Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | nVidia GeForceFX 5800 Ultra - pierwszy kontakt
    

 

nVidia GeForceFX 5800 Ultra - pierwszy kontakt


 Autor: Kris | Data: 15/04/03

nVidia GeForceFX 5800 Ultra - pierwszy kontaktTen artykuł w zasadzie miał wyglądać trochę inaczej. nVidia wypuściła na rynek układ należący do nowej generacji. Biorąc pod uwagę fakt, że producent ma dominującą pozycję na rynku kart graficznych, poprzedzającą premierę całą otoczkę handlowo-reklamową oraz powalającą potencjalnego użytkownika cenę to produkt zasługuje przynajmniej na parę tygodni wnikliwych badań. Stało się jednak inaczej i po krótkiej walce zgodziłem się na wpuszczenie w maliny dwudniowych, intensywnych testów, których owoc mam przyjemność dziś przedstawić. Zapraszam na pierwszy opis wrażeń dostarczonych mi przez kartę GeForceFX 5800 Ultra w wykonaniu Gainwarda udostępnioną przez firmę Multimedia Vision.

Wstęp

  

O nowym układzie o nazwie kodowej NV30 mówiło się już od roku. Przygotowany wspólnym wysiłkiem specjalistów nVidia oraz byłych pracowników przejętej firmy 3Dfx miał obsługiwać efekty Dx9 i stanowić istotny krok w dziedzinie rozwoju układów przetwarzania trójwymiarowego. Spokojny sen speców od marketingu nVidia został jednak zdmuchnięty już w lecie zeszłego roku prezentacją ATI R300 i zapowiedzią wydania kart w ciągu paru miesięcy. Niestety jedyną możliwą reakcją, na jaką nVidia mogła sobie wtedy pozwolić, były przecieki możliwości funkcjonalnych przyszłego chipa. Powód był prozaiczny. Brak działającego układu krzemowego. Schemat był już w zasadzie opracowany, ale czekano na "nośnik". Było to wynikiem ryzykownej decyzji o przejściu na architekturę 0.13 um, która w tym czasie była dopiero w okresie testów fabryk TSMC, związanych z nVidia umowami produkcyjnymi.

Tymczasem konkurent pokazał światu pierwszą kartę przygotowaną do DirectX 9 o możliwościach i wydajności, której nic nie mogło wtedy przebić. Jedyne, co można było w takiej sytuacji zrobić to obiecywać wydanie czegoś lepszego i do tego w stosunkowo krótkim czasie tak, aby powstrzymać potencjalnych klientów przed zakupem kart konkurencji. Było to o tyle ważne, że produkty ATI w zasadzie zalane morzem dominujących na rynku kart GeForce budziły szereg obaw kompatybilnościowych i masowe przechodzenie klientów na Radeony wcześniej czy później zaowocowałoby pozbyciem się takich lęków i doprowadzeniem do wyrównania poziomów sprzedaży. W zasadzie działania osłonowe marketingu nVidia częściowo przyniosły zamierzony skutek i powszechnie oczekiwano, że nowy układ wręcz zmiażdży Radeona 9700 Pro.

Tymczasem inżynierowie nVidia dostali w końcu do rąk prototyp NV30 i nastąpiła moralna katastrofa. Układ nie był mocniejszy od konkurencji i handlowcom zrobiło się duszno. Za punkt honoru wobec wiernej klienteli poczytywano sobie przedstawienie kart, które w testach będą, choć trochę lepsze od nowego króla wydajności ze stajni ATI. Nie pozostało nic innego jak podkręcić kartę do granic możliwości chłodzenia powietrzem, zapewnić jej najdroższe i w zasadzie prototypowe pamięci oraz zabezpieczyć stabilność działania w tak ekstremalnych częstotliwościach przy pomocy bezkompromisowej technologii samego laminatu płytki. 18-stego listopada 2002 roku świat zobaczył kartę GeForceFX 5800 Ultra. Choć dla niektórych wyglądała nieco groteskowo to niewątpliwie robiła wrażenie. To, co nastąpiło później przypominało zabawę w kotka i myszkę. Sprawa dotyczyła kwestii fizycznego pojawienia się kart na rynku. Przekładano kolejne terminy i składano następne obietnice. Nadszarpnęło to w sporym stopniu wizerunkiem firmy i oczywiście przełożyło się na konkretne wyniki finansowe, bo faktycznie wzrosła w tym czasie znacząco sprzedaż kart konkurencji.

Osobiście mam wrażenie, że niemal natychmiast po testach prototypu NV30 ruszyły prace zmierzające do jego udoskonalenia, a karty GeForceFX, które właśnie pojawiają się na rynku będą traktowane nieco przejściowo i znikną zanim ich sprzedaż rozwinie się na dobre. Z resztą sam producent upatruje szansy ich zaistnienia głownie w odniesieniu do rynku profesjonalnych kart do modelowania 3D. Tyle dywagacji na ten temat. Mamy początek kwietnia i niemal pół roku po oficjalnej prezentacji GeForceFX 5800 Ultra wchodzi na rynek szokując nie tylko wyglądem, ale i rekordowo wysoką ceną jak na kategorię domowego sprzętu multimedialnego (czytaj: rozrywkowego).


poprzednia strona (Wstęp)    -   następna strona (Specyfikacja)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: nVidia GeForceFX 5800 Ultra - pierwszy kontakt
 
 » Wstęp
 » Specyfikacja
 » Karta
 » Rozruch i testy obrazu
 » Testy podstawowe w trzecim wymiarze
 » Testy podstawowe c.d.
 » Testy z wykorzystaniem ulepszaczy obrazu
 » Dodatkowe testy i podkręcanie
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »