TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LE |
|
|
|
Nowe ośmiopotokowce: GeForce 6600GT / GeForce 6800LE Autor: Kris | Data: 04/10/04
| Po kilku miesiącach od premiery nowej generacji układów graficznych doczekaliśmy się zejścia tych samych technologii w obszary bliższe naszym portfelom. Okazją do napisania tego artykułu było udostępnienie przez nVidia referencyjnego egzemplarza karty, opartej na nowym rdzeniu NV43, który ma spore szanse na przejęcie znacznej części rynku PCI Express. Jego odpowiednikiem cenowym dla AGP jest aktualnie GeForce 6800LE, którego pierwsze egzemplarze pojawiły się w sprzedaży. Aby porównanie było pełniejsze, nowe karty wystąpią na tle trzech innych produktów. Będą to GeForce 6800, GeForceFX 5900 XT oraz Radeon 9800 Pro. Sądzę, że taki właśnie dobór kontrkandydatów jest najciekawszy. Tym bardziej, że wszystkie karty mają po 128MB pamięci lokalnej, co jest ważne dla prawidłowej oceny wyników przeprowadzonych testów. W artykule spróbuję również odpowiedzieć na pytanie, jakie znaczenie ma, w świetle aktualnych gier, posiadanie karty 256MB. Test umożliwiły firmy Gigabyte, Multimedia Vision oraz Nvidia, którym niniejszym dziękuję za udostępnienie odpowiedniego sprzętu. Tym razem część teoretyczną ograniczyłem do minimum w związku z większą ilością testów fps. Zapraszam do porównania. |
|
Teoria i sprzęt testowy
7 września nVidia zaprezentowała światu swoje najnowsze dziecko. Układ o nazwie kodowej NV43 ujrzał światło dzienne, zasilając karty serii GeForce 6600. Jest to pierwszy rdzeń nVidia wyposażony w natywną obsługę szyny PCI Express x16 i pierwszy wykonany w nowej technologii 0.11um, opracowanej przez firmę TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). W związku z tym, że wywodzi się bezpośrednio z architektury NV40, charakteryzuje się tą samą funkcjonalnością w zakresie obsługi efektów 3D, jaką szczycą się karty serii GeForce 6800. Między innymi chodzi o Pixel i Vertex Shader w specyfikacji 3.0, technologię Ultra Shadow II, Intellisample 3.0 czy na przykład High-Precision Dynamic Range. Szerszy opis nowych możliwości nVidia zainteresowany znajdzie w teście "Nowa Generacja".
Układ NV43 składa się z 143 mln tranzystorów. Dla porównania NV40, który był jego bazą, ma ich aż 220 mln. O połowę zmniejszono ilość potoków pikseli, werteksów oraz kontrolerów pamięci. W oparciu o NV43 przedstawiono dwie karty, różniące się taktowaniem oraz klasą zastosowanych układów pamięci: GeForce 6600 oraz GeForce 6600 GT. Dla mocniejszej wersji GT przewidziano zastosowanie 128MB pamięci GDDR3 taktowanej 500MHz, natomiast dla słabszej 128/256MB, w klasycznych modułach DDR (250-300MHz). Taktowanie rdzeni odpowiednio 500 i 300MHz. Wersja GT ma dodatkowo gniazdo SLI (łączenie dwóch kart w celu uzyskania większej wydajności). W związku z tym, że w tej recenzji nacisk chciałem położyć na kwestię wydajności, to część teoretyczną ograniczam do minimum. Ewentualnie kilka dodatkowych informacji postaram się przemycić w podsumowaniu.
W przypadku platform PCI Express GeForce 6600 GT będzie walczył z Radeonem X700 XT (jeszcze nie miałem okazji testować), natomiast w obszarze AGP nVidia wystawiła GeForce 6800LE. Jest to nic innego jak, poznany wcześniej, GeForce 6800 z minimalnie niższym taktowaniem rdzenia, zablokowanym kolejnym Quadem (łącznie ma 8 potoków pikseli) i jednostką Vertex (łącznie ma ich 4).
Kartę GeForce 6600 GT testowałem przy pomocy platformy sprzętowej pożyczonej przez firmę Gigabyte. Płyta Gigabyte GA-8GPNXP Duo, procesor Intel Pentium 4 3.2GHz, 2x 512MB DDR-400. Więcej informacji można znaleźć w teście PCI Express. Firma Gigabyte wypożyczyła również do testów porównawczych, znaną z wcześniejszej recenzji, kartę Gigabyte GeForceFX 5900 XT. Wszystkie karty AGP testowane były na zestawie Asus A7N8X, Barton 2400MHz, 2x 512MB DDR-400. System Microsoft Windows XP SP2. Sterowniki ATI Catalyst 4.9 oraz nVidia Detonator v66.32 (beta). Ustawienia domyślne oprócz wyłączenia vsynch.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|