamy...
    Przecież wiesz, no...


  33. Wiem.. (autor: GregorP-Redakcja | data: 16/05/04 | godz.: 14:17)
    ..a pivo się kłania....

  34. Za punkt odniesienia, coś z wyższej półki ... (autor: szpono | data: 17/05/04 | godz.: 00:01)
    A dlaczego nie dołączyłeś jako pkt. odniesienia Zalmana 7000-Cu... ?? Zdecydowanie najleprzy i najcichszy wentylator (niestety ta cena:<)

  35. "... Zalmana 7000-Cu... ?? Zdecydowanie najleprzy i najcichszy wentylator..." (autor: GregorP-Redakcja | data: 17/05/04 | godz.: 00:06)
    A skąd taki wniosek?

    A nie dołączyłem Zalmana, bo miałem akurat
    tego SLK.. O.


  36. GregorP (autor: Davka | data: 17/05/04 | godz.: 18:54)
    Całkiem dobry teścik.
    No i Konnekt rulez :-)


  37. GregorP mylisz się (autor: WodzuWGK | data: 3/06/04 | godz.: 13:50)
    Cytat : "Ostatecznie zdecydowałem się użyć płyty ASUS A7N8X rev.1.06, ponieważ, jak NF7, mierzy ona temperaturę procesora z czujnika, umiejscowionego w rdzeniu procesora, oraz również jest dość popularna"
    Abit NF7 nie umożliwia pomiaru z diody termicznej procka.
    Ogólnie recka na wysokim poziomie.


  38. AC 2M (autor: wm1 | data: 18/06/04 | godz.: 15:17)
    Właśnie ukończyłem polerkę podstawy, tylko3 h pracy i efekt jak w evercool-u.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL