TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Granie za grosze - test 6 kart 240-360 zł |
|
|
|
Granie za grosze - test 6 kart 240-360 zł Autor: KamilM | Data: 19/12/08
| Nasze ostatnie artykuły poświęcone były układom graficznym ze średniej i wyższej półki cenowej. Przeznaczyć 500 czy 700 zł na akcelerator graficzny mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Dlatego dziś zajęliśmy się segmentem kart graficznych kosztujących około 240-360 zł. Przetestowaliśmy karty graficzne wykorzystujące układy: Radeon 4650, Radeon 4670, Radeon 3870, GeForce 9500 GT (w dwóch wersjach) oraz GeForce 9600 GT. Do testów wykorzystaliśmy m.in. kilka świeżo wydanych gier i benchmarków. Sprzęt dostarczyły firmy: Foxconn, Sapphire, AMD - a platformę uzupełnił sklep komputerowy Reactor.Pl. Zapraszamy! |
|
Wprowadzenie
Poszukując optymalnej karty graficznej, kosztującej niewielkie pieniądze należy mieć na uwadze, iż nie podoła ona w wysokich rozdzielczościach obrazu, w maksymalnych detalach graficznych, czy pełnoekranowemu wygładzaniu. A właśnie tego często wymagają kupujący: "szybka, oszczędna i tania". W przypadku akceleratorów graficznych trudno o znalezienie takiego produktu. Zdarzają się jednak czasami karty o bardzo dobrym stosunku ceny do wydajności. Dziś przygotowaliśmy mini przegląd stosunkowo tanich układów graficznych. Wśród nich znalazły się ostatnie nowości AMD, czyli Radeony HD 4650 i HD 4670; NVIDII, czyli GeForce 9500 GT (który w zasadzie jest przemianowanym GF 8600 GT) oraz nieco starsze, ale występujące w atrakcyjnych cenach: HD 3870 i GF 9600 GT. Te dwa ostatnie dostępne są od bardzo wielu miesięcy na rynku, a mimo to znajdują odbiorców. Nie mogło więc ich zabraknąć jako punkt odniesienia do znacznie tańszych GF 9500 GT i HD 4650/4670.
W przypadku tańszych akceleratorów należy liczyć się z dość dużymi uproszczeniami w architekturze wewnętrznej GPU; w ilości pamięci operacyjnej, a także w węższej magistrali pamięci. Radeony HD 4650/4670 mają do dyspozycji jedynie 128 bitowy interfejs pamięci operacyjnej. Zaletą jednak jest GPU zawierający 64 jednostki cieniowania - dokładnie tyle samo, jak starszy HD 3870. Ten z kolei szczyci się 256 bitowymi pamięciami. Ciekawe więc, jak rodzaj pamięci RAM wpłynie na wydajność. W przypadku GeForce 9500 GT, NVIDIA uprościła nie tylko magistralę pamięci (128 bitów), ale i "pogrzebała" w architekturze - układ dysponuje tylko 32 procesorami strumieniowymi.
Zważywszy na fakt, że karty nie dysponują dużymi mocami obliczeniowymi i są skierowane dla najmniej zasobnych w gotówkę, przygotowaliśmy testy w niskich rozdzielczościach. Zazwyczaj badaliśmy akceleratory w rozdzielczościach 1024x768 oraz 1280x1024. Jest jednak kilka tytułów, gdzie nawet najtańsze GF 9500 GT dawały sobie radę w 1680x1050. Wszystkie karty przetestowaliśmy na najnowszych sterownikach dostępnych w dniu testów. Dla kart GeForce były to ForceWare 180.48, zaś dla kart Radeon - Catalyst 8.12.
Liczby liczbami, przekonajmy się jednak, jak to wszystko wpłynie na wydajność w grach. Poniżej tabelka zawierająca przetestowane karty, a w dalszej części opisy przetestowanych modeli kart oraz najważniejsze - wyniki w grach.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|