TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Test Pentium4 3,06 GHz Hyper-Threading |
|
|
|
Test Pentium4 3,06 GHz Hyper-Threading Autor: Lancer | Data: 03/12/02
|
|
Testy Pentium4 3,6 GHz
Sprzęt do testów dostarczyły firmy:
W tym roku Quake3 obchodzi już trzecie urodziny i powoli traci na skuteczności jako benchmark. Umiejętność korzystania z dobrodziejstw Hyper-Threading jest mocno ograniczona. Gra nie wyciąga większych korzyści z możliwości jakie daje procesor. W trybie wysokich detali różnica już w ogóle nie istnieje.
Oparty na tym samym co Q3 silniku test z gry Wolfeinstain już trochę inaczej zareagował. Co dziwne okazało się, że przy wyższym poziomie detali różnica na korzyść procesora z aktywnym HT jest mocniej zauważalna, aczkolwiek niemal nie istotna w rzeczywistości.
Commanche nie potrafi skorzystać wcale w innowacyjnej technologii procesora. Włączenie Hyper-Threading nic nie daje.
Tym razem ponownie mamy przykład testu operującego w ramach jednego wątku, a nie potrafiącego rozdzielić zadań między "dwa" procesory.
DroneZ zachował się podobnie jak Wolf. Największą korzyść czerpie przy wysokim poziomie szczegółowości sceny 3D.
AquaMark korzysta z możliwości DirectX 8.0 i jak widać całkiem nieźle potrafi zaopiekować się dodatkowymi jednostkami wykonawczymi procesora Pentium4. Dodatkowa moc nie daje jednak znakomitej przewagi, ale pewien wzrost jest zauważalny i różnica dochodzi do niemal 8%.
3D Mark2001 (kliknij)
3D Mark skorzystał z trybu SMT w stosunkowo ograniczony sposób. Różnice między dwoma trybami nie powalają.
Program składający się z wielu różnych aplikacji, których składowa daje sumaryczny wynik w dwóch kategoriach. Nawet typowo użytkowe aplikacje potrafią poprawić nieco komfort pracy dzięki możliwościom HT.
Czas obróbki pliku graficznego skrócił się na procesorze korzystającym z trybu SMT. 10% przewaga zaczyna być warta uwagi.
Bardzo ciekawe są wyniki testu ze stajni "Szalonej Cebuli" (MadOnion). Sumaryczny wynik okazał się niższy w przypadku włączonego HT-minimalnie ale jednak. Jednak jak zauważyć można na trzech przykładach wyników cząstkowych przewagę ma procesor z aktywną współbieżnością wielowątkową. Cóż tu komentować wystarczy spojrzeć na wyniki testu "blit".
3D studio jest jednym z niewielu programów potrafiących doskonale wtopić się w architekturę SMP. Użycie dwóch procesorów może przyspieszyć rendering sceny 3D nawet o 100%, co jest naprawdę niezłym wyczynem. Powyższe wyniki jednoznacznie pokazują, że program potrafi podzielić wątki na dwa wykonywane równolegle. Nie dało to wcale 100% wzrostu wydajności, lecz zaledwie 10%. No cóż cudów nie należy się było spodziewać, przecież wciąż mamy do dyspozycji tylko 1 procesor. Mały trik jednak w postaci możliwości jednoczesnego wykonywania dwóch wątków pozwolił nieco przyspieszyć operację.
Cinema ma podobny charakter co program powyżej. Ciekawym jest test Raytracing występujący w dwóch podtestach-SP i MP. Ten drugi jednak aktywny jest dopiero jeśli posiadamy system wieloprocesorowy. Ponieważ system wykrył dwa procesory więc aktywny stał się i ostatni test. Po wyłączeniu Hyper-Threadingu test stał się nieaktywny. Wszystkie pozostałe testy wykazały wzrost wydajności. Nie jest jednak on duży i liczyć go można tylko w ułamkach punktów.
Specviewperf to test składających się z różnych scen 3D renderowanych przez różne podprogramy (mamy tu też scenę z3D studio). Wykazane różnice kolejny raz nie są duże, ale konsekwentne. Wahają cię od 1 do 6%.
Science mark to nazwa wskazująca na benchmark naukowy. Wersja 2.0. Wspiera on zarówno wielowątkowość jak i rozszerzenia SIMD procesora Pentium4 co znacząco skraca czas trwania testu. Szczególny wzrost występuje w ostatnim teście. Uruchomienia HT podniosło wydajność o 19%. Jak widać po teście Primordia nie zawsze wzrost jest aż tak duży. Wszystko zależy od typu aplikacji.
Przechodzimy do kompresji. Na początek konwersja audio do plików mp3. Możliwość wykorzystania wielowątkowości wychodzi na średnio udanym poziomie. Skrócenie kompresji wyniosło tylko 5s ale jednocześnie warto zauważyć, że aby osiągnąć podobny rezultat na klasycznym procesorze potrzebny byłby układ o 200MHz szybszy.
Kompresja pliku, ale tym razem nie audio a zbioru danych. Wielowątkowość zaaplikowana w3,06GHz procesorze Pentium skróciła czas kompresji pliku o 5s co wynikowo dało 4% szybsze działanie WinRAR'a na jednostce wyposażonej w HT.
Kompresja video przy wykorzystaniu kodeka DivX 5.02 pokazuje że wielowątkowość zaszyta w najnowszym układzie Intela działa :) Korzystając z jednostek wykonawczych w dwóch wykonywanych równolegle procesach program wykonujący kompresję z wynikowego pliku DVD vob do avi przyspieszył o niemal 18%. Teraz odkrywamy jak bardzo czas się liczy.
Na koniec pozostawiłem klasyczny test niskopoziomowy. Sandra w najnowszej edycji 2003 potrafi rozpoznać, a co ważniejsze skorzystać z Hyper-Threading. Wyniki możemy zobaczyć powyżej. Teoretyczna wydajność procesora znacząco wzrosła. Szybkość działania jednostki stałoprzecinkowej wzrosła o 52%! (pamiętajmy że pracuje ona w trybie DDR-czyli 6,12GHz!). Również inne testy wykazały spory wzrost.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|