Fujifilm Finepix S9500 - lot zwiadowczy Autor: NimnuL | Data: 11/10/05
|
|
Walka
- Jakość matrycy
Na przykładzie sceny,
(kliknij, aby powiększyć)
...przedstawię poziom szumów przy różnych ustawieniach wartości ISO. Stałe wartości: F~60mm; f/5.6; WB - światło żarowe; ostrość, kontrast i kolory - standard.
(kliknij, aby powiększyć)
Moim zdaniem rezultaty uzyskane przez bardzo małą matrycę, ale z upakowanymi aż 9Mpix są całkiem niezłe. Szumy do ISO 400 włącznie są na niskim poziomie i śmiało można z tych wartości korzystać na co dzień. Przy ISO 800 wyraźnie wzrasta poziom zakłóceń, jednak po przeskalowaniu zdjęcia do rozdzielczości przygotowanej na wydruk 15x10 (najpopularniejszy) poziom szumu nie przeszkadza. Na wydruku zdjęcia będą bardzo gładkie.
Kto chce, może sprawdzić samemu:
ISO 800 (kliknij, aby powiększyć)
Dopiero ISO 1600 staje się nieużywalne, choć jeśli zajdzie konieczność skorzystania i z tej wartości, rezultat powinien zadowolić, pod warunkiem, że wykonamy przeskalowanie pełnej klatki do rozmiaru prezentacji na www (około 800x600) lub nie zrobimy większego wydruku niż 13x9.
ISO 1600 (kliknij, aby powiększyć)
Należy zwrócić uwagę na to, że szum nie jest tu brzydki - kolorowy, lecz w większości jest monochromatyczny. Stąd też jest mniej zauważalny i nie przeszkadza zbytnio.
- Makro
Poniższe zdjęcia prezentują możliwości S9500 w dziedzinie makrofotografii.
F=6,4mm; f/6.4; makro; ISO 100; minimalna odległość ostrzenia ~4,5cm, pełen kadr (kliknij, aby powiększyć)
crop z powyższej sceny (kliknij, aby powiększyć)
F=66,7mm; f/4.9; ISO 200; minimalna odległość ostrzenia ~88cm; pełen kadr. (kliknij, aby powiększyć)
crop z powyższej sceny (kliknij, aby powiększyć)
F=6,4mm; f/4.0; ISO 200; tryb super makro; odległość ostrzenia poniżej 1cm. (kliknij, aby powiększyć)
crop z powyższej sceny (kliknij, aby powiększyć)
W trybie super makro nie udało mi się uzyskać minimalnej odległości ostrzenia, bo obiektyw zaczynał przykrywać fotografowany obiekt i nie było możliwości poprawnego oświetlenia sceny. Przez to właśnie ten tryb po raz kolejny uznaję za bezużyteczny przy minimalnej odległości ostrzenia. Natomiast po zwiększeniu odległości przedmiotowej do około 2cm można już jakieś studyjne zdjęcie wykonać.
F=6,4mm; f/5.0; ISO 100; tryb super makro; odległość przedmiotowa około 2cm (kliknij, aby powiększyć)
crop z powyższej sceny (kliknij, aby powiększyć)
Pomimo, że powiększenie jest duże to dystorsja jest ogromna, sprawia wrażenie jakby monety położone były na kuli. Tak mała odległość ostrzenia może jednak znaleźć zastosowanie w technicznej fotografii lub zdjęciach kwiatów. O fotografowaniu motylków można zapomnieć.
Ogólnie jednak zalecam stosowanie makrokonwerterów lub soczewek i przełączanie się na zwykły tryb makro - unikniecie przez to wielkiej dystorsji, a zwiększenie odległości przedmiotowej pozwoli efektywniej oświetlić scenę.
- Optyka
Najkrótsza ogniskowa; f/2.8 (kliknij, aby powiększyć)
Najkrótsza ogniskowa; f/5.6 (kliknij, aby powiększyć)
Najdłuższa ogniskowa; f/4.9 (kliknij, aby powiększyć)
Najdłuższa ogniskowa; f/8.0 (kliknij, aby powiększyć)
Jak to w obiektywach o tak dużej rozpiętości ogniskowych bywa, i tutaj na brzegach kadru zaobserwujemy spore zniekształcenia oraz aberracje których nie usuniemy całkowicie nawet po przymknięciu otworu przysłony. Jednak zamknięcie przysłony o kilka działek zauważalnie niepożądane zniekształcenia ogranicza.
Przy najszerszym kącie widzenia obiektywu prócz aberracji zaobserwujemy również beczkowatość obiektywu, która ustępuje po wydłużeniu ogniskowej już do około 40mm w ekwiwalencie dla małego obrazka.
Ogólnie nie można się spodziewać cudów i wybierając aparat z tego typu obiektywem należy zaakceptować pewne jego wady. Uważam jednak, że zniekształcenia są na akceptowalnym poziomie. Natomiast w zwykłych zdjęciach (nie testowych tablicach) aberracje nie występują nagminnie.
Poniżej znajdują się fotografie obrazujące skraje wartości ogniskowych obiektywu.
Pełne kadry (kliknij, aby powiększyć)
- Suwaczki
Aparat umożliwia różne ustawienia kolorystyczne oraz trzy poziomy dla kontrastu, ostrości i kolorów.
Ustawienia kolorystyczne (kliknij, aby powiększyć)
Trzy ustawienia kontrastu i ostrości (kliknij, aby powiększyć)
Zdaję sobie sprawę z tego, że procedur testowych mogłoby być więcej, jednak wykonałem te najważniejsze. W zamian za to na końcu artykułu zamieszczam większą liczbę przykładowych zdjęć niż zwykle.
|