Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Recenzja Shadowrun Returns - RPG z Kickstartera
    

 

Recenzja Shadowrun Returns - RPG z Kickstartera


 Autor: Przemysław Rel | Data: 07/08/13

Recenzja Shadowrun Returns - RPG z Kickstartera''Staroszkolne'' gry RPG dostępne jedynie na komputery stacjonarne nie są atrakcyjne dla wielkich wydawców, znanych z hitowych produkcji. Wtedy ktoś wpadł na pomysł, że zamiast bezskutecznie prosić się o sfinansowanie projektu... można spróbować zebrać pieniądze od samych fanów. Dzięki tej inicjatywie oraz stronie Kickstarter udało się odnieść sukces: wiele pomysłów nie tylko zdobyło niezbędny budżet, ale został on nierzadko znacznie przekroczony. Pierwszą większą grą RPG sfinansowaną w ten sposób, która ujrzała światło dzienne jest Shadowrun Returns. Czy spełniła oczekiwania?

Co to jest Shadowrun w ogóle?

Shadowrun to tytuł, który wielu fanom RPG – nie tylko komputerowym – powinien być znany. Choć zdecydowanie mniej popularna od chociażby Dungeons & Dragons, papierowa edycja wydawana jest od 1989 roku, a w 2012 zaproponowano piątą wersję reguł rozgrywki. W międzyczasie wydawane były również gry komputerowe, które pojawiły się one przede wszystkim na konsolach – na SNES i Sega Mega Drive. Najpopularniejsza była pierwsza odsłona dostępna na konsoli Nintendo (1993), do której w pewnym stopniu nawiązuje Shadowrun Returns.

W 2007 roku wydana została kolejna gra pod tym tytułem – tym razem była to... sieciowa strzelanka pierwszoosobowa. Była to także jedna z pierwszych produkcji, która wymagała systemu operacyjnego Windows Vista w wersji dla PC, co udało się szybko obejść wykazując, że została ona sztucznie ograniczona, by nie działać pod kontrolą starszych wersji „okienek”. Gra nie spotkała się ze zbyt dobrym odbiorem – w recenzjach uzyskiwała bardzo przeciętne oceny, a fani wszechświata Shadowrun po prostu oczekiwali czegoś innego.


Producent gry Shadowrun z 2007 roku przyznaje się do błędu

W 2007 roku Jordan Weisman, jeden z twórców Shadowrun, nabył prawa autorskie do tytułu i od tego momentu zaczął myśleć nad stworzeniem „porządnej” gry komputerowej. Potrzebował, oczywiście, pieniędzy na sfinansowanie swojego pomysłu... Na stronie Kickstarter nowo powstałe studio Harebrained Schemes poprosiło o 400 000 USD. W ciągu 28 godzin kwota ta została przekroczona i ostatecznie zdobyto blisko 2 miliony dolarów.

Gra została wydana 25 lipca 2013 i dostępna jest jedynie na platformie Steam (warunki licencji Shadowrun wymuszają na twórcach dystrybucję gry z jakimś zabezpieczeniem DRM) w wersjach dla Windows od Mac OS. Planowane na nieco późniejszy termin są wersje dla Linuksa oraz tabletów iPad i bazujących na systemie Android.

Gra natychmiast znalazła się na pierwszym miejscu cotygodniowego rankingu najlepiej sprzedających się gier na Steam.

O co chodzi w Shadowrun? W dużym skrócie: na pierwszy rzut oka jest to typowy, cyberpunkowy świat przyszłości, w którym rządzą megakorporacje... niby nic oryginalnego, ale we wszechświecie gry doszło do czegoś jeszcze: w pewnym momencie do życia powróciła magia, smoki, a noworodki zaczęły przypominać trolle, elfy i inne mityczne rasy. Gracz wciela się w rolę tzw. shadowrunnera, czyli osobę zajmującą się zadaniami, które muszą być wykonane dyskretnie, jak chociażby wykradzenie jakiegoś sekretu konkurencyjnej korporacji, porwania i tym podobne – codzienność.

poprzednia strona (Co to jest Shadowrun w ogóle?)    -   następna strona (Jak się w to gra?)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Recenzja Shadowrun Returns - RPG z Kickstartera
 
 » Co to jest Shadowrun w ogóle?
 » Jak się w to gra?
 » Oprawa audiowizualna
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »