Granie za grosze - test 6 kart 240-360 zł Autor: KamilM | Data: 19/12/08
| Nasze ostatnie artykuły poświęcone były układom graficznym ze średniej i wyższej półki cenowej. Przeznaczyć 500 czy 700 zł na akcelerator graficzny mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Dlatego dziś zajęliśmy się segmentem kart graficznych kosztujących około 240-360 zł. Przetestowaliśmy karty graficzne wykorzystujące układy: Radeon 4650, Radeon 4670, Radeon 3870, GeForce 9500 GT (w dwóch wersjach) oraz GeForce 9600 GT. Do testów wykorzystaliśmy m.in. kilka świeżo wydanych gier i benchmarków. Sprzęt dostarczyły firmy: Foxconn, Sapphire, AMD - a platformę uzupełnił sklep komputerowy Reactor.Pl. Zapraszamy! |
|
Wprowadzenie
Poszukując optymalnej karty graficznej, kosztującej niewielkie pieniądze należy mieć na uwadze, iż nie podoła ona w wysokich rozdzielczościach obrazu, w maksymalnych detalach graficznych, czy pełnoekranowemu wygładzaniu. A właśnie tego często wymagają kupujący: "szybka, oszczędna i tania". W przypadku akceleratorów graficznych trudno o znalezienie takiego produktu. Zdarzają się jednak czasami karty o bardzo dobrym stosunku ceny do wydajności. Dziś przygotowaliśmy mini przegląd stosunkowo tanich układów graficznych. Wśród nich znalazły się ostatnie nowości AMD, czyli Radeony HD 4650 i HD 4670; NVIDII, czyli GeForce 9500 GT (który w zasadzie jest przemianowanym GF 8600 GT) oraz nieco starsze, ale występujące w atrakcyjnych cenach: HD 3870 i GF 9600 GT. Te dwa ostatnie dostępne są od bardzo wielu miesięcy na rynku, a mimo to znajdują odbiorców. Nie mogło więc ich zabraknąć jako punkt odniesienia do znacznie tańszych GF 9500 GT i HD 4650/4670.
W przypadku tańszych akceleratorów należy liczyć się z dość dużymi uproszczeniami w architekturze wewnętrznej GPU; w ilości pamięci operacyjnej, a także w węższej magistrali pamięci. Radeony HD 4650/4670 mają do dyspozycji jedynie 128 bitowy interfejs pamięci operacyjnej. Zaletą jednak jest GPU zawierający 64 jednostki cieniowania - dokładnie tyle samo, jak starszy HD 3870. Ten z kolei szczyci się 256 bitowymi pamięciami. Ciekawe więc, jak rodzaj pamięci RAM wpłynie na wydajność. W przypadku GeForce 9500 GT, NVIDIA uprościła nie tylko magistralę pamięci (128 bitów), ale i "pogrzebała" w architekturze - układ dysponuje tylko 32 procesorami strumieniowymi.
Zważywszy na fakt, że karty nie dysponują dużymi mocami obliczeniowymi i są skierowane dla najmniej zasobnych w gotówkę, przygotowaliśmy testy w niskich rozdzielczościach. Zazwyczaj badaliśmy akceleratory w rozdzielczościach 1024x768 oraz 1280x1024. Jest jednak kilka tytułów, gdzie nawet najtańsze GF 9500 GT dawały sobie radę w 1680x1050. Wszystkie karty przetestowaliśmy na najnowszych sterownikach dostępnych w dniu testów. Dla kart GeForce były to ForceWare 180.48, zaś dla kart Radeon - Catalyst 8.12.
Liczby liczbami, przekonajmy się jednak, jak to wszystko wpłynie na wydajność w grach. Poniżej tabelka zawierająca przetestowane karty, a w dalszej części opisy przetestowanych modeli kart oraz najważniejsze - wyniki w grach.
Foxconn GeForce 9500 GT 256 MB
Układ bez problemów został rozpoznany przez program GPU-Z. Chip graficzny G96-300 wyprodukowany został w technologii 65 nm i zajmuje powierzchnię 144 mm2. Warto nadmienić, że mamy do czynienia z GeForce 9500 GT wyposażonym w 256 MB pamięci GDDR3 (Quimonda), a nie GDDR2 - jak to często ma miejsce przy tym akceleratorze. Standardowa częstotliwość pracy karty wynosiła 560 MHz dla rdzenia graficznego, 810 MHz (efektywnie 1620 MHz) dla pamięci RAM i 1400 MHz dla procesorów strumieniowych.
Cena wynosi około 240 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Serce karty GeForce 9500 GT składa się z 313 mln tranzystorów. NVIDIA zastosowała w nim 32 zunifikowane procesory strumieniowe, 8 jednostek ROP i tyle samo TMU. Liczby te na tle konkurentów może nie budzą podziwu, ale firma Foxconn nieco podkręciła swego 9500 GT, co będzie miało wpływ na wyniki. Standardowe (zalecane przez NV) parametry pracy kart z chipami GeForce 9500 GT, to 550 MHz dla GPU, 800 MHz dla MEM i 1375 MHz dla SP. W trybie 2D taktowanie rdzenia było automatycznie obniżane do 200 MHz. Warto zaznaczyć, że GF 9500 GT występuje z różnymi typami pamięci operacyjnej: 256/512 MB pamięci w modułach GDDR2 lub GDDR3. Interfejs to zawsze 128 bitów. Nasza karta dysponowała pamięcią 256 MB GDDR3. Taka ilość powinna być wystarczająca dla niewyśrubowanych detali graficznych i niskich rozdzielczości (1024x768).
GeForce 9500 GT sprzętowo obsługuje standard DirectX 10.0 (shader Model 4.0) oraz OpenGL 2.1. Dzięki silnikowi PureVideo 2.0 otrzymujemy sprzętową akcelerację odtwarzania filmów HD. Kartę możemy łączyć w pary dzięki technologii SLI. Maksymalny pobór przez kartę wynosi około 50 W.
(kliknij, aby powiększyć)
Pudełko karty było niewielkich wymiarów. Zresztą, większe zupełnie nie było potrzebne. Standardowe wyposażenie to jedynie instrukcja obsługi, płyta ze sterownikami, przejściówka DVI->D-Sub oraz przewód HDTV.
(kliknij, aby powiększyć)
Od strony wizualnej karta Foxconn GeForce 9500 GT 256 MB nie zaskakuje niczym specjalnym. Dobrze jednak, że w przypadku układów graficznych wygląd nie wpływa na wydajność :-). Powierzchnia laminatu karty została pokryta brązowym kolorem, co niezbyt dobrze prezentuje się na tle złotego radiatora. Na uwagę zasługuje bardzo niska waga karty oraz jej gabaryty. Nie będzie żadnego problemu z montażem karty w komputerze (co czasami bywa przy topowych akceleratorach).
(kliknij, aby powiększyć)
Śledź karty obfituje w wyjścia TVOut, DVI oraz D-Sub.
(kliknij, aby powiększyć)
Rdzeń graficzny chłodzony jest przez mały radiator z jeszcze mniejszym wentylatorkiem. Ten tandem sprawdza się całkiem przyzwoicie. W spoczynku GPU osiągało temperaturę 49-50 stopni; w grach - nie więcej niż 70 stopni. Pomimo braku jakichkolwiek radiatorów na kościach pamięci, są one częściowo schładzane przez wentylator. Należy przy tym zauważyć, iż praca malutkiego wentylatorka miała wysoką kulturę. Obojętnie czy to podczas przeglądania Internetu, oglądaniu filmów czy graniu - generowany hałas przez wentylator był bardzo mały. Plus dla karty.
Foxconn GeForce 9500 GT 512 MB
Do testów użyliśmy również kartę GF 9500 GT ale z 512 MB pamięci GDDR2. Akcelerator pracował z zegarami 600 MHz - rdzeń graficzny; 500 MHz (efektywnie 1000 MHz) - pamięć RAM; 1500 MHz - procesory strumieniowe.
Cena wynosi około 275 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Rdzeń graficzny to G96-300, produkowany w 65 nm i składający się z 314 mln tranzystorów. NVIDIA zastosowała w nim 32 zunifikowane procesory strumieniowe, 8 jednostek ROP i tyle samo TMU. Do starych i mało wymagających gier, karta ta dzięki niskiej cenie może być całkiem niezłym wyborem. Na pokładzie karty producent zastosował 512 MB pamięci w standardzie 128 bitów GDDR2. Częstotliwość taktowania, to jedynie 500 MHz. Ciekawe zatem, czy brat z 256 MB GDDR3 o taktowaniu 810 MHz wykaże się lepszą czy słabszą wydajnością - odpowiedź w dalszej części artykułu.
GeForce 9500 GT sprzętowo obsługuje standard DirectX 10.0 (shader Model 4.0) oraz OpenGL 2.1. Dzięki silnikowi PureVideo 2.0 otrzymujemy sprzętową akcelerację odtwarzania filmów HD. Kartę możemy łączyć w pary dzięki technologii SLI. Maksymalny pobór przez kartę wynosi około 50 W.
(kliknij, aby powiększyć)
Pudełko oraz wyposażenie nie różni się niczym od wersji karty z 256 MB. Oprócz akceleratora w pudełku znajdowały się: instrukcja obsługi, płyta ze sterownikami, przejściówka DVI-D-Sub oraz kabel HDTV.
(kliknij, aby powiększyć)
Foxconn GeForce 9500 GT 512 MB również ozdobiony został brązowym kolorem. W górnej części karty wyprowadzone zostało złącze SLI. Akcelerator pod względem wielkości nie odbiega od wcześniej opisanego brata z 256 MB - płytka pcb jest niewielka.
(kliknij, aby powiększyć)
Śledź karty wyposażony został w wyjścia: D-Sub, TVOut oraz DVI.
(kliknij, aby powiększyć)
W przypadku Foxconna 9500 GT 512 MB zastosowano układ chłodzący z dość sporym wentylatorem. Jak widać na zdjęciach jest to tzw. "bocznodmuchowiec". Powietrze przedmuchiwane jest przez żeberka radiatora w kierunku śledzia karty. Nie pokuszono się o żadne chłodzenie modułów pamięci (Hynix), choć z nawet podczas wytężonej pracy karty, pamięci nie nagrzewały się mocno. Również i ten system chłodzenia okazał się być bardzo kulturalny pod względem swojej pracy. Szum powietrza był ledwo słyszalny.
Sapphire Radeon 4650 512 MB
Pora na układy z konkurencyjnego obozu - AMD. Radeon 4650, to akcelerator skierowany na rynek najtańszych grafik. Nie znaczy to wcale, że architektura została doszczętnie pocięta i wykastrowana. Układ opiera się na rdzeniu RV730, produkowanym w 55 nm, składający się z 514 mln tranzystorów i zajmujący powierzchnię 145 mm2. Radeon 4650 pracował z częstotliwościami 650 MHz dla GPU i 900 MHz (efektywnie 1800 MHz) dla MEM. W trybie 2D, parametry te były automatycznie obniżane do wartości 165/250 MHz.
Niestety z tą kartą wynikła niemiła sytuacja, ponieważ w momencie wysłania jej do nas, producent miał w planach jej sprzedaż na naszym rynku. Natomiast dosłownie przed chwilą dostaliśmy informację, że jednak Sapphire nie będzie jej wprowadzał do swojej oferty. Wykonaliśmy jednak wszystkie testy i jako ciekawostkę dołączymy do pozostałych wyników kart. Sugerowana cena miała wynosić około 265 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Architektura rdzenia graficznego czerpie całymi garściami z rodziny HD 3000. Jak widzimy na powyższych schemacie, Radeon 4650 wykorzystuje 64 zunifikowane jednostki cieniowania mieszczące się w 8 blokach. Przy czym każda jednostka jest w stanie wykonać do pięciu operacji na cykl zegara. Ponadto karta charakteryzuje się 32 jednostkami teksturującymi TMU oraz 8 modułami RBE.
Podobnie jak w przypadku tanich GeForce 9500 GT, również i Radeon 4650 ma do dyspozycji tylko 128 bitowy interfejs pamięci RAM. Radeon 4650 występuje z różnymi rodzajami pamięci: 512 MB DDR2 oraz 512 MB GDDR3. Nasz układ miał na pokładzie ten drugi rodzaj.
Układ wspiera środowisko DirectX 10.1 (Shader Model 4.1) oraz OpenGL 2.1. Ponadto występuje obsługa technologii CrossFireX (do 4 GPU naraz). HD 4650 wykorzystuje moduł UVD2 umożliwiający dekodowanie materiału wideo o wysokiej rozdzielczości.
Według AMD, maksymalny pobór przez Radeona 4670 wynosi około 60 W.
(kliknij, aby powiększyć)
Akcelerator mieścił się w małym pudełku z tajemniczą wojowniczką na okładce. Wewnątrz, oprócz Radeona 4650 znalazły się: płyta CD ze sterownikami, instrukcja obsługi, przejściówka DVI->D-Sub, przejściówka DVI->HDMI oraz przewód HDTV.
(kliknij, aby powiększyć)
Karta została pomalowana na niebieski kolor (bardzo charakterystyczny dla Sapphire). W oczy rzuca się w dużym stopniu zagospodarowana powierzchnia płytki pcb po obydwóch jej stronach. Praktycznie nie występują puste miejsca, wszędzie występują ścieżki bądź elektronika. Sapphire Radeon 4650 podobnie jak GeForce 9500 GT, ma niewielkie wymiary oraz niską wagą. Karta jest zgodna z technologią CrossFire, nie ma problemu z połączeniem jej z innym Radeonem. Akcelerator w komputerze zajmuje tylko jeden slot.
(kliknij, aby powiększyć)
Śledź karty został wyposażony w dwa wyjścia DVI, jedno TVOut.
(kliknij, aby powiększyć)
Również Sapphire zastosował "bocznodmuchowca". Wentylator przepycha chłodne powietrze przez żeberka aluminiowego radiatora w kierunku śledzia. Niestety chłodzenie nie należy do najcichszych. O ile w trybie 2D w zupełności nie przeszkadza, o tyle w grach, gdy karta rozgrzeje się - szum powietrza może uprzykrzać życie. Chłodzeniu nie podlegają moduły pamięci. Szkoda, albowiem pracują one z zegarem 900 MHz (efektywnie 1800 MHz) i pod obciążeniem są gorące.
Sapphire Radeon 4670 512 MB
Karta bazuje na tym samym rdzeniu graficznym, co Radeon 4650, czyli RV730. Tworzony w technologii 55 nm znajduje się w nim 514 mln tranzystorów. Cały chip zajmuje powierzchnię 145 mm2. Częstotliwość taktowania naszej karty była zgodna z zaleceniami AMD, czyli 750 MHz dla procesora graficznego i 1000 MHz (efektywnie 2000 MHz) dla pamięci operacyjnej.
Cena wynosi 300 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Architektura rdzenia graficznego czerpie całymi garściami z rodziny HD 3000. Jak widzimy na powyższych schemacie, Radeon 4670 wykorzystuje 64 zunifikowane jednostki cieniowania mieszczące się w 8 blokach. Przy czym każda jednostka jest w stanie wykonać do pięciu operacji na cykl zegara. Ponadto karta charakteryzuje się 32 jednostkami teksturującymi TMU oraz 8 modułami RBE.
Podobnie jak w przypadku tanich GeForce 9500 GT i HD 4650, również i Radeon 4670 ma do dyspozycji tylko 128 bitowy interfejs pamięci RAM. Karty te dostępne są z pamięciami 512 MB GDDR3 (1000 MHz) oraz 1024 MB GDDR3 (900 MHz). W przypadku naszego sampla testowego, było to 512 MB.
Układ wspiera środowisko DirectX 10.1 (Shader Model 4.1) oraz OpenGL 2.1. Ponadto występuje obsługa technologii CrossFireX (do 4 GPU naraz). Ponadto HD 4650 wykorzystuje moduł UVD2 umożliwiający dekodowanie materiału wideo o wysokiej rozdzielczości.
Według AMD, maksymalny pobór przez Radeona 4670 wynosi około 75 W.
(kliknij, aby powiększyć)
Karta została umieszczona w dość sporym pudełku, w którego wnętrzu znalazł się szereg dodatków. Na uwagę zasługuje oprogramowanie Cyberlink: PowerDVD oraz DVD Suite. Ponadto umieszczono płytę ze sterownikami, instrukcję obsługi, przejściówkę DVI-D-Sub, mostek CrossFire oraz przewód HDTV.
(kliknij, aby powiększyć)
Sapphire Radeon 4670 zajmuje w komputerze jeden slot. Wymiary płytki drukowanej są identyczne jak niższym modelu - HD 4650. Również elektronika została rozmieszczona na całej powierzchni karty. Moduły pamięci (Hynix) zostały zamontowane po obydwu stronach akceleratora.
(kliknij, aby powiększyć)
Karta została wyposażona w dwa wyjścia DVI, jedno TVOut.
(kliknij, aby powiększyć)
Układ chłodzący wykorzystuje tą samą konstrukcję, jak w HD 4650. Duży, czarny wentylator dmucha w kierunku aluminiowych żeberek, schładzając je w ten sposób. Przy czym powtarza się sytuacja z generowanym hałasem. W spoczynku wentylator jest cichy, natomiast w grach wyraźnie hałasuje, co wielu może przeszkadzać.
Palit 9600 GT 512 MB
GeForce 9600 GT to nieco inna liga, niż nisko budżetowe 9500 GT i 4650. Różni się od nich nie tylko samą architekturą wewnętrzną GPU, ale i rodzajem pamięci operacyjnej. GF 9600 GT, to jedna z lepiej sprzedających się kart NVIDII. Akcelerator miał (i nadal ma) niezłe wzięcie dzięki dobremu stosunkowi ceny do wydajności. Karta bazuje na chipie G94, który produkowany jest w technologii 65 nm. Wewnątrz zaszyto 505 mln tranzystorów. Powierzchnia rdzenia wynosi 238 mm2.
Wewnątrz GPU znajdują się 64 jednostki cieniowania. Zostały one przydzielone do czterech bloków, w każdym po 16 SP. Współdzielą one miejsce z jednostkami TMU - po 8 na każdy blok; w sumie 32. Ponadto GeForce 9600 GT dysponuje 16 jednostkami ROP. Karta ma do dyspozycji 512 lub 1024 MB pamięci operacyjnej GDDR3 256 bitów. Nasz układ dysponował 512 MB pamięci, taktowanej zegarem 900 MHz (efektywnie 1800 MHz).
GeForce 9600 GT charakteryzuje się pełnym wsparciem dla DirectX 10.1 (Shader Model 4.0) oraz OpenGL 2.1. Dzięki silnikowi PureVideo 2.0 otrzymujemy sprzętową akcelerację odtwarzania filmów HD. Kartę możemy łączyć w pary dzięki technologii SLI.
Karta pobiera maksymalnie około 95 W. Cena wynosi około 355 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Standardowe wyposażenie karty obejmuje instrukcję obsługi, płytę ze sterownikami, pełną wersję gry Tomb Raider: Anniversary, przejściówkę DVI->D-Sub, przewód zasilający kartę, kabelek SPDIF oraz kabelek optyczny SPDIF.
(kliknij, aby powiększyć)
Laminat karty został pokryty zielonym kolorem - charakterystycznym dla układów GeForce u Palita. Na śledziu akceleratora znalazły się złącza: DVI, D-Sub, SPDIF, Display Port oraz HDMI. Całkiem nieźle, ponieważ nieczęsto produkty lepszych marek mogą pochwalić się tak rozbudowanym śledziem. Z racji dość rozbudowanego układu chłodzącego, karta zajmuje w obudowie komputera dwa miejsca. Cała konstrukcja wygląda ciekawie, choć szkoda, że nie producent nie zdecydował się na chłodzenie sekcji zasilania karty."
(kliknij, aby powiększyć)
Układ chłodzący, to ogromny, aluminiowy radiator pomalowany na złoty kolor. Po środku niego znajduje się spory wentylator, który przedmuchuje żeberka radiatora. Całość może nie wygląda zbyt okazale, ale w praktyce spisuje się znakomicie. Wydajność modułu chłodzącego jest bardzo wysoka, jak również nie można się przyczepić do generowanego hałasu przez wentylator. Zarówno w trybie 2D, jak i 3D jest cicho.
Radeon 3870 512 MB
Radeon HD 3870 znajduje się w tym samym segmencie cenowym, co GeForce 9600 GT, dlatego nie mogło go zabraknąć w porównaniu. Karta została oparta na rdzeniu RV670, który produkowany jest w 55 nm i składający się z 666 mln tranzystorów. Powierzchnia chipu wynosi 190 mm2. Akcelerator który mieliśmy w testach pracował zgodnie z zaleceniami AMD, czyli rdzeń - 775 MHz i pamięć operacyjna (moduły GDDR4) - 1125 MHz. W trybie 2D, karta pracuje z zegarami 300/1125 MHz.
Cena wynosi 360 zł.
(kliknij, aby powiększyć)
Radeon 3870 charakteryzuje się 64 jednostkami cieniowania, gdzie każda może wykonać do pięciu operacji na jeden cykl zegara; 16 modułami RBE oraz tylko 16 TMU. W odróżnieniu od układów GeForce, Radeony nie mają oddzielnego (wyższego) taktowania procesorów strumieniowych, dlatego też pracują one z identyczny zegarem, jak GPU. W przypadku HD 3870 jest to 775 MHz. Pamięć operacyjna występuje w ilościach 512 lub 1024 MB w modułach GDDR4.
Układ wspiera środowisko DirectX 10.1 (Shader Model 4.1) oraz OpenGL 2.1. Ponadto występuje obsługa technologii CrossFireX (do 4 GPU naraz). Ponadto HD 4650 wykorzystuje moduł UVD+ umożliwiający dekodowanie materiału wideo o wysokiej rozdzielczości.
Karta maksymalnie pobiera około 105 W.
(kliknij, aby powiększyć)
Karta została nam dostarczona przez biuro AMD, do czynienia mieliśmy z "gołym" samplem testowym, bez pudełka ani wyposażenia.
Radeon HD 3870 wygląda na pierwszy rzut oka dość potężnie, zwłaszcza mając na uwadze fakt, że to produkt za około 340 zł. Powierzchnia karty, jak też układ chłodzenia są koloru czerwonego, co może niektórych bić po oczach :-). Cooler jest duży i waży swoje, przez co należało zastosować dodatkowe mocowanie na rewersie karty.
(kliknij, aby powiększyć)
Śledź karty został wyposażony w dwa wyjścia DVI i jedno TVOut.
(kliknij, aby powiększyć)
Ze względu na wysokie parametry pracy karty, musiano zastosować wydajne chłodzenie. A wydajność nie zawsze idzie w parze z kulturą pracy. W przypadku Radeona HD 3870 moduł chłodzący bazuje na aluminiowym radiatorze z ciepłowodami oraz dużym wentylatorem. Karta rozgrzewa się bardzo mocno, przed wyjęciem jej z komputera należy pamiętać aby odczekać chwilę, aż radiatory ostygną. W przeciwnym razie poparzenie palców - murowane. Sam wentylator pracuje relatywnie cicho, ale tylko w trybie 2D. Gdy tylko uruchomimy jakąkolwiek grę, czerwona turbina budzi się do życia wyraźnie warkocząc.
Testy
Konfiguracja komputera testowego:
- Procesor: Intel Core E6700 @ 3.3 GHz @ redakcyjny
- Płyta główna: Foxconn X38A @ redakcyjna
- Pamięć operacyjna: GSKILL 2x2 GB DDR2-800 @ Reactor.pl
- Zasilacz: Amacrox 550 W @ Reactor.pl
- HDD: Samsung HD403LJ @ redakcyjny
- Monitor: NEC 2470WVX @ NEC Poland
Użyte sterowniki:
- Karty Radeon - Catalyst 8.12
- Karty GeForce - ForceWare 180.48
System: Windows Vista x32 Ultimate PL SP1. O jakości obrazu informujemy przy każdej grze z osobna. Zazwyczaj były to ustawienia maksymalne lub średnie.
Wyniki
Podsumowanie wyników:
- 3DMark06 - Radeony 4650/4670 wyraźnie przed podkręconymi GeForce 9500 GT. Również Radeon 3870 uzyskał niewielką przewagę nad konkurentem - 9600 GT.
- Assassin's Creed - Radeon 3870 wyraźnie na prowadzeniu, choć wydajność układów GeForce 9600 GT i Radeon 4670 również stoi na przyzwoitym poziomie. Całkiem niezłą wydajność obserwujemy na HD 4650. Niestety obydwa GF 9500 GT prezentują niską wydajność.
- Bioshock - GeForce 9600 GT w 1024x768 wyraźnie na prowadzeniu, po przejściu do 1280x1024 jego przewaga nad HD 3870 zmniejsza się. W 1024x768 zaskakuje wysoka wydajność Foxconna 9500 GT 256 MB GDDR3 - niestety w 1280x1024 zapał opada. Radeony 4650/4670 mniej więcej po środku stawki.
- Crysis - Ponownie HD 3870 i GF 9600 GT idą łeb w łeb. Tuż za nimi plasują się ze świetnymi wynikami HD 4650 i HD 4670.
- Call of Juarez - Radeon 3870 na niezagrożonej pierwszej pozycji. Całkiem niezła wydajność HD 4670, którego w 1280x1024 dogadania GeForce 9600 GT. Dwa GF 9500 GT na szarym końcu.
- Call of Duty 4 - Radeon 3870 i GeForce 9600 GT prezentują podobny poziom wydajności. Radeony 4650/4670 po środku, zaś GeForce 9500 GT standardowo już na końcu.
- Devil May 4 - GF 9600 GT na wyraźnym prowadzeniu. Tuż za nim Radeon 3870, HD 4650/4670 i na końcu obydwa 9500 GT. Trzeba przyznać, że karty NV dają sobie tutaj nieźle radę.
- Far Cry 2 - Radeon 3870 na prowadzeniu, tuż za nim GF 9600 GT. Całkiem niezła wydajność na karcie HD 4670 - depcze po piętach droższemu 9600 GT. GF 9500 GT ponownie nie uzyskują zadowalających wyników.
- NFS: Undercover - Pomimo średnich detali, gra ma wysokie wymagania. Zaskakuje wygrana HD 4670! Tuż za nim GF 9600 GT i HD 4650. Następnie HD 3870, który jest niewiele szybszy od GF 9500 GT. Czyżby AMD zapomniało o optymalizacji sterowników dla tej karty?!
- Sega Rally - GeForce 9600 GT, Radeon 3870 i Radeon 4670. To najszybsze karty w naszym zestawieniu. Karty GeForce 9500 GT jednak pozwalają na komfortową grę w 1280x800.
- STALKER Clear Sky - Ogromne wymagania sprawiły, że najtańsze karty nie radzą sobie z płynną animacją, nawet w średnich detalach. Jedynie GeForce 9600 GT w 1024x768 pozwala na w miarę komfortową grę. Radeon 3870 przed HD 4650/4670.
- RaceDriver: Grid - Prowadzenie HD 3870. Następnie GF 9600 GT i HD 4670. Na Foxconnie 9500 GT 256 MB nie był dostępny tryb 1680x1050, stąd brak wyniku.
- World In Conflict - GeForce 9600 GT i Radeon 3870 osiągają porównywalne wyniki. Nieco z tyłu plasują się HD 4670 i HD 4650. Dwójka GF 9500 GT ponownie na końcu.
- X3 Terran Conflict Rolling - Radeony radzą sobie znacznie lepiej niż konkurencyjne GeForce. Wydajność na układach GeForce 9500 GT jest bardzo niska.
Podkręcanie, temperatury, hałas
Do podkręcania standardowo już użyliśmy najnowszej wersji programu RivaTuner. Stabilność badaliśmy w 3DMarkach oraz kilku grach (CoD4, Crysis, STALKER, RaceDriver: Grid). Poniżej wyniki naszych prób podkręcania oraz rezultaty w wybranych tytułach 3D.
Oto rezultaty:
- Foxconn GeForce 9500 GT 256 MB GDDR3 z 560/810 MHz na 700/885 MHz
- Foxconn GeForce 9500 GT 512 MB DDR2 z 600/500 MHz na 735/515 MHz
- Sapphire Radeon 4650 512 MB z 650/900 MHz na 690/990 MHz
- Sapphire Radeon 4670 512 MB z 750/1000 MHz na 770/1130 MHz
- Palit 9600 GT 512 MB z 650/900 MHz na 760/1030 MHz
- Radeon 3870 512 MB z 775/1125 MHz na 860/1240 MHz
O ile w topowych kartach graficznych, głośny system chłodzący można wybaczyć, pod warunkiem wysokiej wydajności, o tyle w low-endowych produktach - już nie bardzo. Pamiętajmy, że nabywcy kart z tego segmentu nie zawsze zwracają uwagę na wydajność, a również inne atrybuty, jak kultura pracy modułu chłodzącego, wsparcia dla dekodowania materiału w wysokiej rozdzielczości, czy też wyposażenia dodatkowego. Czasami potrzebna jest nam karta, która będzie wyświetlała jedynie obraz 2D, bo akurat użytkownik będzie jedynie słuchał muzyki, oglądał filmy czy przeglądał Internet. Nie sposób więc, aby wentylator karty hałasował, a sama układ graficzny rozgrzewał się do astronomicznych temperatur.
Poniżej przedstawiamy wyniki z pomiaru rozgrzewania się testowanych akceleratorów oraz krótkiej notki na temat hałasu.
Jeśli chodzi o tryb spoczynku, to niekwestionowanymi liderami są tutaj Radeony 4650 i 4670 ze wskazaniem na tego pierwszego. Karty te są chłodne. Całkiem nieźle prezentuje się tutaj karta GeForce 9600 GT z chłodzeniem Palita. Najcieplejszy jest niestety Radeon 3870. Również Foxconny 9500 GT nie grzeszą wydajnością.
Pod obciążeniem karty, sytuacja częściowo zmienia się. Palit 9600 GT wychodzi na prowadzenie. Następnie plasują się HD 4650 i 4670. Foxconny 9500 GT osiągają już 70 stopni, a rekordzistą jest Radeon 3870 - blisko 90 stopni. Oczywiście teraz, podczas zimy, osiągane temperatury przez HD 3870 mogą być zaletą - dodatkowe źródło ciepła w pokoju :-).
Najmniej komfortowe jest chłodzenie karty HD 3870, głośne i mało wydajne. Schładzacze na Foxconnach są bardzo cichymi konstrukcjami, niestety nie idzie to w parze z wydajnością. Jednak do komputera, gdzie nie będziemy używać gier - są idealnymi układami. Radeony 4650/4670 posiadają ciche konstrukcje, ale tylko w trybie 2D. W grach mogą przeszkadzać. Ze względu na niezbyt wysokie temperatury w 2D i 3D, można pobawić się tweakerem do regulacji obrotów wentylatora. Najbardziej optymalną konstrukcją systemy chłodzącego ma Palit. Wydajność i cisza idą tutaj w parze. Brawo dla producentów.
Podsumowanie
Jak widać często pomijany przez redakcje segment najtańszych akceleratorów graficznych zawiera kilka perełek. Ale od początku...
GeForce 9500 GT to najsłabsza konstrukcja w naszym zestawieniu. Nie ma co się jednak dziwić, ponieważ w rzeczywistości jest to stary GeForce 8600 GT. Jego wydajność nawet w dniach premiery była mocno krytykowana, a karta nigdy nie była polecana dla "gierkowiczów". Nie mniej jednak GeForce 9500 GT w wersjach z 512 MB DDR2 kosztuje około 200 zł i dla osób, które w ogóle nie grają - może być ciekawą konstrukcją. My testowaliśmy nieco podrasowane konstrukcje przez Foxconna. GeForce 9500 GT 256 MB GDDR3 jest zazwyczaj szybszy niż model z 512 MB DDR2. Różnica w częstotliwości taktowania wynosiła około 300 MHz (efektywnie 600 MHz), co wzięło przewagę nad różnicami w pojemności RAM. Zresztą, w trybach 1024x768, 256 MB jest w zupełności wystarczającą ilością. Zaletami testowanego Foxconna 9500 GT 256 MB GDDR3 jest z pewnością bardzo cichy system chłodzenia, małe gabaryty akceleratora oraz niezłe właściwości O/C.
Nie polecamy modelu Foxconn 9500 GT 512 MB DDR2. Karta ze względu na niską częstotliwość taktowania pamięci operacyjnej okazała się wolniejsza od modelu z 256 MB GDDR3.
Całkiem nieźle sobie poradził Radeon 4650 512 MB z pamięciami GDDR3. W ofercie sprzedających sporo jest modeli z gorszymi modułami - DDR2 i bez overclockingu. Jak widać jednak, Sapphire poprzez zastosowanie lepszych kości i podkręcając ją mógł mieć w ofercie całkiem ciekawy produkt. Szkoda, że taki akcelerator nie będzie dostępny w Polsce. Dla przypomnienia, według AMD, Radeon 4650 powinien pracować z parametrami 600/500 MHz, u Sapphire jest: 650/900 MHz. To pozwoliło na zbliżenie się w niektórych grach do droższego Radeona 4670. Ten dostępny jest od około 290 zł, zaś opisywany w niniejszym artykule Sapphire - 300 zł. Karta wypadła bardzo dobrze - zwłaszcza na tle droższych GF 9600 GT i HD 3870.
Stara gwardia odwiecznych rywali: HD 3870 i GF 9600 GT wypada bardzo porównywalnie. Jak zwykle wiele zależy od konkretnej gry. Trzeba jednak przyznać, że na minus w Radeonie 3870 działa wysokie wydzielanie się ciepła, oraz głośne (referencyjne) chłodzenie. Również po overclockingu karta niezbyt ochoczo przyspiesza - na tym polu GeForce 9600 GT wypada lepiej. Dodatkowe służą mu i karta wyraźnie przyspiesza.
Jak widać, każdy może znaleźć coś dla siebie. Chyba najbardziej opłacalnym jest Sapphire Radeon 4670. Nie kosztuje majątku, ma niezłe wyposażenie i wystarcza do niskich rozdzielczości i średnich detali graficznych. Szkoda tylko, że chłodzenie karty bywa nieznośne w trybie 3D. Natomiast dla tych, którzy pragną nieco wyższej wydajności i mają zamiar podkręcić układ graficzny, Palit 9600 GT stanowić może udany zakup. Karta po overclockingu wyraźnie przyspiesza, a przy tym wentylator nie urywa nam uszu. Również polecamy.
Sprzęt dostarczyli: Foxconn, Sapphire, AMD.
|