TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT |
|
|
|
Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT Autor: DYD | Data: 19/09/07
| Wraz z pojawieniem się nowego systemu Microsoftu i jednocześnie nowej odsłony środowiska graficznego 3D, producenci kart graficznych również rozpoczęli swoje działania w kierunku rozwoju. Pierwsze kroki na tym polu postawiła NVidia, wypuszczając produkt z najwyższej półki - GeForce 8800. Następnie, do grona kart wspierających "DirectX 10" wstąpiły karty z niższego segmentu, pochodzące zarówno od nVidii jak i AMD.
W niniejszym porównaniu udział wzięły karty oparte na układach: GeForce 8600GT (i GTS) , 8500GT, 7900GS oraz Radeon 2600XT (Pro) i 2400XT pochodzące od producentów Asus, HIS, MSI i Palit. Ceny tychże kart zaczynają się już od 220zł, a kończą na kwocie 720zł. Ich wydajność sprawdziliśmy przy użyciu systemu Vista 32bit a także przy pomocy testów w środowisku DirectX 10. |
|
Specyfikacja techniczna
Analizując porównawczą specyfikację testowanych kart widać pewne ich cechy wspólne. Karty wspierające DirectX 10 posiadają dość mocno okrojoną, 128-bitową szynę pamięci (oprócz układu 2400XT, który cechuje się jedynie 64-bitową szyną). Do tego wszystkie karty korzystają z szybkich pamięci DDR3, choć w sprzedaży są także modele z wolniejszymi pamięciami DDR2. Na rynku niebawem pojawiają się także modele Radeon 2600XT wyposażone w bardzo szybkie pamięci DDR4.
Karty kompatybilne z DX10 zbudowane są na układach wykonanych w nowej technologii - 80 nm u NVidii oraz 65 nm u konkurencji. Oprócz GeForce 8600 GTS, pozostałe karty nie wymagają dodatkowego zasilania, ponieważ nowy proces technologiczny objawia się m.in. niższym zapotrzebowaniem na moc. Zunifikowana architektura shaderów pojawia się zarówno w kartach nVidii, jak i AMD/ATI.
Cechy wspólne tychże kart to również 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR), wsparcie dla DirectX 10 i Shader Model 4.0, możliwość łączenia kart w trybie SLI (NVidia) oraz Crossfire (ATI), maksymalna rozdzielczość 2560 x 1600, podwójne cyfrowe łącze DVI Dual-Link oraz wsparcie HDCP dla odtwarzania zabezpieczonych materiałów HD.
Rodzina układów RV6xx posiada pełne, sprzętowe wsparcie dla standardów video MPEG-2, VC-1 oraz H.264. A to dzięki procesorowi UVD (Unified Video Decoder), który przy współpracy z oprogramowaniem ATI Avivo HD umożliwia akcelerację wysokiej jakości video czyli m.in. Blu-Ray i HD DVD. Z kolei w układach NVidii mamy PureVideo HD oraz wbudowany procesor wideo ze sprzętową akceleracją odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9.
Karty NVidii oferują wygładzanie krawędzi w próbkowaniu do 16x, zaś ATI wprowadza dodatkowo 24x Custom Filter Anti-Aliasing w modelach HD2600 i 2900. W układach Radeon 2400 mamy próbkowanie 12x.
Zarówno układ G84 jak i Radeon RV630 wspiera HDMI wraz ze zintegrowanym w dźwiękiem 5.1, jednak ta funkcja aktywna jest tylko w wybranych modelach i przy opcjonalnych konwerterach HDMI->DVI.
Po lewej Avivo HD, po prawej PureVideo HD - w PowerDVD 7.3 (kliknij, aby powiększyć)
Konwerter HDMI->DVI z dźwiękiem 5.1 w 8600GT i 2600XT
Dla chętnych pełna, oficjalna specyfikacja techniczna poszczególnych układów:
Technikalia GeForce 8600 GTS, 8600GT i 8500GT
- Zunifikowana architektura shaderów
- Technologia GigaThread
- Pełne wsparcie Microsoft DirectX10
- Jednostki geometrii
- Geometria chwilowa
- Wyjście strumieniowe
- Shader Model 4.0
- Pełna 128-bitowa precyzja obliczeń zmiennoprzecinkowych w całym procesie graficznym
Silnik NVIDIA Lumenex
- Pełnoekranowy antyaliasing 16x
- Antyaliasing metodą sterowanego przezroczystością multisamplingu i supersamplingu
- Niezależne od kąta patrzenia 16x filtrowanie anizotropowe
- 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR) z antyaliasingiem
- Zmiennoprzecinkowe filtrowanie i blending tekstur metodą 32-bitów na składową
- Zaawansowane algorytmy bezstratnej kompresji koloru, tekstur oraz danych wymiaru z
- Obsługa kompresji map normalnych
- Z-cull
- Early-Z
Technologia NVIDIA Quantum Effects
- Zaawansowane jednostki obliczeniowe przeznaczone do obliczeń fizycznych
- Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
Technologia NVIDIA SLI11
- Umożliwiając jednoczesne współdziałanie dwóch kart graficznych pozwala na zwiększenie wydajności w stosunku do pojedynczego procesora graficznego.
Technologia NVIDIA PureVideo HD2
- Dedykowany, wbudowany procesor wideo
- Sprzętowa akceleracja odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9
- Zaawansowana funkcja przestrzenno-czasowego usuwania przeplotu
- Obsługa HDCP3
- Funkcja przestrzenno-czasowego usuwania przeplotu
- Redukcja szumów
- Wyostrzanie krawędzi
- Korekcja Bad Edit
- Funkcja Inverse telecine (korekcja 2:2 oraz 3:2 pull-down)
- Wysokiej jakości skalowanie obrazu wideo
- Korekcja temperatury kolorów
- Obsługa MicrosoftVideo Mixing Renderer (VMR)
Zaawansowane funkcje obsługi wyświetlania obrazu
- Podwójne zintegrowane układy RAMDAC pracujące z częstotliwością 400MHz zapewniające obsługę analogowych wyświetlaczy do rozdzielczości 2048x1536 przy 85Hz włącznie4
- Jedno podwójne wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 2560x16005
- Jedno pojedyncze wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 1920x12006
- Zintegrowany dekoder HDTV zapewnia możliwość odtwarzania wideo na odbiorniku TV (wyjście Component/Composite/S-Video) do rozdzielczości 1080i
- Obsługa technologii wyświetlania na wielu monitorach NVIDIA nView
- 10-bitowe przetwarzanie obrazu
Zaprojektowany dla MicrosoftWindows Vista
- Pełna obsługa DirectX 10
- Dedykowany procesor graficzny obsługujący nowy interfejs 3D Windows Vista Aero
- Architektura wideo wykorzystująca VMR
Szybkie interfejsy
- Obsługa architektury PCI Expressx16
- Zaprojektowane dla pamięci GDDR3 i DDR2
Systemy operacyjne
- Zaprojektowany dla Microsoft Windows Vista
- Windows XP/Windows XP 64
- Linux
Obsługa API
- Pełna obsługa standardu DirectX, w tym najnowszej wersji Microsoft DirectX 10 Shader Model 4.0
- Pełna obsługa OpenGL, w tym także OpenGL 2.0
1 - Tylko certyfikowane dla NVIDIA SLI wersje procesorów graficznych GeForce przeznaczonych dla magistrali PCI Express.
2 - Funkcja wymaga odpowiedniego oprogramowania wideo. Funkcja niedostępna w niektórych produktach.
3 - Wymaga odpowiednich, kompatybilnych komponentów, które są także przystosowane do obsługi HDCP.
4 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8600.
5 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8500.
6 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8400.
Technikalia ATI Radeon HD 2600
- ATI Radeon HD 2600
- 120 strumieniowych jednostek teksturujących
- 390 milionów tranzystorów
- 65nm proces technologiczny
- 128-bitowy interfejs pamięci
- Pełne wsparcie dla DirectX 10
- Zunifikowana architektura shaderów
- Technologia skalowania kart CrossFire
- 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
- Do 24x Custom Filter Anti-Aliasing
- Sprzętowa jednostka tesselacji
- Dynamiczna akceleracja geometrii
- Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
- ATI Radeon HD 2400
- 40 strumieniowych jednostek teksturujących
- 180 milionów tranzystorów
- 65nm proces technologiczny
- 64-bitowy interfejs pamięci
- Pełne wsparcie dla DirectX 10
- Zunifikowana architektura shaderów
- Technologia skalowania kart CrossFire
- Zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
- Do 12x Custom Filter Anti-Aliasing
- Sprzętowa jednostka tesselacji
- Dynamiczna akceleracja geometrii
- Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
- Cechy wspólne HD 2400 i HD2600
- ATI Avivo HD video i architektura wideo
- Wbudowane HDMI
- Wbudowany dźwięk 5.1 (AC3) surround
- Wbudowane wsparcie HDCP support
- Obsługa adaptera ATI Radeon DVI-I na HDMI
- Moduł UVD (Unified Video Decoder) Blu-ray / HD DVD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|