TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | TEST: BFG NVidia GeForce 7900 GTX |
|
|
|
TEST: BFG NVidia GeForce 7900 GTX Autor: Kris | Data: 25/04/06
|
|
Testy
Battlefield 2: Pomiar na demonstracji gry w trybie wbudowanego benchmarka. Wyniki ściągane programem Fraps. Ustawienie filtrowania anizotropowego z poziomu sterowników.
Do 1280x1024AF nie dzieje się nic ciekawego. Karty nie są dociążone. Sterowniki i platforma ograniczają framerate. W 1600x1200AF Radeon zaczyna obniżać „loty” w stopniu większym, niż nowy GeForce, ale na stosunkowo stałym poziomie. W 2048x1536AF GeForce zaczyna wyraźnie słabnąć. Zaliczam zwycięstwo RX1900XTX.
Call of Duty 2: Pomiar za pomocą demka dday_tpu i wbudowanej procedury testowej (timedemo). Ustawienia na maksymalną jakość obrazu.
Sytuacja jakby odwrotna niż w poprzednim teście. GeForce zaczyna wcześniej słabnąć, ale powyżej 1600x1200AF Radeon nagle poddaje się. W najwyższym trybie jest remis, ale jak dla mnie ze wskazaniem na produkt nVidia pomimo wartości framerate.
Doom 3: Klasyczny test „timedemo demo1”. Ustawienie jakości „Ultra”. Najwyższy tryb wymaga ręcznej modyfikacji pliku konfiguracyjnego.
Zbliżone zachowanie kart niezależnie od trybu. GeForce ma nad Radeonem niewielką przewagę średniego framerate wynikającą z nieco lepszego dostosowania sterownika. Na punkty zwycięża GF7900GTX, choć realnie powinno się pisać o remisie.
FarCry: Skoro w poprzednich ustawieniach nie udało mi się „zajeździć” najmocniejszych kart, to postanowiłem dorzucić im kłodę w postaci HDR. Patch beta 1.4. Ustawienie HDR na wartość „7”. Poprzez ustawienie FSAA na wartość „2” można włączyć na kartach Radeon efekt FSAA (już oczywiście poza konkurencją). Wewnętrzna procedura testowa nie odzwierciedla realnego framerate. Wyniki można przyjmować jedynie porównawczo.
W odróżnieniu od wcześniejszych testów (starsze sterowniki), gdzie po pewnym czasie „różowy budyń” zalewał mi ekran GeForce’a tym razem w końcu mogłem pograć z HDR w bardzo „kulturalny”, choć niewątpliwie kosztowny (ceny kart) sposób. Różnice pomiędzy kartami niewielkie, ale zwycięstwo GF7900GTX nie budzi wątpliwości. Dla mnie jednak moralnie wygrał Radeon z uwagi na możliwość znaczącego polepszenia obrazu filtrowaniem „schodków”. Oczywiście kosztem zmniejszenia rozdzielczości. Do klasyfikacji zbiorczej użyję wyników z HDR.
F.E.A.R.: Tu w zasadzie nic nie zmieniłem. W obliczu potężnej dawki shaderów nawet najmocniejsze karty dostają czkawki w wyższych trybach. Pomiar za pomocą Fraps na początkowym odcinku demonstracyjnej wersji gry.
Obie karty bardzo nerwowo reagują na włączenie FSAA. Szczególnie GeForce. W przypadku tego ostatniego widać bardzo duży postęp w stosunku do możliwości poprzednika. Teraz mamy już niemal remis choć oczywiście odnotowuję minimalne zwycięstwo Radeona.
Half-Life 2 – Lost Coast: Test za pomocą nagranego demka z przejścia całego poziomu i wewnętrznych procedur gry (timedemo). Metoda implementacji efektu HDR umożliwia łączenie go z FSAA również w wypadku kart GeForce.
Całkiem bezpieczne zwycięstwo GeForce 7900GTX. Brawo. Czy ktoś jeszcze pragnie twierdzić, że to gra ATI?
LockOn – Modern Air Combat: Pomiar za pomocą Fraps w czasie lotu F-15 na małej wysokości.
Dzięki zwiększeniu ilości obiektów naziemnych i wprowadzeniu wyższej rozdzielczości udało się w końcu dociążyć karty. Wciąż jednak GF7900GTX ma pewną przewagę nad rywalem.
Need for Speed – Most Wanted: Pomiar za pomocą Fraps odcinka przejazdu gry w wersji demonstracyjnej. Nie udało mi się uruchomić trybu wyższego niż 1600x1200 AF więc dla zachowania spójności wprowadziłem niższy tryb.
Framerate praktycznie niemal cały czas „leży” na procesorze. Drobne różnice dopiero w najwyższym trybie. W zasadzie remis, choć na punkty minimalne zwycięstwo notuje GeForce. Niestety ta gra nie nadaje się do testów i pewnie w przyszłych recenzjach jej nie będzie. Muszę spróbować z inną nową „samochodówką”.
Oblivion: Bardzo mi zależało na testach w tej grze, ale muszę przyznać, że to co wykombinowałem, aby uzyskać powtarzalność wyników mnie samemu się niezbyt podoba. Gra losowo generuje ruchome fragmenty sceny, a do tego ma dużą zmienność framerate w zależności od rodzaju przetwarzanego obiektu. Po dłuższej walce udało mi się znaleźć maleńki fragment przejścia bohaterem na otwartym terenie, który daje na Fraps powtarzalny średni framerate. Dodatkowo, aby nie było wątpliwości co do różnic daję w nawiasach kwadratowych wynik statyczny po wgraniu save’a.
W notowanych dla potrzeb zbiorczego porównania wyników z FSAA wraz z trybem Radeon goni przeciwnika i w najwyższym osiąga nad nim przewagę. Framerate koszmarnie niski, a wyniki nieco dziwaczne choć faktycznie tak się zachowywała gra. Przy HDR trudno mi nawet je interpretować. Dorzucenie w sterowniku filtrowania w przypadku RX1900XTX nijak nie wpływa na niego, choć obraz faktycznie się polepsza. W zasadzie to właśnie powinno przesądzić o zwycięstwie karty ATI, ale w obliczu 20 fps nie ma się czym entuzjazmować. Więcej testów Obliviona nie będzie. No chyba, że ktoś przygotuje i zaszyje w grze odpowiednie procedury testowe.
Serious Sam 2: Gra w wersji demonstracyjnej. Pomiar za pomocą wbudowanego benchmarka własnoręcznie nagranego fragmentu walki na otwartej przestrzeni.
Nieco niższe wyniki występują w trybach z FSAA zamiast HDR więc to one będą brały udział w konkursie. Tym bardziej, że sam HDR specjalnie się nie rzuca się w oczy na otwartych przestrzeniach. FSAA kosztuje karty sporą moc. Szczególnie produkt nVidia. Wraz z trybem Radeon zmniejsza przewagę nad kartą GeForce i w najwyższym w końcu ją dopada. Oczywiście to tylko zabawa w liczby bo realnie odnotowuję remis. Dla trybów HDR lepszą propozycją jest karta ATI, z uwagi na połączenie tego efektu z filtrowaniem „schodków”.
Splinter Cell – Chaos Theory: Warunki testowe jak w poprzednich recenzjach. Wbudowany benchmark. Włączone wszystkie efekty.
Powyżej 1280x1024AF następuje dociążenie kart. Z pojedynku zwycięsko wyszedł Radeon, choć dopiero w najwyższym trybie da się odczuć różnicę w czasie gry.
The Chronicles of Riddick: Dedykowany programik testowy z własnym demkiem. Nieprzypadkowo wybrany, bardzo obciążający fragment gry.
W obliczu efektów wykorzystujących UltraShadow via OpenGL karta ATI nie ma żadnych szans. Spektakularne zwycięstwo GF7900GTX. Ten test pewnie najmocniej zaważy na ogólnej punktacji.
Tomb Raider – The Legend: Wersja demonstracyjna najnowszych przygód Lary Croft. Pomiar za pomocą Fraps na początkowym „filmiku” wprowadzającym.
Wraz ze wzrostem trybu przewaga GF7900GTX maleje, ale nie pozostawia wątpliwości co do zwycięzcy.
X3 – Reunion: Dedykowany benchmark oparty na silniku gry.
Stosunkowo stabilny framerate i spory zapas mocy. Wraz z wzrostem trybu GeForce słabnie wyraźnie szybciej. Tym razem punkt dla RX1900XTX.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|