Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | FX5900XT kontra R9600XT - Testy czterech kart
    

 

FX5900XT kontra R9600XT - Testy czterech kart


 Autor: Kris | Data: 27/04/04

Testy - część I

Wyniki zbierane były na platformie testowej AMD Athlon XP (Barton) @ 2500MHz, 2x512MB DDR-400, A7N8X, WinXP SP1 DX9.0b. W związku z tym, że poprzednio używałem systemu P4 2400/533MHz / 512MB PC800 / GA-8IHXP, nie są one "kompatybilne", w stosunku do wykresów z poprzednich recenzji. Sterowniki ATI Catalyst 4.4 i nVidia ForceWare v56.72 (v60.72 w przypadku FarCry). Ustawienia sterowników domyślne oprócz wyłączenia vsynch oraz zmian FSAA/Anizo dla niektórych testów. W grach testowych starałem się wyłączyć dźwięk lub ustawiałem go na najmniejszą jakość. Radeona 9600XT reprezentował GeXCube, po zmniejszeniu taktowania pamięci, do poziomu domyślnego dla tych kart. W rolę FX5900XT wcielił się Asus. Testy w kolejności alfabetycznej.

AquaMark 3

Dedykowany benchmark Dx9 oparty na modyfikowanym silniku gry Aquanox 2. Nowych shaderów 2.0 jak na lekarstwo, ale stanowi jakiś punkt odniesienia dla kart graficznych. Ustawienia domyślne. W zasadzie nic nie da się zmienić. Duże zainteresowanie producentów układów. "Ciężka" optymalizacja w sterownikach.

Bez komentarza.

Chameleon Mark

Syntetyczny, stary benchmark umożliwiający sprawdzenie wydajności shaderów Dx8, przygotowany przez nVidia, dla promowania GF3. Do pomiaru wykorzystuję model "Shiny", w rozdzielczości 1600x1200.

To nie jest błąd.

Colin McRae Rally 04

Jedna z najnowszych symulacji samochodowych. Oczywiście wsparcie Dx9. Ustawienia w grze na najwyższą jakość obrazu z FSAA 4x. Pomiar dokonywany programem Fraps w pierwszej (do punktu kontrolnego) części podstawowej trasy w Hiszpanii. Wynik jest średnią trzech przejazdów, bo rozrzut wartości fps pomiędzy testami sięga 5%.

Bez komentarza.

CodeCreatures

"Przyrodniczy", syntetyczny test Dx8, który położył już niejedną kartę. nVidia stosuje podmianę shadera przez sterownik dla optymalizacji działania własnych kart. Preferowane 128MB pamięci lokalnej.

Bez komentarza.

FarCry

Nie będę ukrywał, że na teście FarCry bardzo mi zależało. To chyba najbardziej zaawansowana graficznie gra FPP, jaką miałem okazję oglądać. Wykorzystuje wiele możliwości Dx9 i gnębi niemiłosiernie, nawet najdroższe karty na rynku. Z tego co wiem, planowane jest wydanie benchmarka opartego na tej grze, ale do tego czasu musiałem sobie poradzić inaczej. Po prostu, korzystając z poleceń konsoli, nagrałem własne demo na mapie "Research" (fragment zejścia z góry i wejścia do jaskini) i badałem wydajność, korzystając z narzędzi udostępnionych przez grę. Niestety, odtwarzane w ten sposób demo pozbawione jest wielu elementów, które występują w czasie "normalnej" gry (np. AI, latarka, wybuchy itd.). Tym niemniej, wyniki są stabilne i przekazują obraz wydajności testowanych kart. Korzystałem z patcha 1.1. Ustawienia na maksymalną jakość obrazu bez FSAA/Anizo oraz z FSAA 4x (ustawienie antyaliasingu: medium w grze) i Anizo 8x (tryby >4x uruchamia się poleceniem konsoli lub poprzez wpisanie w system.cfg). Tryb 1024x768.

W przypadku kart nVidia wykorzystałem nieoficjalne sterowniki v60.72, dzięki którym gra w wersji 1.1 wyświetlała poprawny obraz. W odróżnieniu od dema gry, w którym FX automatycznie zastępował shadery 2.0 wersją 1.1, tym razem można zobaczyć na kartach nVidia również pełnię efektów Dx9. Niestety w celu osiągnięcia wyższego framerate zastosowano zmniejszenie jakości obrazu, co powoduje, że generowany przez FX obraz różni się od Radeonów. Szczególnie zwróciłem uwagę na błędy przejść tonalnych przy działaniu shaderów oraz generalnie mniejszy ich wpływ na docelowy obraz w grze. Ściany jaskiń mniej "skrzą", obłe elementy nie lśnią zbyt mocno, rozmaz przy zbliżeniach, kwadraty, linie i okręgi tworzone przez zbyt wyraźne zmiany odcieni kolorów światła, padającego na płaskie powierzchnie itd.

Ustawienia ze wsparciem FSAA/Anizo powaliły wszystkie karty, choć Radeony lepiej sobie poradziły z grą. FX generuje gorszy obraz, na czym zyskuje framerate. Przykłady poniżej.


(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

Final Fantasy XI

Oficjalny, dedykowany benchmark oparty na najnowszej odsłonie gry Final Fantasy. Wykorzystuje elementy Dx9. Wynik jest ostatnią wartością licznika widocznego w narożniku ekranu, przed zakończeniem odtwarzania dema.

Bez komentarza.

Gun Metal 2

Jeden z zalecanych przez nVidia benchmarków. Ma kilka programów dla Vertex Shadera i znacząco obciąża silniki geometrii układów graficznych.

Warto przypomnieć, że FX5700 ma silnik geometrii praktycznie bez zmian w stosunku do FX5900, natomiast R9600 obcięto połowę potoków Vertex.

Halo

Jedna z pierwszych gier wykorzystujących PS2.0. Niestety trudno ją traktować jako uniwersalny wyznacznik wydajności nowych kart graficznych, bo jego silnik zachowuje się tak, jakby duża część efektów realizowana była przez procesor. Do tego, jakość grafiki nie wydaje się adekwatna do obciążenia systemu graficznego. W stosunku do poprzednich testów zmieniłem jeden, źle przeze mnie ustawiony parametr (konkretnie: wyłączyłem vsync).

Bez komentarza.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: FX5900XT kontra R9600XT - Testy czterech kart
 
 » Wprowadzenie
 » Albatron FX5900XTV
 » Asus V9950 Gamer Edition
 » GeXCube Radeon 9600XT
 » PowerColor Radeon 9600XT Bravo VIVO
 » Testy - część I
 » Testy - część II
 » Podkręcanie
 » Wpływ procesora na wyniki
 » Uczta numerologa
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »