Profi pełną gębą? - test Fujifilm FinePix S3pro Autor: NimnuL | Data: 21/10/05
|
|
Testy
S3pro przybył wraz z dwoma obiektywami Sigmy: 24-70/2.8 EX DG oraz 105/2.8 EX DG macro. W teście tym swoją uwagę skupię głównie na korpusie i jego możliwościach, obiektywy zostawiając na koniec.
- Szumy
Poniższe wycinki na przykładzie sceny:
(kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcia wykonane Fujifilm S3pro z nakręconym obiektywem Sigma 24-70/2.8; F=24mm; f/8.0; WB - światło słoneczne; kolory, tonacja oraz ostrość ustawiona na standard.
Zdjęcia wykonane Olympusem E-1 z nakręconym ZD 14-54/2.8-3.5; F~25mm; f/7.1; WB - światło słoneczne.
RAW - wszystkie ustawienia domyślne.
(kliknij, aby powiększyć)
Poziom zaszumienia nawet przy najwyższej czułości jest bardzo niski zarówno w plikach RAW jak i JPG.
- Rozpiętość tonalna
Dla porównania w tym teście wystąpi również Olympus E1.
Wszystkie zdjęcia poddane jedynie desaturacji oraz skalowaniu.
W obu przypadkach zastosowałem pomiar punktowy na szare tło. W przypadku S3pro przy czasie 1/125s przysłona wyniosła f/4.8, natomiast w E-1 przysłona zamknięta była do wartości 5.0 przy tym samym czasie. W obu przypadkach czułość ustawiona była na ISO 100.
(kliknij, aby powiększyć)
Na przykładzie powyższej sceny, poniżej prezentuję możliwości tego, co można "wycisnąć" z plików RAW.
(kliknij, aby powiększyć)
Dla scen prześwietlonych (z EV dodatnią) ustawiłem korekcję ekspozycji na -4EV. Dla scen niedoświetlonych (z EV ujemną) korekcja ekspozycji ustawiona była na +4EV (podczas edycji plików). Reszta ustawień ustawiona była domyślnie.
Edycja RAWów odbywała się w Adobe CameraRAW.
Zdjęcie z S3pro przy +6EV po odzyskaniu ma mocno zaburzoną kolorystykę. Niemożliwym staje się uzyskanie pierwotnych kolorów.
A jak się nowa matryca sprawdza w terenie? Poniżej znajduje się przykładowa scena:
(kliknij, aby powiększyć)
Górny kadr to ustawienia domyślne RAWu, scena jest bardzo przepalona, kadr poniżej to wynik tego, co udało się odzyskać z pliku po odpowiedniej korekcji ekspozycji. Prawda, że imponujące?
Powyższy plik RAW można pobrać z e-maila (temat: S3pro - RAW) logując się na stronie o2.pl jako users_tpc (hasło: userstpc). Proszę nie kasować załączników ani listów, które się tam znajdują.
Inny przykład sceny:
(kliknij, aby powiększyć)
Wystarczy tylko trochę zabawy a warstwach i da się z tego złożyć poprawnie naświetlone zdjęcie.
Podsumowując. Różnica pomiędzy matrycą Super CCD SR II (bez poszerzonej rozpiętości), a matrycą CCD zastosowaną w Olympusie E1 jest na tyle mała, że można ją pominąć. Technologia zaszyta w matrycy Fijifilm pokazuje pazurki dopiero po uaktywnieniu poszerzenia rozpiętości tonalnej. Na wstępie otrzymujemy nieco ponad 1EV w światłach. Dodatkowo z pliku RAW można wycisnąć wszystkie szczegóły w światłach nawet przy bardzo silnym prześwietleniu. Niestety SuperCCD SR II nie daje prawie nic od siebie w momencie, kiedy scena jest niedoświetlona. Niemniej jednak uważam rezultaty uzyskane przez S3pro za wyśmienite i pozwalające sfotografować nawet bardzo kontrastowe sceny, których innym aparatem nie udałoby się poprawnie naświetlić.
- kontrasty, kolory, ostrość
S3pro umożliwia regulację kolorów, kontrastów oraz ostrości w trzech zakresach. Poniżej wynik regulacji kolorów i kontrastów: od góry wartości minimalne, średnie i maksymalne.
(kliknij, aby powiększyć)
A poniżej poprawa ostrości wraz z ustawieniami jak wyżej.
(kliknij, aby powiększyć)
|